سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۹:۳۳ ق.ظ چاپ مطلب

انتقاد از حوزه هنری در جشنواره فجر منصفانه نبود/ حوزه هنری دور از خودستایی است

momeni

محسن مومنی شریف منتقدان حوزه هنری را به رعایت انصاف دعوت کرد.

محسن مومنی شریف منتقدان حوزه هنری را به رعایت انصاف دعوت کرد.
سوره سینما –  مراسم اختتامیه ششمین جشنواره داستان انقلاب عصر دوشنبه ۲۸ بهمن در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. رئیس حوزه هنری که یکی از سخنرانان این مراسم بود با انتقاد از اظهار نظرهای دور از دایره انصاف درباره حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر گفت: از همه می خواهم که تقوا را رعایت کنند. آوینی را هم تقوا و انصاف بود که آوینی کرد وگرنه یادمان باشد نوری زاد هم می خواست آوینی شود اما مخملباف دست چندم شد.
وی درباره جایگاه هنر گفت: یکی از فلسفه های به وجود آمدن هنر در جهان، پرداختن به آرمان ها بود. انسان در زندگی خود جهانی را سرشار از اندوه و ملال می دید و داستان و قصه به او این امکان را می داد که به سمت آرمان‌هایش سوق پیدا کند. طبع حوزه هنری پرهیز از هیاهو و خودستایی های رایج است. در اینجا بزرگانی بوده و هستند که تنها وقتی که از میان ما می روند جامعه به عظمت آنها پی می برد. در مورد مرحوم فردی نیز وقتی پیام مقام معظم رهبری درباره درگذشت ایشان منتشر شد، بسیاری پی بردند او که بوده است.

مومنی شریف افزود: شهید آوینی طرفداران زیادی دارد و گروهی خود آوینی بین شده اند. به این افراد می گویم که بد نیست با سیره او کمی بیشتر آشنا شوند. آوینی کسی بود که تا قبل از شهادتش کمتر کسی او را می شناخت و کمتر کسی می دانست که او صاحب آن صدای آسمانی در مجموعه روایت فتح است. سیره او پرهیز از خودستایی بود و این مساله امروز هم افتخار حوزه هنری است. اینجا محل حضور افرادی است که مقام معظم رهبری در موردشان اظهار داشته اند: اگر شاعر بودم در مدح آنها شعر می سرودم.

رئیس حوزه هنری در ادامه با انتقاد از جریان هایی که سعی دارند حوزه هنری را مجموعه ای در رکود معرفی کنند گفت: ما در حوزه هنری از سر و صدا ایجاد کردن پرهیز داریم ولی افرادی از این منش و رفتار ما سوء استفاده می کنند و با قضاوت اشتباه خود ذهن مردم و جامعه را نسبت به ما خراب می‌کنند. افتخار ما این است که در روزهایی که به ما هجمه می‌شد، خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان پس از قرائت گزارش کار حوزه هنری که توسط دفتر ایشان تهیه شده بود، فرمودند: وقتی این گزارش را خواندم سجده شکر به جا آوردم.

مومنی شریف در بخشی دیگر از سخنانش گفت: البته می‌دانیم که فاصله کارمان با خواست ایشان بسیار زیاد است اما یادمان نرود که ایشان در اوج آن همه جفا به حوزه هنری این جمله را فرمودند. ما اینجا وارث خون شهداییم اما هر سال و به مناسبت جشنواره فیلم فجر دوستان فرصت ابراز ارادت به حوزه پیدا می‌کنند و از انصاف خارج می‌شوند. حوزه هنری مکانی برای نقد و آزاداندیشی واقعی است و نامش را از سنت جاری در حوزه‌های علمیه به ارث برده است. قبل از حضور من و در زمان آقای زم و بنیانیان این سنت آزاد اندیشی حفظ شد و من هم به آن احترام می‌گذارم.

رئیس حوزه هنری در پایان سخنانش منتقدان را به رعایت انصاف دعوت کرد: حوزه هنری به همه کسانی که در راستای گفتمان انقلاب اسلامی هستند خدمت می کند اما از سایرین هم می خواهم که تقوا را رعایت کنند. آوینی را هم تقوا و انصاف بود که آوینی کرد و گرنه یادمان باشد نوری زاد هم می‌خواست آوینی شود اما مخملباف دست چندم شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>