سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ بهمن ۱۳۹۲ در ۸:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
لحظه به لحظه با اختتامیه جشنواره فجر/

وزیر ارشاد: سیمرغ امسال پیام دوستی و امید برای سینما آورد

fajr-vazire-ershad

وزیر ارشاد تاکید کرد هنر دینی، عرصه ژرف‌اندیشی و آزادنگری است و پدیده‌های هنری وقتی اثرگذار هستند که در چارچوب عرف و دین باشند.

وزیر ارشاد تاکید کرد هنر دینی، عرصه ژرف‌اندیشی و آزادنگری است و پدیده‌های هنری وقتی اثرگذار هستند که در چارچوب عرف و دین باشند.

سوره سینما – مهر نوشت : وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه فیلم فجر گفت: من به همه هنرمندان، کابینه دولت، مسئولان جشنواره فیلم فجر، اهالی رسانه، سوداگران سیمرغ که نوپایند اما نوآور، آنهایی که با خلاقیت قله ها را پیموده اند و افتخار آفریدند تبریک می گویم. آنهایی که رشادت ها را به سینما آوردند و آن هایی که سینما را با عکس و پوستر روایت می کنند. آن هایی که سرشار از عشق و امیدند. به همه آن ها تبریک می گویم.

وی افزود: امسال پرنده افسانه‌ای ایران در سی و دومین سفر خود بال گشود و با نگاهی نو اوج گرفت. امسال سیمرغ پیام دوستی به همراه آورد و امید بخشید. امسال سیمرغ همه آن هایی که روی برگردانده بودند به جایگاه خود آورد. امسال سیمرغ خوب می دانست که اهالی سینما با اعتماد بیشتری پای در این راه نهاده اند.

وزیر ارشاد ادامه داد: همه بخش های جشنواره سی و دوم پر رونق بودند. شاید سودای سیمرغ به دلیل علاقه‌مندی بیشتر، پر مخاطب بود و اما بخش های دیگر که نگاه کارشناسی و متخصصانه می طلبید مخاطبان خود را داشت. بخش های مستند، جلوه گاه شرق و بین الملل هم پر رونق بودند.

وی با اشاره به نمایش فیلم ها در شهرستان ها اشاره کرد: امسال با برنامه ریزی دقیق امکان نمایش فیلم در تمام استان ها به وجود آمد. این رویدادگاهی برای تحقیق است و یکی از اهداف دولت تدبیر و امید به شمار می رود چرا که باعث می شود به فکر تجهیز و ساخت سالن های سینمایی در شهرستان ها باشیم.

وی افزود: این رویداد یکی از متنوع ترین جشنواره ها به لحاظ مضمون است چرا که طیف های مختلف در آن حضور داشتند. نباید از ایده بکر سازمان سینمایی عبور کرد. هدیه سازمان سینمایی قبل از جشنواره انتخاب روزی به عنوان «سلام سینما» که با استقبال مردمی رو به رو شد، بود. این روز باعث آشتی مردم با سینما شد.

جنتی ادامه داد: همچنین مراسم تقدیر و تشکر از سرمایه گذاران بخش خصوصی از برنامه هایی است که باعث ترغیب می شود. این ابتکار جای تشکر داشت.

وزیر ارشاد ادامه داد: امروز سینمای ایران و سینماگر ایرانی مورد احترام جهانی است. این سینما به سطحی دست یافته که بیشترین احترام را به کانون خانواده می گذارد. سینمای مردم پسند که از خشونت و بی اخلاقی و بی بند و باری دور نگه داشته شده است. هر چند سینمای ایران در چند دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی داشت ولی راه بالندگی آن بسته نشده است.

وی تاکید کرد: رعایت قوانین فرعی و عرفی مورد توجه فیلمسازان ماست. همه این مسائل بستر حریم خانواده را حفظ می کند اما کمبود تجهیزات و وضعیت مالی تنها مشکل سینمای ایران است که البته این مشکل در کشورهای در حال توسعه وجود دارد.

وی با اشاره به سینماگران قبل از انقلاب اظهار کرد: مقایسه تعداد سینماگران و فیلم های این سه دهه انقلاب و حضور آن ها در عرصه های بین المللی نشان می دهد که جنبه های هنری انقلاب فرهنگی بر جنبه های دیگر آن ارجعیت دارد.

وزیر ارشاد با بیان این که من خوب می دانم که در دوره های گذشته نسبت به برخی سیاست ها دلخوری‌هایی وجود داشت، گفت: من خوب می دانم که در این دوره شما سینماگران بیش از گذشته به خدمتگذاران خود اعتماد کردید و تمام و کمال اندوخته خود را به سینما آوردید. امیدوارم تلاشی که برای این دوره صورت گرفت جوابگوی اعتماد شما باشد و خوب می دانم سینمایی که سرشار از تنوع است کار انتخاب و داوری را سخت خواهد کرد. من از هیات داوران و حضور سلایق مختلف که همراه با نوآوری و آزاداندیشی فضای شایسته رقابت آزاد توام با اطمینان و اعتماد را برای جشنواره سی و دوم رقم زدند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: این همراهی و همدلی را به اهالی هنر هفتم تبریک می گویم؛ نسل جدیدی از سینماگرانی که با ارائه امیدهای نو نسلی برخاسته از همین مردم هستند که آرمان های به حق زیادی دارند که باید به آن ها توجه کرد.

وی در ادامه گفت: حضور کم نظیر و فیلم های اول در این دوره نشان از مسئولیت ما در برابر این افراد است که این مسئولیت را صدچندان می کند. فیلم سازان جوان امید آینده ما هستند. من اینجا به شما می گویم که عرصه هنر دینی، عرصه ژرف اندیشی و آزادنگری است و پدیده های هنری وقتی اثرگذار هستند که در چارچوب عرف و دین باشند. نمونه آن کاری است بعضی مسلمانان از طریق هنر در بیان عقاید خود می کنند. ابتکار این گروه از هنرمندان قابل ستایش است که زمینه انتشار سریع دوستی، برادری و برابری انسان‌ها، فداکاری، عزت و آزادگی را فراهم می آورند. در پایان از همه کسانی که سیمرغ های نمادین جشنواره را از آن خود کردند و همچنین دست اندرکاران این رویداد سینمایی تشکر می کنم. وی سخنرانی خود را با این شعر که:  غیر از هنر که تاج سر آفرینش است  دوران هیچ منزلتی پایدار نیست به پایان برد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>