سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۱:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
ناییجی: به حوزه هنری دلگرمم/

موفقیت «حق سکوت» به سوژه‌اش برمی‌گردد/نکات مثبت جشنواره را ببینیم

naeeji-simorgh1

کارگردان «حق سکوت» موفقیت این فیلم در جشنواره فجر را وابسته به سوژه و چگونگی پرداخت آن دانست.

کارگردان «حق سکوت» موفقیت این فیلم در جشنواره فجر را وابسته به سوژه و چگونگی پرداخت آن دانست.

محمدهادی ناییجی که  سیمرغ بهترین فیلمنامه در بخش نگاه نو را در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «حق سکوت» دریافت کرد درباره این موفقیت به سوره سینما گفت: با توجه به اینکه تعداد فیلم‌ها زیاد و متنوع بود قضاوت فیلم‌های جشنواره امسال سخت و پیچیده بود. به نظر می‌رسد دوستان توانسته‌اند از پس این قضاوت پیچیده برآیند. شاخصه‌های داوری متعدد و متغییر است. مجموع فیلم‌های اول را دیدم. فیلم‌های خوب نسبتا زیاد بود از جمله فیلم «چند متر مکعب عشق». اما سوژه‌ها عموما از جسارت بیان قصه‌های جدید که بتواند چشم‌انداز جدید ایجاد کند ناتوان بودند.

وی افزود: شاید موفقیت «حق سکوت» در جشنواره امسال به خاطر توجه به همین نکته باشد. این فیلم قصه‌ای را از پستوهای اجتماعی روایت می‌کند که دیگر فیلمسازان کمتر به آن توجه داشته‌اند. موضوع روحانیت موضوعی حساسیت‌برانگیز است که ما سعی کردیم جوانب خطیر آن را رعایت کنیم. این سخت‌ترین مرحله کار ما بود. معمولا فضای عمومی از سازوکار مسائل روحانیت باخبر نیست. اکثرا تصور می‌کنند چون حکومت متعلق به روحانیت است روحانیون شرایط زندگی بهتری دارند. شاید برای برخی از روحانیون اینگونه باشد اما اتفاقا روحانیون دردسرهای مضاعفی دارند.

ناییجی ادامه داد: آنها یک دادگاه ویژه دارند و در دادگاه عمومی محاکمه نمی‌شوند. باز هم تصور عمومی بر این است که روحانیون در مشکلات حقوقی از امتیازات ویژه برخوردار هستند اما بنا به آنچه من تحقیق کرده‌ام فراخواندن آنها به دادگاه شبیه رفتن به وزارت اطلاعات است. دادگاهی که برای آنها تشکیل می‌شود بسیار پیچیده‌تر از دادگاه رسمی است. اولین بار بود که چنین وجهی از زندگی روحانیون به تصویر کشیده می‌شود.

وی افزود: این اولین بار است که در معرض داوری قرار می‌گیرم. دوست دارم بیشتر مزیت‌های جشنواره امسال را ببینم. یک امتیاز بزرگ برای جشنواره امسال این بود که گامی بلند به سمت آینده‌ای ملموس‌تر و معین‌تر برداشت. همه سلیقه‌ها در آن حضور داشتند. کاری به جنبه‌های سیاسی جشنواره ندارم. نبود فیلم معتبر و قدرتمند «خانه پدری» در جدول مسابقه یکی از تبعات تغییرات اجتماعی ماست. شاید اگر برای این فیلم و یا فیلم «عصبانی نیستم» در جهت تغییر سیاست‌ها تلاشی مضاعف صورت می‌گرفت دیگر اصل تمرین هم‌نشینی‌ سلیقه‌ها را از دست می‌دادیم.

این کارگردان اضافه کرد: ما دوره نامناسبی را مملو از تنگ‌نظری در چهار سال اخیر پشت سر گذاشتیم. الان با توجه به تغییراتی که اتفاق افتاده بیش از آنکه نقاط منفی را ببینیم بهتر است روی نقاط مثبت تکیه کنیم. نقاط مثبتی مثل حضور رخشان بنی‌اعتماد در جشنواره. این یعنی یک گام به جلو. در کنار این فیلمساز فیلمسازان دیگری از رویکردهای سیاسی دیگر هم حضور داشتند و همین اتفاق خوب است.

وی درباره پیش‌بینی موفقیت فیلمش در اکران عمومی گفت: ما دلمان به حوزه هنری خوش است. درباره اکران چیزهایی مثل مافیا و شاخصه‌های فیلم گیشه را بارها شنیده‌ام. شاید در این مناسبات به چشم نیاییم. اما امید داریم با همت حوزه هنری که یکی از مزیت‌هایش جریان محکم اکران است در این حوزه هم موفق عمل کنیم. تولیدات حوزه هنری همیشه با پشتوانه استراتژیک مبتنی بر ایده‌های اسلامی و انقلابی تولید شده‌اند. این تلاش‌ها وقتی نتیجه می‌دهد که در عرصه اکران جریان‌ساز عمل کنند. از حوزه هنری به خاطر حمایتی که از فیلم ما داشتند ممنونم. امیدوارم بیش از آنکه دلسوزانه برای اکران این فیلم برنامه‌ریزی کنند با تبلیغات مناسب و حرفه‌ای تماشاگران واقعی فیلم را به سینما بکشانند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>