سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ دی ۱۳۹۲ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب
کارگردان‌های حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر/

رقابت عسگرپور، محمدی و نائیجی برای سیمرغ بلورین

asgar-poor

فیلم‌های سینمایی «مهمان داریم»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «حق سکوت» تجربه‌های سه نسل مختلف فیلمسازی را در جشنواره فیلم فجر آشکار می‌کنند.

فیلم‌های سینمایی «مهمان داریم»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» و «حق سکوت» تجربه‌های سه نسل مختلف فیلمسازی را در جشنواره فیلم فجر آشکار می‌کنند.

سوره سینما- امسال از میان چهار فیلم تولید شده در حوزه هنری، سه فیلم به بخش‌های رقابتی راه یافته‌اند و دیگری «مروا» به احتمال فراوان در بخش «نوعی تجربه» که غیررقابتی است روی پرده می‌رود. هر یک از این چهار فیلم، حاصل نگاه چهار فیلمساز از نسل‌های مختلف هستند و داستان‌هایی دارند که پیشتر در سینمای ایران به آنها پرداخته نشده، یا کمتر پرداخته شده است.

محمدمهدی عسگرپور که در سال های اخیر به عنوان مدیر عامل خانه سینما مرکز توجه و خبرساز بوده، در اواخر دهه ۶۰ فیلمسازی را شروع کرد. اما بین فیلم اول او «پرواز در نهایت» و فیلم دومش ۱۳ سال فاصله افتاد. این «قدمگاه» بود که نشان داد مدیر باسابقه تلویزیون و سینما استعداد کارگردانی هم دارد و می داند چطور موضوعی معنوی را در  قالب قصه ای جذاب روایت کند.

بازخوردهای مثبت به «قدمگاه» شاید مسیر فیلمسازی عسگرپور را هموارتر کرد و به همین دلیل وی سه سال بعد «اقلیما» را کارگردانی کرد که از نظر مضمون و فرم کاملا با «قدمگاه» تفاوت داشت و نشان می داد عسگرپور ترجیح می دهد در یک فضا و قالب محبوس نشود. «هفت و پنج دقیقه» فیلم اکران نشده این کارگردان، بحران مهاجرت و تنهایی انسان‌ها را به تصویر می کشد. فیلمبرداری این فیلم در فرانسه انجام شده بود و این می توانست یکی از جذابیت‌های فیلم برای مخاطب باشد اما «هفت و پنج دقیقه» راهی به اکران نیافت.

mehman-darim
نمایی از فیلم سینمایی «مهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور

پارسال محمدمهدی عسگرپور که پس از فعالیت در سینما، دو مجموعه پربیننده «شیدایی» و «جراحت» را کارگردانی کرده بود، به سراغ سینما آمد و در «مهمان داریم» قصه خانواده ای را روایت کرد که با آمدن میهمانی گرانقدر مهیای یک ضیافت ویژه می‌شوند. پرویز پرستویی، آهو خردمند، سهیلا گلستانی و بهروز شعیبی در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند. «مهمان داریم» تجربه‌ای تازه در کارنامه سینمایی عسگرپور است، فیلمی خانوادگی با مضمون دفاع مقدس و در ستایش ارزش‌های اخلاقی حاکم بر یک خانواده.

fereshte-ha
نمایی از فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند» ساخته حامد محمدی

حامد محمدی پیشتر به دلیل نگارش دو فیلمنامه سینمایی برای اهالی سینما شناخته شد، او که یکی از جوان‌ترین فیلمنامه نویسان سینمای حرفه ای است قبل از کلید زدن فیلم تازه اش در پاییز امسال، فیلمنامه فیلم‌های «حوض نقاشی» و «طلا و مس» را نوشته است. دو فیلم خانوادگی که گرایش او را به نوعی خاص از سینمای خانوادگی و اجتماعی نشان می‌دهد. محمدی امسال نخستین فیلمش را با فیلمنامه‌ای از خود کلید زد. «فرشته‌ها با هم می‌آیند» اثری است خانوادگی که در ستایش کرامت همسران و ارتباط صمیمی آنها است. اثری که می‌تواند مانند دو فیلمنامه ساخته شده این فیلمنامه نویس جوان، مخاطب گسترده در سینما داشته باشد و خانواده‌ها را که مدتی است به سینما نمی‌روند دوباره با سالن‌های سینما آشتی دهد. زوج جواد عزتی و نازنین بیاتی هم در این فیلم مقابل هم بازی می‌کنند، دو بازیگر جوان که «فرشته‌ها با هم می‌آیند» عرصه‌ای برای نمایش توانایی‌هایشان است.

فیلم دیگر حوزه هنری در سی و دومین جشنواره فیلم فجر «حق سکوت» نخستین فیلمی است که یک روحانی سینماگر آن را ساخته است. نائیجی جوان مانند حامد محمدی به تازگی به جرگه کارگردان‌ها پیوسته و حضورش در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) یک امتیاز برای او و فیلمش محسوب می‌شود. نائیجی بر اساس فیلمنامه‌ای که خود نوشته در فیلمش قصه یک روحانی جوان را روایت کرده که گرفتار مشکل مالی شده است.

haghe-sokoot
نمایی از فیلم سینمایی «حق سکوت» ساخته هادی نائیجی

«حق سکوت» می‌تواند یکی از بحث برانگیزترین آثار جشنواره سی و دوم باشد. فیلمی که یک روحانی در دل سینمای حرفه‌ای ساخته قطعا اثری کنجکاوی برانگیز است. برای نخستین بار است که یک روحانی پشت دوربین قرار می‌گیرد و دغدغه‌های خود را در قالبی سینمایی مطرح می‌کند. این فیلم می تواند سکوی پرش برای حسام محمودی بازیگر جوانش هم باشد، بازیگر خوبی که با «خسته نباشید» به سینمای ایران معرفی شد اما «حق سکوت» بخش دیگری از توانایی‌هایش را نشان می‌دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>