سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ اسفند ۱۳۹۲ در ۵:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب

تقدیر مدیر عامل سازمان سینمایی سوره از فیلمسازان برگزیده جهان اسلام

jahan-eslam1

فیلمسازان ایرانی برگزیده در جشنواره جهان اسلام مالزی در سازمان سینمایی سوره تقدیر شدند.

فیلمسازان ایرانی برگزیده در جشنواره جهان اسلام مالزی در سازمان سینمایی سوره تقدیر شدند.

سوره سینما- نسیم نوشت: رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره در مراسمی که در دفتر وی در حوزه هنری برگزار شد از پنج سینماگر حاضر در جشنواره جهان اسلام که در کشور مالزی برگزار شد تجلیل کرد. سهیل جهان بیگلری در این مراسم گفت: در حوزه بین الملل، سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری از آموزش تا سالن داری به فعالیت مشغول است. در حقیقت حوزه هنری نزدیک به ۳۰ سال است که در حال انجام دادن این فعالیت ها است. وی افزود: حوزه هنری در حوزه بین الملل برای تولیدات خود و کارهای ایرانی و اسلامی تلاش می کند و به دنبال این است که سهم دیده شدن آثار ایران را در جهان جستجو کند و این امکان دیده شدن آثار ایران اسلامی را در سطح جهانی ایجاد کند.

jahan-eslam2

جهان بیگلری ادامه داد: از ۳ سال قبل که من و همکارانم به حوزه هنری آمدیم سعی کردیم این روند روبه رشد را دنبال کنیم تا آثار ایرانی اسلامی در جهان دیده شود. آن هم با فیلم های بلند، انیمیشن، مستند، داستانی و کوتاهی که حوزه تهیه و تولید کرده است.

رئیس سازمان توسعه سینمایی سوره خاطرنشان کرد: مراسمی که امروز در حال برگزاری است تقدیر کوچکی است از همکارانی که به مناسبت سی امین سال تاسیس دانشگاه آزاد در مالزی برگزار شده بود.

وی اضافه کرد: در این جشنواره ۵۰ عنوان فیلم از ۱۰ کشور اسلامی حضور پیدا کرده بود که در مجموع ۱۷ جایزه را به شرکت کنندگان اهدا کرد؛ دراین میان سهم همکاران ما در حوزه هنری از این تعداد جوایز ۸ جایزه بود. نکته جالب اینکه برگزیدگان اکثر بخش های این جشنواره از ایران بودند. به این صورت که عمدتا جوایز اول، دوم و سوم هر بخش به فیلم سازان ایرانی تعلق گرفت.

جهان بیگلری تصریح کرد: البته مابین برگزیده شدن این همکاران تا برگزاری این مراسم فاصله زمانی ایجاد شد که علت آن برگزار شدن جشنواره فیلم فجر و مدت زمانی بود که صرف انتقال جوایز از مالزی به ایران شد.

وی افزود: حوزه بین الملل با اینکه اهمیت بسیار زیادی دارد هنوز در کشور ما جا نیافتاده است؛ باید تلاش کنیم تا این امر محقق شود. در حقیقت بخش بین الملل برای ما اهمیت دارد و باید فضایی ایجاد شود تا آثار ایرانی در دنیا دیده و شنیده شود و در کنار آثار سایر کشورهای دنیا عرضه شود.

وی یادآور شد: در سال های گذشته اکثر جشنواره های خارجی به دنبال تزئین خود با آثار ایرانی بودند ولی در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر این حضور کمرنگ تر شده که مقداری از آن به مسئولان و بخشی هم به هنرمندان بر می گردد.

جهان بیگلری ادامه داد: سینمای ایران به عنوان سینمایی انسانی، بومی، زیبا و دارای تاثیرگذاری بسیار در دنیا معروف بوده و هست. تلاش می کنیم این فضای پر رونق و تاثیرگذار را داشته باشیم تا ایران اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم و از این راه دیده شویم.

رئیس سازمان سینمایی سوره افزود: فعالیت های حوزه هنری در حوزه فیلم های کوتاه کمتر نشده بلکه موثر تر و هدفمند تر شده و بیشتر بر روی فیلم هایی سرمایه گذاری می شود که به نظر می رسد آینده بهتر و روشنتری دارند.

وی اضافه کرد: جشنواره رویش نیز بسیار مهم و با اهمیت است که با گذشت چندین دوره از برگزاری، جای خود را در کشور باز کرده است. این جشنواره حتی در منطقه هم بی رقیب بوده و جشنواره ای را در منطقه نداریم که این گستردگی را پیدا کرده باشد.

جهان بیگلری تصریح کرد: جشنواره رویش حتی در سینمای بلند کشور نیز تاثیرگذار بوده و می رفت تا بیش از این پررنگ شود که بحث دوسالانه شدن آن پیش آمد. در حقیقت امروزه جای خالی این جشنواره احساس می شود.

رئیس سازمان سینمایی سوره خاطرنشان کرد: قرار بود کارگاه‌های آموزشی را برای فیلمسازان جوان برگزار کنیم. البته حضور فیلمسازان در این کارگاه ها مهم است و جمع کردن آنها بسیار سخت و اگر هرکدام از آنها نیایند هزاران سوال و بحث ایجاد می شود.

jahan-eslam3

وی ادامه داد: برای همین دلیل نیز تصمیم گرفته شد تا این کارگاه‌های آموزشی را در قالب جشنواره رویش برگزار کنیم.

مریم نقیبی مدیر امور بین الملل سازمان سوره نیز در سخنانی گفت: حوزه هنری در سال گذشته از نظر حضور در مجامع بین الملل و دریافت جوایز بین المللی بهترین و بیشترین رکورد را به خود اختصاص داد.

وی افزود: سازمان در همه حوزه های فیلمسازی حضور دارد و این موضوع کار را برای ما دشوارتر کرده است. زیرا گونه های سینمایی و جشنواره ها زیاد است و امیدوار هستم تا در سال آینده نیز نتایج بهتری را شاهد باشیم تا موجب دلگرمی بیش از پیش فیلم سازان جوان کشور شود.

محمود رحمانی کارگردان مستند مادرم بلوط نیز در سخنان کوتاهی گفت: در حوزه مستند آثار زیادی در کشور تولید می شود ولی بخش زیادی از آنها آرشیو می شود. همچنین در حوزه مستند کمتر به پخش، شکل پخش و کیفیت مطلوب نمایش در تلویزیون و سینما توجه می شود.

وی افزود: به منظور افزایش کیفیت آثار مستند جا دارد تا کارگاه‌های آموزشی برای مستند سازان جوان در سطح کشور توسط حوزه هنری برگزار شود و از جهان بیگلری خواهش می کنیم که این کارگاه‌ها را برگزار کنند.

در این مراسم به امیر محمدزاده و سلمان خورشیدی کارگردانان “انیمیشن سکو” با تندیس نقره ای به همراه دیپلم افتخار و هدیه ای از طرف سازمان توسعه سینمایی سوره تقدیر شد. همچنین از محمد حدادی پور کارگردان انیمیشن “مرمت” با تندیس نقره ای به همراه ۴۰۰ دلار و دیپلم افتخار تقدیر گشت.

همچنین از دانش اقباشاوی کارگردان فیلم سینمایی “تاج محل” تقدیر و به او تندیش طلایی، ۴۰۰ دلار هدیه نقدی و دیپلم افتخار اهدا شد، از محمود رحمانی کارگردان مستند “مادرم بلوط” با تندیس نقره ای و دیپلم افتخار تقدیر شد. حبیب بهمنی نیز کارگردان فیلم “سیب و سلما” با تندیس نقره ای به همراه دیپلم افتخار و جایزه سازمان سینمایی سوره مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است تیمور قادری کارگردان فیلم “می خورد بر بام خانه” نیز با تندیس برنزی و دیپلم افتخار و مهدی جعفری کارگردان مستند خروج اضطراری نیز با تندیس برنزی و دیپلم افتخار تقدیر شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>