سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۷ ب.ظ چاپ مطلب

ناامیدی مردم از بعضی فیلم‌های جشنواره/ فیلمی که صندلی خالی ندارد شایسته جایزه است

salon-cinema

محمد قاصد اشرفی تاکید کرد بعضی فیلم‌های جشنواره فجر باعث دلزدگی مخاطبان از سینما شده است.

محمد قاصد اشرفی تاکید کرد بعضی فیلم‌های جشنواره فجر باعث دلزدگی مخاطبان از سینما شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن سینماداران فیلم‌های اکران شده در سی و دومین جشنواره فیلم فجر را ناامید کننده خواند و در این رابطه به خبرنگار سوره سینما گفت: با وجود استقبالی که مردم از جشنواره امسال داشتند و چشم امید مردم و سینماداران به فیلم‌ها، نتایج به دست آمده امیدوار کننده نیست، در نمایش جشنواره ای بسیاری از فیلم‌ها مخاطبان ناراضی سالن‌ها را ترک می کردند.

محمد قاصد اشرفی دراین باره گفت: با احترام به همه دیدگاههایی که در رابطه با کیفیت فیلم‌ها از حیث فنی و تکنیکی وجود دارد، اما برای ما سلیقه مخاطب بیش از هر چیز مهم است. یک فیلم سینمایی برای مخاطبی که از مال و وقت خود هزینه می‌کند و به سالن سینما می‌آید قبل از هر چیز باید بتواند او را راضی نگهدارد. کیفیت های فنی و هنری باید به جذب مخاطب کمک کند نه اینکه داعیه مخاطب خاص داشته باشد. قطعا سازندگان اثر هر کدام ایده ای دارند و متاسفانه بیشترشان علاقمندند کار فرهنگی‌شان در جشنواره‌های خارجی دیده شود و متاسفانه اهمیت چندانی به مخاطب داخل کشور نمی‌دهند، با وجود این تغییر نظر واکنش مردم مورد توجه آنها قرار نمی‌گیرد.

اشرفی در ادامه افزود: اما سینماداران به فیلم های مردم پسند فکر می‌کنند. ما سالن خالی نمی‌خواهیم. فیلم هرقدر از استانداردهای کیفی بالایی برخوردار باشد باید با مردم ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت زحماتی که برای یک اثر کشیده می‌شود قطعا بی نتیجه است و در مفهومی بزرگتر صنعت سینمای ایران با ساخت تولیداتی میلیاردی که درآمدی میلیونی دارند از بین می‌رود.

وی اشاره کرد: امسال تنها سه، چهار فیلم در جشنواره فجر بود که به صورت نسبی می‌تواند برای اکران امسال مناسب سلیقه مردم باشد. این فیلم‌ها از سوژه‌های اجتماعی گرفته تا  مذهبی، دفاع مقدس و بیان مشکلات جامعه در حدی بودند که بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. من شاهد بودم که اکثر فیلم‌ها وقتی اکران می‌شد مردم با شوق وارد سالن سینما می‌شدند اما با افسوس از سالن بیرون می‌آمدند.

اشرفی در رابطه با فیلم های کمدی مردم پسندی که سال‌های پیش از فروش بالایی برخوردار بودند اما از نظر منتقدان کمدی سخیف نامیده می‌شوند ادامه داد: سلیقه مردم نقش بسزایی در ساخت فیلم دارد اما این اصلا به این منظور نیست که سطح سلیقه را عامدانه پایین بیاوریم. اتفاقا فیلمساز کسی است که چند قدم جلوتر از مردم باشد و تولیداتی ارائه کند که هم به دل مردم بشیند هم فرهنگ و اندیشه مخاطبش را غنی تر کند. اینکه کمدی با سطح نازل را به سینما ببریم تا مخاطب جذب شود اصلا ایده پسندیده‌ای نیست اما از بین این همه فیلمساز و سینماگر تعداد کمی داریم که بتوانندهم فیلم خوب بسازند، هم مخاطب را به سالن سینما بیاورند.

وی همچنین در رابطه با شرایط داوری امسال گفت: امسال داوری واقعا کار سختی بود. فیلم‌ها هرکدام در زمینه‌هایی مدعی بودند و انتخاب هر چه که بود قطعا رضایت همه را نمی‌توانست جلب کند. از نظر من سیمرغ بلورین جشنواره فجر یک جایزه تشویقی برای ترغیب فیلمسازان به فعالیت‌های بهتر است و جایزه اصلی را مردم باید به تولیدات سینمای ایران بدهند. فیلمی که صندلی خالی نداشته باشد و مخاطب را تا آخرین لحظه در سالن نگه دارد شایسته سیمرغ است.

وی همچنین اظهار کرد: از آنجا که به خاطر وضعیت بحرانی اقتصادی سینماها و سینماداران در شرایط خوبی به سر نمی برند انجمن سینماداران از مسعود ده نمکی درخواست کرد فیلم خود را زودتر از موعد اکران نوروز نمایش دهد. با توجه به اینکه شب عید است و ۳ ماه حقوق پرداختی کارکنان عقب افتاده در کنار هزینه هایی چون عیدی و پاداش در صددیم به این طریق از فیلمسازان کمک بگیریم و با تصمیمات اتخاذ شده قرار شد «معراجی‌ها» از چهار شنبه ۳۰ اسفندماه همین هفته اکران می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>