سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۳۹۲ در ۸:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب
امیدوارم «پرویز» را مخاطب ایرانی ببیند/

امین جعفری: «برف» روایتی ملموس از یک زندگی است

barf

فیلمبردار فیلم سینمایی «برف» این اثر را فیلمی واقع گرایانه و از جنس زندگی دانست.

فیلمبردار فیلم سینمایی «برف» این اثر را فیلمی واقع گرایانه و از جنس زندگی دانست.

امین جعفری به سوره سینما گفت: «برف» را به شیوه دوربین روی دست فیلمبرداری کردم ، چون فیلمنامه برای دوربین روی دست مناسب بود . دکوپاژ آقای رحمانی هم بر همین اساس نوشته شده بود. ما وقتی درباره فیلمنامه حرف می زدیم به این نتیجه رسیدیم که اجرا به این شکل باشد، فیلم یک قصه واقعی  است. ماجرای «برف» یک روز کامل از صبح زود تا زمان خواب یک خانواده را روایت می‌کند. اتفاق‌ها در فیلم بسیار ملموس و نزدیک به زندگی است . بنابراین فیلمبرداری دوربین روی دست، بسیار کمک کننده بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به سیمرغ جشنواره فکر می کند، گفت: بله فکر می‎کنم و برایم مهم است. ولی در وهله اول، دوست دارم فیلم مورد توجه واقع شود و در بخش مسابقه حضور داشته باشد. ضمن اینکه تایید اساتید سینما برایم اهمیت دارد. فیلم مهدی رحمانی به سبب ثابت بودن لوکیشن، بستر خوبی برای خلاقیت های من ایجاد کرد، مشکلات و سختی های زیادی در اجرا داشتیم، وقتی قرار باشد قصه یک فیلم در یک مدت زمان طولانی مثلا چند روز یا چند سال روایت شود، می‌توان از زیر بار خیلی از ریزه کاری ها فرار کرد، اما همانطور که گفتم «برف» قصه یک روز است و به همین دلیل حفظ راکوردهای نور و رنگ، دقت خاص خود را می طلبید، همانطور که بازیگر باید راکورد حسی خود را برای یک روزحفظ کند، ما این قصه یک روزه را در حدود ۲۵ روز فیلمبرداری کردیم و در هوای ابری و آفتابی و صبح و غروب، باید آن یکسانی مطلوب رعایت می شد و این امر تلاش همه از جمله گروه فیلمبرداری را در پی داشت.

امین جعفری درباره فیلم «پرویز» توضیح داد: این فیلم، اثر سینمایی خیلی خوبی است که متاسفانه در حق آن کم لطفی هایی صورت گرفت. در جشنواره سال ۹۱ در بخش جنبی حضور داشت و آنجا هم سه بار بیشتر نمایش نداشت. این فیلم متفاوت، در جشنواره های جهانی جوایز زیادی از جمله جایزه فیلمبرداری گرفته، اما ما فیلم را برای مخاطب ایرانی ساخته ایم و دیده شدنش توسط مخاطب ایرانی برای ما مهم است. امیدوارم به زودی در سالن‌های سینمای ایران، تماشاگر ایرانی فیلم «پرویز» را ببیند.

barf-2
نمایی از فیلم «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی

این فیلمبردار سینما که «قاعده تصادف» را نیز با شیوه دوربین روی دست فیلمبرداری کرده، درباره این شیوه کاری گفت: در چند سال اخیر استفاده از دوربین روی دست بیشتر شده، اما باید دید آیا فیلمنامه چنین روشی را می پذیرد یا نه. این چیزی است که تشخیص آن در وهله اول برعهده کارگردان است و بعد فیلمبردار نظراتش را می‌گوید. یادم هست دوست کارگردانی که از داوران جشنواره هم بود بعد از دیدن فیلم بهنام بهزادی گفته بود می شد در «قاعده تصادف» روی سقف ریل چید و فیلم را به آن شیوه فیلمبرداری کرد و شاید به خاطر کمبود امکانات و بودجه بوده که دوربین روی دست گرفته اند. من می گویم آن فیلم اساسا بر مبنای این شیوه فیلمبرداری نوشته شده بود و مساله ما نه کمبود امکانات بود، نه کمبود بودجه.

«برف» با بازی رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، مینا ساداتی، رابعه مدنی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام در جشنواره فجر سال آینده رونمایی می‌شود.