سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۱:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب
جدال کمدی‌ها با غیرکمدی‌ها/

پرفروش‌های نوروز ۵ سال اخیر+ جدول

ekhrajiha-hoz

در ۵ سال گذشته معمولا صدر جدول فروش اکران نوروزی را آثار کمدی تصاحب کرده‌اند.

در ۵ سال گذشته معمولا صدر جدول فروش اکران نوروزی را آثار کمدی تصاحب کرده‌اند.

سوره سینما- هنوز به اسفندماه فصل مرده اکران نرسیده ایم که بسیاری از تهیه کنندگان و پخش کنندگان تلاش می کنند تکلیف اکران فیلمشان را در نوروز ۹۳ روشن کنند. نگاهی به جدول فروش فیلم‌های نوروزی در ۵ سال گذشته حقایقی را درباره سلیقه مخاطب و دشواری پیش بینی آن مشخص می‌کند. رقابت آثاری که نوروز روی پرده می روند شامل قانونی مشخص نیست. در سال ۱۳۸۸ در کنار کمدی «اخراجی‌ها ۲» سه فیلم دیگر اکران شدند که هیچ کدام کمدی یا طنز نبودند. «بیست» درامی تلخ و اجتماعی بود. «سوپراستار» ملودرامی درباره زندگی یک ستاره سینما بود و «وقتی همه خوابیم» اثری انتقادی درباره پشت پرده سینما. فروش «اخراجی‌ها ۲» به دلیل سابقه فروش فیلم قبلی و حمایت تلویزیون از این اثر قابل پیش بینی بود و می توان فروش بالای «وقتی همه خواب بودیم» را با وجود فضای تلخ و ساختار نامنسجمش به پای اعتبار کارگردانش نوشت.

در سال ۱۳۸۹ از میان آثاری که نوروز روی پرده رفت، «پوپک و مش ماشاالله» و «تسویه حساب» فروش بیشتری داشتند. «تسویه حساب» به دلیل مشکلات ممیزی پس از وقفه ای طولانی اکران عمومی شد و همین موضوع به اضافه گروه بازیگران و نام کارگردان باعث شد گیشه ای پررونق داشته باشد. «پوپک و مش ماشالله» با بازی مهناز افشار و امین حیایی یک کمدی ساده و راحت الهضم بود که با وجود ضعف های داستان پردازی به دلیل شیرینی و سادگی اش با اقبال روبرو شد. نوروز ۹۰ پنج فیلم سینمایی روی پرده سینماهای تهران رفت و از میان آنها، به سنت سال‌های قبل «اخراجی‌ها ۳» بیشترین فروش را دارد.

ردیف

سال اکران

نام فیلم‌های اکران نوروز

پرفروش

رقم فروش در تهران

(به ریال)

۱

۱۳۸۸

اخراجی ها ۲- وقتی همه خوابیم- سوپر‌استار- بیست

اخراجی ها۲

سوپراستار

۳۷,۵۷۵,۱۴۴,۰۰۰

۸,۷۰۵,۴۲۷,۰۰۰

۲

۱۳۸۹

پوپک و مش ماشالله- هیچ- طهران،تهران- سلام برعشق- تسویه حساب

پوپک و مش ماشالله

تسویه حساب

۹,۰۶۹,۲۰۸,۰۰۰

۷,۲۶۷,۱۴۴,۰۰۰

۳

۱۳۹۰

 اخراجی ها۳- جدایی نادر از سیمین- سه درجه تب- یکی از ما دو نفر- زن ها شگفت انگیزند

اخراجی ها۳

جدایی نادر از سیمین

۲۲,۷۲۲,۳۷۰,۰۰۰

۲۰,۸۱۳,۷۶۰,۰۰۰

۴

۱۳۹۱

خصوصی- انتهای خیابان هشتم- قلاده‌های طلا- گشت ارشاد- فیتیله و ماه پیشونی

گشت ارشاد

قلاده‌های طلا

۱۵,۳۳۶,۴۲۵,۰۰۰

۱۲,۶۷۶,۵۸۱,۰۰۰

۵

۱۳۹۲

حوض نقاشی- رسوایی- رژیم طلایی- تهران ۱۵۰۰

رسوایی

حوض نقاشی

۲۴,۹۲۴,۷۷۰,۰۰۰

۱۳,۱۶۳,۴۰۶,۰۰۰

«جدایی نادر از سیمین» هم که فیلمی جدی، اجتماعی و تلخ است به دلیل امتیازهای ساختاری و داستانی، موفقیت در جشنواره فجر و حضور بازیگران سرشناس رتبه دوم جدول را به خود اختصاص داد. نام اصغر فرهادی به عنوان کارگردانی موفق و سرشناس یکی دیگر از دلایل فروش فیلم بود. در نوروز ۹۱ که به دلیل اشتباه شورای صنفی نمایش در چینش فیلم‌ها، حاشیه های بسیاری برای سینما پدید آمد و روزهای آغازین سال محلی برای اعتراض روحانیون، ائمه جمعه و گروهی از مردم به نمایش عمومی دو فیلم شد، پنج فیلم روی پرده رفتند. از بین این آثار سرنوشت «فیتیله و ماه پیشونی» تنها فیلم کودک اکران عید مشخص و شکست آن در گیشه قابل پیش بینی بود.

«گشت ارشاد» که نمایش عمومی آن در میانه راه متوقف شد بالاترین فروش نوروزی را داشت و «قلاده‌های طلا» که به ماجراها و حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ می‌پرداخت رده دوم جدول فروش نوروزی را به خود اختصاص داد. در سال ۹۲ و با توجه به تجربه اکران نوروز سال قبل، نحوه چینش فیلم‌ها سر و شکل بهتری یافت و ۴ فیلم با فضاهایی متفاوت روی پرده رفتند. در نهایت «رسوایی» موفقیت مسعود ده نمکی در اکران نوروزی را تکرار کرد و «حوض نقاشی» به عنوان ملودارمی خانوادگی در رده دوم جدول قرار گرفت.

به نظر می رسد برای داشتن اکران موفق نوروزی نیازمند طراحی سیستمی هستیم که بیشترین بهره وری و سود را داشته باشد. نمایش آثاری که صرفا امتیازهایی دارند اما برای اکران در نوروز مناسب نیستند، ارزش های این آثار را از بین می برد. با انتخاب درست و حمایت تبلیغاتی از فیلم‌ها می توان فرصتی برای دیده شدن تمام بضاعت سینمای ایران فراهم کرد. با توجه به شنیده شدن بعضی نام ها در فهرست فیلم های نوروزی به نظر می رسد امسال هم نمی توان به فروش تنها دو فیلم از میان آثار اکران نوروز ۹۳ امیدوار بود.

* ارقام فروش بر اساس اعلام بنیاد سینمایی فارابی و مربوط به سینماهای تهران است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>