سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۳۹۲ در ۱۰:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب

تجلیل از بزرگان سینمای ایران/ حرف‌های لیلا حاتمی، مشایخی و نصیریان درباره سینما

tajlil

مراسم تجلیل از پیشکسوتان سینمای ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی یکشنبه شب در سینما فرهنگ برگزار شد.

مراسم تجلیل از پیشکسوتان سینمای ایران به همت بنیاد سینمایی فارابی یکشنبه شب در سینما فرهنگ برگزار شد.

سوره سینما- عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و داود رشیدی یکشنبه شب ۱۱ اسفندماه در مراسم تجلیل از بازیگران پیشکوست از زنده یاد علی حاتمی فیلمساز فقید یاد کردند. محمدرضا جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد فارابی از حضور هنرمندان در جمع سپاسگزاری کرد و افزود: این عزیزان با تجربه‌های سخت و آسان خویش طی سالیان سینمارا سرپا نگه داشتند. همه ما می دانیم  سینمای اصیل ایرانی ، سینمای متعهد، سینمای شرقی، دینی، ایرانی و در نهایت سینمای امید؛ سینمای علی حاتمی است. امشب یادی از مردی چراغ راه می کنیم، مردی که می‌گفت آیین چراغ خاموشی نیست.

عزت الله انتظامی به علت مشکل ریوی و محمد علی کشاورز به خاطر مشکلات جسمی در این مراسم حاضر نشدند اما در نماهنگ هایی به صحبت از علی حاتمی و سینمایش پرداختند. انتظامی در سخنانش حاتمی را مردی نجیب دانست که خیلی زود و نابهنگام سینمای ایران را ترک گفت. وی در ادامه سخنانش اشاره کرد: همه ما متفق القول میخواستیم شهرک سینمایی غزالی نامش شرک علی حاتمی شود.

Tajlil 5Nafar (27)

علاوه بر پیشکسوتان ارسلان کامکار و محمود نصیری به تمجید از سینمای حاتمی پرداختند. در ادامه مسعود جعفری جوزانی با اشاره به اینکه سینما به بیراهه رفته ادامه داد: برای رسیدن به سینمای حاتمی باید به این سوال پاسخ داد که سینمای ایران کدام کج راهه را رفته و کدام پیچ در سینمای ایران وجود داشته که سینماگران نپیچیدند و منجر شده سینمای بزرگ ایران به اینجا برسد.

وی افزود: سینمای ایران حریص و حسود زیاد داشت به همین خاطر رسیدن به جایگاه انسانی واقعا تلاش می خواهد. علی حاتمی به زیبایی سینمای ایران را ایرانی نگهداشت. او در این زمینه با کوروساوا فیلمساز ژاپنی برابری می‌کند کسی که فرهنگ ژاپنی را به زیبایی هرچه تمام تر در آثارش جای داد و ژاپن را با اصالتش به دنیا معرفی کرد.

جعفری جوزانی گفت: علی حاتمی از سینمای ایران جدا نیست و سینمای ایران هم مرهون علی حاتمی است. وقتی از فرهنگ ایرانی در آثار حاتمی حرف می زنیم تنها مختص به جغرافیای ایران نمی شود بلکه فرهنگ ایرانی و پارسی زبان ورای نقشه جغرافیایی می رود. علی حاتمی بخش بزرگی از روح شاخص ایرانی است. حاتمی از خود گذشت تا به مردم، ایران و ملیتش برسدکمتر کسی است این روزها جسارتی نظیر او را در آثارش داشته باشد.

در ادامه با پخش نماهنگی پیشکسوتان از چگونگی ساخت و مراحل اماده سازی شهرک غزالی سخن گفتند. در این کلیپ انتظامی به سکانسی از فیلم «جهان پهلوان» تختی اشاره کرد که وی باید دیالوگی در رابطه با شفای فرزندش می گفت اما به جای نام او شفای علی حاتمی را می خواست.

سپس لیلا حاتمی روی صحنه آمد و گفت: من در یک شرایط استثنایی زندگی کردم کودکی ام از ابتدا با بزرگان خاص سینما بود. در کنار پدری بودم که از همان ابتدا سینمای اصیل را به من شناساند و من بین بازی های کودکی سینما را شناختم.

Tajlil 5Nafar (10)

در ادامه محمد معتمدی و گروهش به اجرای قطعاتی پرداختند. همچنین امین تارخ روی صحنه آمد و با اشاره به صحبت های جعفری جوزانی گفت: من به خاطر همین کج راهه رفتن سینما سه سال است که بیش از ۳۰ فیلمنامه به دستم رسیده اما از بازی امتناع می کنم.

وی افزود: من سینما را با بیضایی شروع کردم و با درخشنده و حاتمی تجربه کسب کردم. من شاگردی کسانی را کرده ام که این روزها جایشان در سینما خالی است.

تارخ در پایان با گلایه از بنیاد فارابی گفت: انجمن بازیگران خانه سینما از آقای جلوه گله دارد. بد نبود که انجمن بازیگران را نیز در جریان برگزاری این مراسم می گذاشتید تا سهم خودمان را در این راستا ایفا کنیم . هر چند که باید از حسن انتخاب تان تقدیر کرد.

تجلیل از عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و داود رشیدی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در ابتدا نماهنگی از حضور محمدعلی کشاورز در سینما پخش شد و در ادامه این نماهنگ هریک از بزرگان هنر بازیگری درباره فعالیت یکدیگر سخن می گفتند. محمدعلی کشاورز اگر چه در مراسم حضور نداشت از طریق اینترنت با میهمانان ارتباط برقرار کرد. جمشید مشایخی روی صحنه آمد و گفت: آن زمان که علی حاتمی زنده بود باید تجلیل می‌شد نه الان که دیگر در میان ما نیست. حیف که دیر به یادمان می آید که چه دردانه هایی داریم.

Tajlil 5Nafar (22)

علی نصیریان هم در سخنانی گفت: بنیاد سینمای فارابی در بعد از انقلاب خدمات شایسته ای انجام داد. زمانی که سینمای رایج قبل از انقلاب تعطیل شد این فارابی بود که به سینما و تلویزیون کمک کرد تا هنر بار دیگر رونق بگیرد. علی حاتمی از آسمان بر سینمای ایران نازل نشد بلکه حاتمی از یک جریان هنری که از دهه ۳۰ به بعد شکل گرفت متولد شد. همچنین انحرافی که آقای جوزانی اشاره کرد شاید تعبیر کاملی نباشد باید قبول کنیم ریتم زندگی تغییر کرده من چطور برای جوان امروزی بگویم آن زمان پشت سنگلج درختچه هایی بود و ما پشت آن تمرین می کردیم. قطعا جوان امروز درکی از این صحنه ندارد.

داریوش ارجمند در بخش دیگری از این مراسم گفت: با این مراسم یک نکته به من اثبات شد و رسم نخبه کشی در کشور من به رسم نخبه پروری تغییر کرد و این تغییر رسم تنها به همت بنیاد سینمای فارابی صورت گرفت.

فاطمه گودرزی، حمیرا ریاضی ، علی اوسیوند، عبدالحسین مختاباد، احترام برومند، جمال ساداتیان،سید ضیاءالدین دری، مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، گلاب آدینه، حمید فرخ نژاد، یدالله صمدی، سید جمال ساداتیان، عبدالحسین مختاباد، عبدالرضا اکبری، محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی، نیلوفرخوش خلق، نیوشا ضیغمی، ارسلان کامکار، محمدرضا دلپاک، داریوش فرهنگ، علی معلم، محمد بزرگنیا، ابراهیم فروزش، علیرضا خمسه ، کامپوزیا پرتو، علیرضا رضا داد مشاور عالی سازمان سینمایی، محمد احسانی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و… از جمله هنرمندان و مهمانان حاضر در این جمع بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>