سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۳۹۲ در ۲:۴۴ ب.ظ چاپ مطلب

پیشکش حوزه هنری به جشنواره فیلم فجر/ ترویج سینمای اخلاق

hozeh-fajr32

حوزه هنری با سه فیلم با مضمون خانواده، ترویج اخلاق و تکریم ارزش های انسانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

حوزه هنری با سه فیلم با مضمون خانواده، ترویج اخلاق و تکریم ارزش های انسانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

سوره سینما- علی رضایی: «مهمان داریم» ساخته محمدمهدی عسگرپور، «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی و «حق سکوت» ساخته هادی نائیجی در جشنواره فیلم فجر روی پرده می روند. این آثار با وجود تفاوت ها و تنوعی که در فرم و محتوا دارند در یک اصل مشترکند. حوزه هنری که همواره به عنوان نهادی فرهنگی و هنری پشتیبان اخلاق گرایی، تعهد و ترویج فرهنگ اسلامی در هنر سینما بوده، در یکی دو سال اخیر و به دنبال خلائی که در فضای فرهنگی وجود دارد کوشیده آثاری تولید کند که در عین داشتن ارزش های فنی و کیفی، از نظر غنای محتوایی قابل اعتنا باشند.

پارسال و در فضایی غبارآلود که به دلیل بعضی حمله ها به حوزه هنری و سیاست های فرهنگی اش وجود داشت، گمان می رفت آثار تولید شده توسط این نهاد در جشنواره فیلم فجر به خوبی دیده نشوند، اگرچه هیات داوران در بسیاری موارد ارزش های تولیدات حوزه هنری را نادیده گرفتند، اما استقبال از فیلم های تولید شده در سال ۹۱ در حوزه هنری از سوی سینمادوستان، منتقدان و مردم نشان داد که راهی که حوزه هنری انتخاب کرده مورد وفاق است و بسیاری از خانواده های ایرانی که به دلیل همسان نبودن ارزش های اعتقادی شان تمایلی به سینما رفتن و دیدن آثاری ندارند که بنیان های عقیدتی شان را نشانه رفته، به راحتی و با طیب خاطر پای محصولات حوزه هنری می نشینند و از تماشایشان لذت می برند.

اکران عمومی «حوض نقاشی» در نوروز ۹۲ و رقابت تنگاتنگ این فیلم با «رسوایی» نشان داد همان طور که مدیران حوزه هنری تشخیص داده اند سینمادوستان ایرانی از تماشای آثاری که در ستایش خانواده، عشق و تقویت این نهاد باشد لذت می برند. امسال و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حوزه هنری بازهم با سه فیلم در بخش سودای سیمرغ و فیلم اولی ها حضوری پررنگ دارد.

«مهمان داریم» را می توان پس از «قدمگاه» پخته ترین فیلم محمدمهدی عسگرپور دانست، فیلمی با بداعت ها و نوآوری هایی که پیشتر در سینمای ایران سراغ نداشته ایم. تم تکریم نهاد خانواده و نمایش عشق میان همسران و اعضای یک خانواده در «مهمان داریم» در قالبی متفاوت مطرح شده و البته فیلم پیوندی نیز با دفاع مقدس دارد. پسر جانباز خانواده حلقه ای است آسمانی که پدر و مادرش را به روزهای مقدس دفاع پیوند می زند.

از سویی دیگر «فرشته ها با هم می آیند» به کارگردانی حامد محمدی جوان حلاوت و شیرینی «حوض نقاشی» را دارد و زیبایی و معنویت «طلا و مس». محمدی که برای نخستین بار پشت دوربین سینما قرار گرفته در فضایی عاطفی و گرم، روزگار زن و شوهری جوان را روایت می کند که عاشقانه همدیگر را دوست دارند و برای حفظ زندگی شان تلاش می کنند. محمدی که در «حوض نقاشی» و «طلا و مس» به زبانی امروزی از عشق و عاطفه در خانواده صحبت کرده بود در این فیلم بازهم به سراغ موضوعی خانوادگی رفته که البته در زیرلایه هایش مانند «مهمان داریم» نقبی به شرایط روز جامعه می زند.

همان طور که سال گذشته فیلم خوب و بانشاط «خسته نباشید» مخاطبانش را مبهوت و متعجب کرد می توان انتظار داشت آن ماجرا این بار برای «حق سکوت» به کارگردانی هادی نائیجی تکرار شود. فیلم داستان طلبه ای جوان است که او هم مانند شخصیت جوان فیلم «فرشته ها با هم می‌آیند» درگیر مشکلاتی در زندگی خانوادگی اش می شود و تلاش می کند این مشکلات را حل کند. مسیری که او می پیماید شناختش را از زندگی و جامعه بیشتر می کند و دیگران را نسبت به او به باوری تازه می‌رساند.

به نظر می رسد می توان امیدوار بود حرکت حوزه هنری در چند سال آینده و در بازه زمانی کوتاهتر از آنچه در نظر داشته باشیم، با توجه به بخش تبلیغات و توزیع گسترده در سطح ایران و جذب مخاطب تهرانی و شهرستانی طیف گسترده ای از مخاطبان را که ببیننده تلویزیون هستند و در سال حتی یک بار به سینما نمی روند را با آثاری که تولید می کند به سینماها بیاورد، آن دسته از مخاطبان بالقوه سینمای ایران که در فیلم ها هم تصویر خود، باورها و اعتقاداتشان را می جویند، هم می خواهند آسوده به تماشای آثاری بنشینند که بنیان خانواده شان را متزلزل نکند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>