سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۹:۳۸ ق.ظ چاپ مطلب

خرده فرهنگ‌های گم شده در «جزیره‌ای در آسمان»/ سلیقه سینماداران حاکم است

moayeri

محمد ابراهیم معیری از نگارش فیلمنامه جدید خود با نام «جزیره‌ای در آسمان» خبر داد.

محمد ابراهیم معیری از نگارش فیلمنامه جدید خود با نام «جزیره‌ای در آسمان» خبر داد.

معیری به سوره سینما گفت: این روزها روی یک فیلمنامه جدید کار می کنم. نام آن «جزیره‌ای در آسمان» است و به مسائلی می پردازد که در سینما مورد بحث قرار نگرفته یا اینکه مغفول باقی مانده است. این گفته به معنای آن نیست که من به سراغ مسائل خط قرمزی رفته باشم، بلکه موضوعی را انتخاب کرده ام که جای کشف بسیاری دارد و می توان آن را به عنوان یک سوژه سینمایی معرفی کرد، از بس که قبلا کسی به آن نپرداخته است.

وی توضیح داد: امروزه مکانیزم سینما بر پایه فروش بیشتر است و سلیقه سینماداران است که محور قرار می‌گیرد. من اما تصمیم گرفتم از بعد دیگری به ماجرا نگاه کنم و مفاهیم و شیوه های انتقال آن باشد که بیشتر از هر چیز برای من اهمیت داشته باشد. البته مفهوم گرا بودن یک اثر سینمایی چیزی است که باید هم برای سینماداران و هم برای سینماگران مهم باشد و شاید من از کسانی هستم که دارند  تلاش می کنند اولین قدم ها  برای تداوم داشتن یک نگاه جدید در سینما برداشته شود.

معیری در پاسخ به این سوال که کلیت فیلمنامه جدید او شامل چه مضامینی است افزود: خرده فرهنگ های بسیاری هستند که لا به لای فرهنگ اصیل ما گم شده اند. برخی از آنها اصل فرهنگ مان را نابود می‌کنند و برخی دیگر به رشد آن می‌انجامند، اما مسئله‌ای که وجود دارد دور از چشم باقی ماندن آنهاست. من فکر کردم به گونه‌ای فیلمنامه بنویسم که نظر تماشاگر به سمت مسائلی از این دست جلب شود.

کارگردان «گلوگاه» درباره جنبه مخاطب پسندی فیلم نیز بیان داشت: مخاطب را می شود راضی کرد، اما با چه سطح از تأثیرگذاری؟ باید اثری را در روح و روان مخاطب به وجود بیاوری که با گذشت مدت کوتاهی از ذهن او پاک نشود و در واقع عمق تصویری که برای او می‌سازی زیاد باشد. این شاید چالش بزرگ سینما باشد. فیلمساز باید خود کشف کند و از مخاطب هم بخواهد به کشفیات برسد. باید به مخاطب تلنگر زد و به یاد او آورد که سینما تنها خندیدن نیست.

معیری با اشاره به نام یک کتاب نوشته شده توسط یک فیلمساز هندی ادامه داد: دغدغه متفاوت صحبت کردن، در سینمای دیگری مثل سینمای هند هم وجود دارد. بالیوود یک سینمای تجاری است و فیلمسازانی در این سینما فعالیت می‌کنند که به چیزهایی غیر از گیشه پسندی اثر فکر کرده و تأکید دارند هر سینمایی باید فیلم‌هایی داشته باشد که هرازگاهی تماشاگر را به سمت و سویی ورای آنچه غالب سینماست، سوق دهد. در درازمدت، چنین تلاش‌هایی ثمر خواهد داد.

محمدابراهیم معیری کارگردانی فیلم‌های سینمایی «دامنه‌های سفید»، «گلوگاه»، «کتونی سفید» و «پروانه ها بدرقه می‌کنند» را در کارنامه دارد.