سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۳۹۲ در ۸:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

«حراج» پیش از جشنواره فجر اکران می‌شود/ ویژگی‌های ظاهری تنها ملاک انتخاب بازیگر نیست

haraj

کارگردان فیلم «حراج» تاکید کرد ترجیح می‌دهد فیلمش را پیش از سی و سومین جشنواره فجر اکران کند.

کارگردان فیلم «حراج» تاکید کرد ترجیح می‌دهد فیلمش را پیش از سی و سومین جشنواره فجر اکران کند.

حسین شهابی به سوره سینما گفت: فیلم جدیدم «حراج» در مرحله اصلاح رنگ و نور قرار دارد. متأسفانه موفق نشدیم آن را به جشنواره سی و دوم فجر برسانیم، اما در تلاشیم شرایط حضور آن را برای جشنواره های خارجی سال ۹۳ فراهم کنیم. ما تا بهمن سال آینده برای جشنواره صبر نمی‌کنیم و در اولین فرصت ممکن فیلم را روی پرده می بریم. من فصل بهار یا پاییز را برای نمایش عمومی آن ایده آل می دانم و با توجه به داستانی که دارد فصل گرم را اصلا برای اکران آن مناسب ارزیابی نمی‌کنم. این فیلم درباره یک زن است.

وی افزود: برای انتخاب بازیگر نقش اول وسواس زیادی به خرج دادم و دست آخر از میان بازیگران تئاتری یک نفر را انتخاب کردم. این نقش ویژگی‌هایی ظاهری داشت که برای من حائز اهمیت بود. وقتی نتوانستم کسی مثل فریبا خادمی را در سینما پیدا کنم، به میان تئاتری‌ها رفتم و او را در این فضا دیدم. وسواسی که برای انتخاب بازیگر به خرج دادم از نگاه خودم یک اتفاق بدیهی بود، اما گویا در سینما نام چنین رفتاری حساسیت بیش از حد است. وقتی کارگردان ویژگی‌هایی را برای کاراکترش در ذهن دارد، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از آن صرف نظر کند مگر اینکه قصه اش عوض شود.

این کارگردان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعجب می‌کنم از دستیاران کارگردانی که هنگام انتخاب بازیگر برای مثال کسی مانند یکتا ناصر را به عنوان جایگزین هدیه تهرانی معرفی می‌کنند. در اینجا معیار انتخاب صرفا ویژگی های ظاهری است و باید بگویم بعد از تجربه چند فیلم، به این نتیجه رسیده‌ام که انتخاب دستیار نقش خیلی زیادی در چگونگی پیشرفت فیلم دارد. به همین دلیل دستیارانم را از میان کسانی انتخاب کرده‌ام که خودم آنها را پرورش داده‌ام و قرار است همیشه با  آنها کار کنم.

کارگردان «روز روشن» در پاسخ به این سوال که تا چه حد رنگ و بوی فیلم قبلی او در اثر جدیدش وجود دارد گفت: یکی از منتقدان «حراج» را دید و گفت که از نظر فرم، ساختار و ریتم مانند تجربه اولم بوده‌ام، اما تفاوت قصه کاملا بارز و نمایان است. من قصه «حراج» را بسیار بیشتر از «روز روشن» دوست دارم. جهان بینی عمیقی بر آن حاکم است و مصداق بیرونی شخصیت‌هایش را در جامعه به وفور دیده‌ام و همین موضوع باعث خوشحالی من است. قصه فیلم من تلاش یک زن را در جامعه ای مرد سالار روایت می‌کند و البته تأکید دارم که این قصه را به دور از هرگونه سیاه نمایی یا نگاه فمنیستی روایت کرده‌ام.

حسین شهابی پیش از این فیلم «روز روشن» را ساخته که نمایش آن در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با استقبال مواجه شد و مدتی پیش در جشنواره شیکاگو به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>