سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

جان دادن به خبرنگار شهید در سینما/ نقش شهید صارمی گیرایی و جذابیت دارد

barzideh1

بازیگر نقش شهید صارمی در فیلم «مزار شریف» این نقش را دارای ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد دانست.

بازیگر نقش شهید صارمی در فیلم «مزار شریف» این نقش را دارای ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد دانست.

ابراهیم برزیده بازیگر نقش شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که در حادثه حمله به  کنسولگری ایران در افغانستان به شهادت رسید ، درباره ایفای این نقش در فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده به خبرنگار سوره سینما گفت: من به داستان «مزار شریف» بیشتر از بعد سینمایی نگاه می‌کنم تا بعد تاریخی و یا سیاسی آن، در واقع زیاد علاقه ندارم وارد آن بخش از کار شوم، در مورد وضعیت آن دوران و جنگ داخلی که افغانستان در شرایط بسیار وحشتناکی قرار داشت، حس می کنم یک خبرنگار برای حضور در آن محل می تواند انتخاب کند و در آن محیط قرار نگیرد، اما دیپلمات‌ها مجبور هستند و این اقتضای کار آنهاست. پس بنابراین یک خبرنگار باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا در این شرایط حضور پیدا کند. یکی شجاعت و جسارت است و دیگری این که عاشقانه کار خود را دوست داشته باشد تا با وجود داشتن خانواده، از تمام علایق خود بگذرد و این خطر را پذیرفته، ریسک کند و در این محیط قرار بگیرد. در مجموع فکر می‌کنم اینها بسیار انسان های جسور و شجاع و از خودگذشته بودند و امیدوارم که گروه هنرمندان فیلم «مزار شریف» و من به نوبه خود بتوانیم گوشه‌ای از شجاعت و از خود گذشتگی این عزیزان را به تصویر بکشیم و در این امر موفق باشیم.

وی درباره شباهت ظاهری خود با شهید صارمی گفت: ما در حوزه سینمای داستانی کار می‌کنیم و این فیلم یک اثر مستند نیست، پس من اعتقاد ندارم که ما بازیگران باید حتما از لحاظ ظاهری شبیه به شخصیت واقعی داستان باشیم، همانطور که اگر بازیگران دیگر را هم ببینید که در نقش دیپلمات‌ها و حتی شاهسون بازی می‌کنند، شباهتی بین آنها و شخصیت‌های واقعی نمی‌بینید و دلیلی هم برای این موضوع وجود ندارد.

این بازیگر درباره انتخابش برای ایفای این نقش تصریح کرد: در مورد انتخاب کردن من و بازی در این نقش هم فکر می‌کنم اولین دلیل سابقه حضور من در سینما و تئاتر بوده و تلاشی که در این حوزه داشته‌ام ،حتی مدتی با پدرم کار نکردم. در صورتی که شرایط فراهم بود،اما از این امر پرهیز کردم و به سراغ تئاتر رفتم تا پشتوانه قوی تری داشته باشم و اینکه چرا نقش شهید صارمی را ایفا می کنم باید به ذهنیت کارگردان رجوع بکنید. من در میان نقش‌های دیگری که در این فیلمنامه وجود داشت علاقه بیشتری به نقش شهید صارمی دارم. در میان چند دیپلمات، طبیعی است که یک خبرنگار شخصیت و جایگاه متفاوت دارد و به لحاظ سینمایی برای من متفاوت است و گیرایی بالاتری دارد و اگر انتخاب هم به عهده خودم بود همین نقش را بر می گزیدم.

barzideh2

برزیده تاکید کرد: در مجموع داستان به صورتی است که شخصیت های فرعی کم رنگی ندارد، در اصل یک شخصیت اصلی دارد به نام شاهسون که بار اصلی را به دوش می کشد و مابقی نقش ها همه در یک سطح قرار دارند، منتها صارمی به دلیل همان ویژگی‌های متفاوت که عرض کردم و به واسطه خبرنگار بودن و شخصیتی که داشته شاید بیشتر برجسته شده و در فیلمنامه هم فکر می‌کنم بدلیل روابطی که با دیگران دارد و نوع کاری که در حوزه اطلاع رسانی و خبر رسانی دارد و حتی آخرین ارتباط با سفارت ایران از طریق این شخص بوده، پس از لحاظ دراماتیک و جدای از شخصیت اصلی هم فکر می‌کنم ، تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه تمام صحبت‌های من براساس فیلمنامه است و تحیقاتی هم در این زمینه داشته‌ام ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های جالبی که شهید صارمی داشته و البته ما این جریان را در مورد دیگر شخصیت ها هم می‌بینیم ،اما در این شهید بارزتر است، ارتباط او با همسر و فرزندش است. از نوع دیالوگ برقرار کردن او  با خانواده متوجه روحیه حساسش می شویم. مورد جالب دیگر این است که او تنها دو روز قبل از این حادثه از ایران وارد افغانستان شد. در مجموع نقش شهید صارمی را دوست دارم و امیدوارم که با خوب اجرا کردن آن در فیلم «مزار شریف» بتوانم سهم کوچکی در ادای دین به این شهید بزرگوار و خانواده او داشته باشم.

ابراهیم برزیده در پایان درباره سابقه حضور خود در سینما و تلویزیون گفت: «مزار شریف» در واقع دومین کار سینمایی من است، در کارهای قبلی در حوزه سینما بیشتر پشت صحنه بودم و در فیلم «ملکه» هم نقش کوچکی را ایفا کردم،اما در حوزه تلویزیون در دو سریال حضور داشتم که یکی از آنها  «مثل هیچکس» در سال ۱۳۸۷ بود و سریال بعدی هم  «دولت مخفی» است که هنوز تصویربرداری آن ادامه دارد و پخش نشده است، در کنار اینها تجربه حضور در تئاتر راهم داشته‌ام.

فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و با بازی حسین یاری، فرهاد اصلانی، عمار تفتی و … ساخته می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>