سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۳۹۳ در ۱:۱۸ ب.ظ چاپ مطلب

آسیب حاشیه‌های سیاست، اقتصاد و امنیت به فرهنگ/ به دستور رهبر انقلاب ۲۷ سینما به حوزه هنری داده شد

momeni

رییس حوزه هنری در نشست رسانه ای روز هنر انقلاب گفت: به جایی این که فرهنگ در رأس حوزه‌های دیگر باشد، زیر مجموعه و تابع آنها است.

رییس حوزه هنری در نشست رسانه ای روز هنر انقلاب گفت: به جایی این که فرهنگ در رأس حوزه‌های دیگر باشد، زیر مجموعه و تابع آنها است.

سوره سینما- پایگاه خبری حوزه هنری نوشت: محسن مومنی شریف در نشست رسانه‌ای روز هنر انقلاب که امروز دوشنبه ۱۸ فروردین ماه برگزار می‌شود گفت: به دلیل کارآمدی های فرهنگ، برنامه پیشرفت توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی با محوریت فرهنگ تعریف شده است. این یعنی اگر ما خواسته باشیم در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه ها از بحران بیرون بیاییم باید به فرهنگ متوسل شویم. به جایی این که فرهنگ در رأس حوزه های دیگر باشد، برعکس زیر مجموعه و تابع آنها شده و به طور کلی فرهنگ ما از سه حوزه دیگر یعنی سیاست، اقتصاد و امنیت آسیب دیده است.

رییس حوزه هنری با اشاره به این مطلب که بعد از پذیرش قطعنامه زمینه برای هجوم دشمن به فرهنگ ایران اسلامی مهیا شد، گفت: شاید ما نخستین نشانه بارز آن را زمانی می بینیم که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای بازسازی و توسعه ایران بعد از جنگ، نسخه دادند و سیاستمداران ما مجبور به اجرای آن شدند. در مدتی کوتاهی چنان تاخت و تازی به باورها و آرمانهای متأثر از فرهنگ انقلاب شد و کسی که در خطبه های نماز جمعه همواره از عدالت اجتماعی سخن می گفت ناگهان در افکار و منشش چنان چرخشی به وجود آمد که به سمت رفاه و اشرافی گری رفت و حتی واژه مستضعفان که از فرهنگ قرآن وارد ادبیات انقلاب شده بود به قشر آسیب پذیر تبدیل شد.

وی یکی از مؤلفه های فرهنگ ساز چه در بعد ایجابی و چه سلبی، رفتار و سیره رهبران و مدیران جامعه دانست و گفت: از نظر ما اهالی فرهنگ و ادب، بخشی از مسئولان و مدیران از هجوم فرهنگی دشمن آسیب دیدند، لذا هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی، نخستین کسانی بودند که آن زمان متوجه این موضوع شدند و به انتقاد و مقابله با آن پرداختند. ادبیات و هنر اعتراض در درون نظام و با تکیه بر فرهنگ انقلاب در حوزه هنری شکل گرفت. آقایان قزوه با شعر مولا ویلا نداشت، سیدحسن حسینی و آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی با کاریکاتورهایش و شهید آوینی با مقالات خود در مجله سوره، از این گروه بودند.

مومنی با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ در حوزه سیاست در هر انتخابات، آسیب جدی می بینند، افزود: نمونه بارز آن در انتخابات مجلس سوم بود که در مقطعی موجب عقب نشینی های ما و پیشروی دشمن در جبهه های جنگ شد. این به این دلیل است که سیاست از فرهنگ و از بنیاد های اندیشه ای بر نمی خیزد بلکه در سطح است و تمام هم و غم در انتخابات تعریف روشی برای غلبه بر حریف است ولو به قیمت قربانی شدن منافع ملی!
وی با اشاره به اینکه همواره در حوزه اقتصاد از دو جهت فرهنگ آسیب دیده است، بیان داشت: یکی از این طرق واردات بی حساب و کتاب کالا که معمولاً با خود فرهنگ بیگانه را می آورد ثانیا، پروژه ها و طرح هایی اقتصادی که به الزامات فرهنگی آن توجهی نمی شود.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: دانشگاهی در شهر کوچکی با فرهنگ و سنت های کهن در استان یزد تأسیس می شود که وقتی انبوه دانشجویانی که از سراسر کشور به آن شهر می آیند نه تنها فرهنگ و آداب و رسوم بلکه بافت جمعیتی آنجا را هم تحت تأثیر خودش قرار می دهد. همین طور ایجاد خیلی از کارخانه ها و شرکت تولیدی. لذا برای مقابله با این پدیده، رهبری انقلاب دستور توجه داشتن به پیوست فرهنگی را ابلاغ کردند. در حوزه امنیت هم گاهی بدفهمی از مسائل امنیتی و تفسیرهای نادقیق و من عندی در بعضی دوره ها موجب اقداماتی شده که نتیجه اش به نفع انقلاب و فرهنگ انقلاب نبوده است. همه این مشکلات به خاطر نداشتن پایگاه فرهنگی و بی اطلاعی از آفاق فرهنگی است.

وی با تاکید بر رجوع دوباره به آرمانهای حضرت امام و رهبری معظم و آموزه های بنیادی انقلاب اسلامی، گفت: خوشبختانه امروز فرصت مناسبی است تا با نقد گذشته مان، آینده مطلوب را ترسیم کنیم؛ راه هم مشخص است. بر همین اساس نقشه فرهنگی کشور تنظیم و تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است که متأسفانه رئیس جمهور سابق در دستور اجرای آن تعلل کرد اما امیدورایم رئیس جمهور و رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی زودتر دستور اجرای آن را صادر کنند و وظایف و قلمرو هر بخش مشخص شود.

محسن مومنی شریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: به دستور مقام معظم رهبری ۲۷ سالن سینما در اختیار حوزه هنری قرار گرفت. سینماهایی که در اختیار بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار داشتند قرارست در اختیار حوزه هنری قرار گیرد که البته هنوز این انتقال محقق نشده است. با محقق شدن این امر تعداد سینماهای حوزه هنری به بیش از ۱۰۰ سینما خواهد رسید و این سینماها به صورت زنجیره‌ای اداره خواهند شد.