سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اسفند ۱۳۹۲ در ۹:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

سینمای ایران را بچه پولدارها تسخیر کرده‌اند/ طلبکاری بعضی فیلمسازانی که بودجه میلیاردی می‌گیرند

motamen

کارگردان فیلم سینمایی «سایه روشن» از سرمایه گذاری‌های نادرست بعضی متمولان در سینما انتقاد کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «سایه روشن» از سرمایه گذاری‌های نادرست بعضی متمولان در سینما انتقاد کرد.

فرزاد موتمن با انتقاد از شرایط اقتصادی سینمای کشور در گفتگو با خبرنگار سوره سینما گفت: مشکل اصلی در سینمای ما بافت اقتصادی این هنر است که در جایی میان سرمایه داری خصوصی و دولتی مانده و در سال‌های گذشته هم جنبه بوروکراتیک بخش دولتی آن شدت گرفته و در نهایت منجر به این شده که بخش خصوصی دست در جیب نکند. از طرف دیگر سرمایه‌های دولتی که از ارگان‌ها و نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری تهران به سینما تزریق می‌شود، در حصار دیوارهای بوروکراتیک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سرمایه‌های دولتی میان یک باند مشخص بلوکه شده که تعداد آنها به حدود ۱۰ نفر بیشتر نمی‌رسد و با این شرایط فیلمسازانی چون من یا قادر به ساخت فیلم نخواهیم بود و یا اینکه با بی پولی اینکار را انجام می‌دهیم و به سمت ساخت فیلم‌های سخیف و نازل می‌رویم. من سال‌هاست که امیدی به بهبود وضعیت سینما ندارم. نتیجه این شرایط را هم می‌توانید در فیلم های جشنواره امسال ببینید. برخی از فیلمسازانی که از سوی دولت میلیاردها تومان برای ساخت فیلم دریافت می‌کنند، در محافل رسمی حضور پیدا کرده و با انتقاد از شرایط موجود طلبکار هم هستند، در صورتی که من و سینماگرانی مانند من با تمام نا امیدی‌ها کار می‌کنند، من مدتی است مشغول نوشتن فیلمنامه هستم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب‌های روشن» درباره فاصله کارگردانان نسل گذشته با فیلمسازان جوان گفت: کارگردان‌های نسل گذشته در واقع برای جوان های امروز زیاد جذاب نیستند و همه آنها در هاله اسطوره ای که روزنامه نگاران نزدیک به آنها برایشان ایجاد کرده‌اند به کارشان ادامه می‌دهند. با نگاه به فیلم‌های جشنواره امسال که از لحاظ برگزاری منضبط و بهتر از گذشته بود، جوان‌های فیلمساز کارهای خوبی ارائه ندادند. سینمای ایران را بچه پولدارهایی تسخیر کرده‌اند که نمایندگی شرکت‌های مختلف را در دست دارند و زحمتی هم برای تولید فیلم نمی‌کشند.

وی ادامه داد: در ایران باید ابتدا بافت اقتصادی را درست کنیم، به این معنا که یا سینما کاملا دولتی باشد و یا خصوصی تا تکلیف کار را بدانیم. از طرفی باید تابع یک مجموعه ضوابط شرعی و عرفی فیلم بسازیم که این را می‌پذیریم ،اما این ضوابط باید به صورت ثابت و مدون در یک کتاب به عنوان قانون ثبت شود و مدام با تغییر مدیران و دولت‌ها براساس سلیقه های موجود با دگرگونی مواجه نشود و هر کسی در هر جایگاه و هر ارگانی به سینما واکنش نشان ندهد و هر کس به کار خود برسد و در اصل دولت هم باید درست عمل کند.

فرزاد موتمن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با فیلم سینمایی «سایه روشن» در بخش نوعی تجربه حضور داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>