سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مرداد ۱۳۸۹ در ۹:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب
به مناسبت هفدهم مردادماه، روز خبرنگار ؛

سینما ، رسانه ، تعامل

سینما ، رسانه ، تعامل

سوره سینما : رسانه و مطبوعات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انتقال پیام و اخبار در دهکده جهانی نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و نمودارهای فرهنگی دارد . اما رسانه به مفهوم خاص چه تعاملی می تواند با سینما به عنوان یک رسانه در مفهوم عام داشته باشد ؟

سوره سینما : رسانه و مطبوعات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای انتقال پیام و اخبار در دهکده جهانی نقش بسزایی در گسترش فرهنگ و نمودارهای فرهنگی دارد . اما رسانه به مفهوم خاص چه تعاملی می تواند با سینما به عنوان یک رسانه در مفهوم عام داشته باشد ؟

در کشورهای توسعه یافته و مردم سالار یکی از مهمترین دغدغه های حاکمان و فرمانروایان ارتقاء فرهنگ عمومی برای داشتن تمدنی پربارتر و رسیدن به اهداف توسعه گرایانه است که رسیدن به اهداف تنها در گرو انتقال صحیح و مناسب نمودارهای فرهنگی به جامعه عمومی یا همان طبقه فرمانبران محقق می شود . در این میان نقش رسانه در مفهوم عام مهمترین ابزار فرهنگی در اختیار فرمانروایان برای انتقال مفاهیم به طبقه فرمانبردان است . سینما در دنیای امروز یکی از کاربردی ترین رسانه های در اختیار فرهنگ است که می تواند تاثیرات فرهنگی گسترده ای داشته باشد اما همین رسانه برای تبلیغ کارکردهای خود ، نیاز به ابزار دیگری به نام مطبوعات (رسانه در مفهوم خاص) دارد تا بتواند به هدف فرهنگی نهایی خود دست یابد

رسانه های خبری در کنار مسئولیت اطلاع رسانی خود ، هدف دیگری در راستای تعامل با سایر رسانه های فرهنگی از قبیل سینما و تلویزیون دارند تا بتوانند یاریگر این رسانه ها در انجام مسئولیت فرهنگی خود باشند .

سینما به عنوان یک نمود فرهنگی باید در حوزه عَمل، به مرحله پیدایش برسد و مطبوعات و رسانه ها می توانند این پیدایش را به منصه ظهور برسانند . این تعامل از دو منظرقابل بررسی است . یکی تعامل مطبوعات با سینما بوده که بالطبع رسانه ها به واسطه وظیفه ذاتی خود که همانا اطلاع رسانی دقیق و صادقانه است تا حدودی این تعامل را دارند اما بُعد دوم، تعامل سینما با رسانه است که نیاز به تأمل بیشتری دارد .

سینما به عنوان یک هنر – صنعت در کنار کارکردهای سرگرمی و اقتصادی خود ، دارای یکسری کارکردهای فرهنگی نیز هست که این کارکرد باید برای عوام تبیین شود تا عوام به عنوان مهترین قشر جامعه ای به این ابزار متصل شوند که این مهم می تواند از طریق مطبوعات و رسانه ها محقق شود ولی سینما برای اینکه بتواند از این پتانسیل استفاده کند نیاز به شناسایی ظرفیت های رسانه دارد .
و امروز «روز خبرنگار» است . خبرنگار از جمله صاحبان قلم است که با اتکا به ذوق و استعداد با توجه به مسئولیت اجتماعی که این حرفه بر گردن او می‌گذارد، وظیفه بدست‌آوردن، آماده‌کردن، گردآوری و سامان‌دادن اخبار و انتقال آنها را با وسایل ارتباط جمعی نظیرمطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاری به مخاطبان بر گردن دارد.

به طور قطع نقش مهم خبرنگاران به عنوان ابزار اطلاع رسانی و کسانی که با هشیاری نقش واسطه بین مردم و مسئولان و هنرمندان را ایفا می کنند،از فرهنگ جامعه دفاع می کنند و عملکرد همگان را با دقت نقد وبررسی می کنند غیر قابل انکار است.

روز خبرنگار هرساله فرصت خوبی برای برقراری تعامل هرچه بیشتر سینما و رسانه است . خبرنگارانی که در همه ادوار و در کنار همه فیلم ها پابه پای آنها آمده اند و با نقدها و تحلیل های خود و همچنین پیگیری مستمر مشکلات سینما ، یاریگر فرهنگ بوده اند ، پس حقوق فرهنگ و رسانه ، حقی متقابل است .

رسانه با تعامل مناسب سینما می تواند بیش از پیش به رشد و بالندگی سینما کمک کند؛ اگر سینما بخواهد .

شاهرخ صالحی کرهرودی