سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۲:۲۸ ب.ظ چاپ مطلب
پورصمدی:

زیبایی‌شناسی مازیار پرتو در آثار تاریخی منحصر به فرد بود

poorsamadi

مرتضی پورصمدی دانش نوری مازیار پرتو در آثار تاریخی را منحصر به فرد دانست.

مرتضی پورصمدی دانش نوری مازیار پرتو در آثار تاریخی را منحصر به فرد دانست.

پورصمدی فیلمبردار سینمای ایران درباره ویژگی‌های کاری فیلمبرداری مرحوم مازیار پرتو  به سوره سینما گفت: مرحوم پرتو و دیگر هم‌نسلانشان به دلیل آموزش‌های خاصی که هم از لحاظ تجربی و هم تئوری دیده بودند از همان ابتدا با ویژگی‌های منحصر به فرد آغاز به کار کردند. از مؤلفه‌های کاری مرحوم پرتو و هم‌دوره‌ای‌هایشان سرعت بالا، کار با دوربین ۳۵، کار با دوربین روی دست، کار با امکانات نوری کم و یا اساسا بدون امکانات نوری بود.

پوصمدی افزود: این نسل، نسلی توانمند و قدرتمند به لحاظ دانش فیلمبرداری بود و پرتو نیز یکی از موفق‌های آن دوران. این دوستان به تدریج وارد سینما شدند و قطعا تجربیات و لحن خود را وارد سینما کردند و باعث جهش‌هایی در فیلمبرداری شدند. پرتو نه تنها به عنوان یک فیلمبردار بلکه به عنوان یک همکار، مشاور کارگردان سرشار از ایده‌های خوب در کنار کارگردان قرار می‌گرفت.

فیلمبردار «ساکن طبقه وسط» درباره تأثیر فیلمبردارانی همچون مازیار پرتو بر فضای فعلی فیلمبرداری ادامه داد: در فضای امروز فیلمبرداری شاهد نوعی دگردیسی  و رنسانس ناشی از تجربه‌های کار با دیجیتال هستیم. اما باید بدانیم که پرتو در طول زمان شاگردانی تربیت کردند آن شاگردان آن تربیت را به شکل یک نتیجه وارد سینما کردند. در واقع این مقایسه چندان ضروری نیست هر فیلمبردار مؤلفی می‌تواند رگه‌هایی از تأثیر را بر روند کلی سینما داشته باشد. نسل قبل از نسل فعلی از مرحوم پرتو به مراتب بیشتر تأثیر گرفتند تا نسل جوان فعلی.

وی اضافه کرد: پرتو نوعی از زیبایی‌شناسی خاص خود را دارا بود. تلاش او در آثار تاریخی بی‌نظیر بود. نوع نگاه و نورپردازی او یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد اوست. از نگاه عکاسانه وقتی به مجموعه «امام علی» نگاه می‌کنید با انبوهی عکس‌های جذاب با نورهای خاص و بدیع مواجه هستید. نور آثار تاریخی با نور معمولی آثار دیگر متفاوت است. در اروپا اگر بخواهید از قرن ۱۳ فیلم بسازید با یک آرشیو عظیم نقاشی از آن زمان رو به رو هستید و می‌توانید دانش نوری خاص آن دوران را از این نقاشی‌ها استخراج کنید ولی مازیار پرتو برای به تصویر کشیدن ۱۴۰۰ سال پیش با هیچ آرشیو و تجربه بصری از آن زمان رو به رو نبود با این حال به بهترین شکل آن فضای تاریخی را در سریال «امام علی» به تصویر کشید. به هر حال چنین تجربه‌ موفقی مدیون تلاش‌های اوست. فقدانش تأسف‌بار است. روحش شاد.

مازیار پرتو پنج‌شنبه سوم بهمن در آمریکا درگذشت. وی فیلمبرداری فیلم‌های «روز واقعه»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «روز شیطان» و … را بر عهده داشته است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>