سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب
تغییر رتبه فیلم‌ها در آرای مردمی طبیعی است/

محسن هاشمی: اعتبار خانه سینما حافظ صیانت از آراست

khaneh-cinema

مدیر ستاد آمار تماشاگران جشنواره فیلم فجر تأکید کرد سرمایه خانه سینما حافظ صیانت از آراست.

مدیر ستاد آمار تماشاگران جشنواره فیلم فجر تأکید کرد سرمایه خانه سینما حافظ صیانت از آراست.

محسن هاشمی مدیر اجرایی ستاد آمار تماشاگران جشنواره فیلم فجر درباره حواشی که پیرامون این بخش وجود دارد به سوره سینما گفت: سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران سیمرغ مهمی است چون نشان‌دهنده اقبال مردم به یک فیلم است. سینما برای ادامه حیاتش بیش از آنکه به جشنواره فجر نیاز داشته باشد مرهون مخاطبانش است. وقتی ما با شفافیت همه چیز را اعلام می‌کنیم طبیعی است که پرسش‌هایی درباره هر بخش به وجود می‌آید و سطح انتظارها بالا می‌رود ولی وقتی همه چیز را سربسته نگه دارید و پاسخگو نباشید همه به این ابهام تن می‌دهند بنابراین طبیعی است که پیرامون بحث شمارش آراء بحث و نظر زیاد باشد.

وی افزود: اصلی‌ترین سؤالی که این روزها با آن مواجه هستیم این است که چرا مثلا در یک روز فیلم «عصبانی نیستم» در صدر جدول است و در روزهای بعد حتی جزء سه فیلم اول نیست. دلیل آن واضح است. نمودار اقبال یک فیلم شبیه به کلاه شاپو است. یعنی در ابتدا به سرعت بالا می‌رود بعد به ثبات می‌رسد و بعد از آن سیر نزولی پیدا می‌کند. فیلمی که خیلی خوب باشد صعودش خیلی به چشم می‌آید. فیلم‌هایی که خوب باشند و در میانه چرخه ارزیابی شوند برای روزهای میانی پشتوانه قوی‌تری دارند. این فیلم‌ها اگر اقبالشان ادامه پیدا کند جای فیلم «عصبانی نیستم» را می‌گیرند. این به این معنی نیست که اقبال مردم نسبت به فیلم «عصبانی نیستم» پایین آمده بلکه نشان دهنده نظر مثبت مردم نسبت به فیلم‌های دیگر است.

هاشمی گفت: در روز گذشته ۱۸ بهمن ماه «چ»، «شیار ۱۴۳» و «قصه‌ها» در صدر بودند امروز ۱۹ بهمن «قصه‌ها» در لیست نیست چون «خط ویژه» رشد بیشتری کرد. گرچه همین دیروز «قصه‌ها» رشد زیادی داشت اما این رشد نسبت به «شیار ۱۴۳»، «خط ویژه» و «چ» کمتر بود. ما فقط سه فیلم اول را اعلام می‌کنیم  چون حرفه‌ای نیست فیلم‌های بعدی را نام ببریم. به هر حال استقبال مردم از یک فیلم مسئله مهمی است و شاید مناسب نباشد که نظر منفی مردم نسبت به یک فیلم علنی شود. فقط سه فیلمی که خیلی پراقبال بوده‌اند اعلام می‌شوند. اینکه فیلم‌های ردیف چهارم و پنجم را اعلام نمی‌کنیم معنی‌اش این نیست که آنها فیلم موفقی از نظر مردم نبوده‌اند به همین دلیل در لیست نیستند،  بلکه معنایش این است که سه فیلم دیگر رشد بیشتری داشته‌اند.

وی درباره تدابیری که برای صیانت از آراء اندیشیده شده توضیح داد: خانه سینما برای صیانت از آراء سه کار کرده . ۱۰ روز قبل از جشنواره آیین‌نامه شمارش آراء را منتشر کردیم و فرصتی را تعیین کردیم که تهیه‌کنندگانی که مایل نیستند فیلمشان در شمارش آراء وجود داشته باشد به ستاد اعلام کنند. صاحبان فیلم سه ناظر دارند که بر شمارش آراء نظارت می‌کنند. ما هر روز با نمایندگان صاحبان فیلم گفتگو می‌کنیم. وقتی آرا در صندوق‌ها شمارش می‌شود ابتدا دوستان نسبت به اینکه برگه‌ها متعلق به همان روز و همان سانس است اطمینان حاصل می‌کنند. بعد صورتجلسه می‌شود و بعد نتیجه به دفتر ستاد برگزاری جشنواره اعلام می‌شود. اگر شکی نسبت به حتی یک رأی وجود داشته باشد کل آرای سانس بازشماری می‌شود. ما یک نرم‌افزاری را طراحی کرده‌ایم که هیچ درصد خطایی ندارد. فقط اعلانات همکارانمان در سینماها را بعد از چک و کنترل وارد سیستم می‌کنیم یک دکمه تجمیع می‌زنیم و نرم‌افزار نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.

هاشمی ادامه داد: یا به عملکرد سیستم و نرم‌افزار اطمینان داریم یا خیر. متأسفانه برخی هنوز این اطمینان را باور ندارند. سرمایه خانه سینما در میان است. بیشترین میزان صیانت و اطمینان انجام شده. جز بازرسان کسی از سینماگران و فیلمسازان در طول جشنواره با من تماسی نگرفته و اعتراضی نداشته. اما در فضای مجازی مطالبی منتشر می‌شود که نشان‌دهنده برخی تردیدهاست. به هر حال خانه سینما با عملکرد دقیق نسبت به صیانت از آراء اطمینان دارد.