سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۲ در ۸:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

حرف‌های مدیر هنری «مزار شریف»/ برداشت عمیق و منصفانه از زندگی مردم افغان

mehregan1

مشکین مهرگان تاکید کرد در طراحی صحنه فیلم «مزار شریف» واقع‌گرایی را مد نظر داشته است.

مشکین مهرگان تاکید کرد در طراحی صحنه فیلم «مزار شریف» واقع‌گرایی را مد نظر داشته است.

سوره سینما- محیا رضایی: مشکین مهرگان مدیر هنری «مزار شریف» از طراحان سرشناس صحنه و لباس سینما است که این روزها درگیر تولید فیلم سینمایی «مزارشریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده شده. این پروژه عظیم و ملی تنها در روایت و قصه پردازی منحصر به فرد نیست. ساخت دکوری عظیم برای تسریع در فیلمبرداری و تمرکز تولید و استفاده از فضاها و امکانات استودیویی باعث شده «مزار شریف» تجربه ای متفاوت در سینمای آپارتمانی این روزها باشد. با مشکین مهرگان که می توان حاصل سلیقه و هنرش را در دکورهای فیلم تازه حوزه هنری دید، درباره حضورش در این پروژه صحبت کردیم.

تجربه ایجاد فضایی متفاوت و طراحی دکور در شرایطی با حال و هوای افغانستان در «مزار شریف» قطعا باید جذاب باشد.

مشکین مهرگان: متاسفانه پیش‌تولید فیلم «مزار شریف» همزمان شد با بروز ناامنی در افغانستان و صدور روادید را تحت شعاع قرار داد. ما هر چه تلاش کردیم به همراه تهیه کننده و کارگردان سفری به افغانستان داشته باشیم تا تصویر دقیق تری از کار بدست آوریم نتوانستیم و بسنده کردیم به تحقیقات از راه دور، مطالعات و جستجوی اینترنتی، کتاب، عکس و از کسانی که اهل این سرزمین بودند خواستیم اگر مستنداتی مربوط به این دوران دارند در اختیار ما بگذارند. از طرف دیگر سعی کردیم با کسانی که در این واقعه بودند چه افغان و چه بازماندگان حادثه در ایران گفت و گویی داشته باشیم. در این بین فیلم مستندی راجع به این واقعه به دستمان رسید که تصویر کنسولگری در مزارشریف را برای مان قابل لمس‌تر کرد. مثلا طراحی ساختمان اصلی دو طبقه، زیرزمین، اتاق‌ها، راهرو و کلیات فضا را از این فیلم الهام گرفتیم. در طراحی صحنه علاوه بر اینکه شرایط باید برای به تصویر کشیدن و حرکت دوربین لحاظ می‌شد مساله هویت ملی و تناسب با شئونات اسلامی مورد توجه بود.

با توجه به اینکه فرصت حضور شما در افغانستان فراهم نشد چقدر از طرحی که در ذهن شما بود عملا اجرا شد؟

وجوه مشترک انسانی و خوب دیدن مناسب ترین دلیل برای طراحی و القای مفهوم است. قصه ما ملزوماتی دارد جدا از آنچه به عنوان دکور قرار است طبیعی و قابل باور به نمایش درآید. رفتار شخصیت‌ها به فضای طراحی شده روح می‌بخشد.هنوز هم خیلی متاسفم از اینکه موفق نشدم به افغانستان سفر کنم و برداشت دقیق، منصفانه و عمیق‌تری داشته باشم اما سعی کردم با منابعی که وجود داشت محیط را به اصل فضا نزدیک کنم. باید بپذیریم در سینما مهم حرفی است که می‌خواهیم منتقل کنیم. گاهی پرداخت همراه با وسواس به جزئیات ما را از اصل موضوع باز می‌دارد.

در این فضا تا به حال چند لوکیشن ساخته شده؟ تا پایان پروژه بازهم این ساخت و ساز ادامه دارد؟

به طور کلی ساخت و ساز و چیدمان به دو گروه تقسیم می‌شود. اول فضای داخلی و شهری افغانستان است و دوم فضاهای خارجی و مرزی و مناظر طبیعی. بخش عمده طراحی مثل ساختمان کنسولگری، خیابان‌ها، میادین مزارشریف، حسینیه و پاسگاه مرزی به شکل استودیویی در یک سوله ساخته شده است و بخش دیگر دکورها در فضای باز ساخته خواهد شد.

mehregan2
مشکین مهرگان و عبدالحسن برزیده در پشت صحنه فیلم سینمایی «مزار شریف»

بخش خارجی و بیرونی در کرمان فیلمبرداری می‌شود؟

این پروژه قرار بود اواخر زمستان فیلمبرداری شود تحقیق برای انتخاب لوکیشن را از کرمان آغاز کردیم. دنبال جایی بودیم که فضا هم متناسب با ماجرای فرار باشد، هم بخش های مربوط به نوار مرزی ایران و افغانستان و حمله نیروهای نظامی با بیشترین تشابه ساخته شود. در حال حاضر انتخاب ما شهر کرمان است اما ممکن است متناسب با قصه جای دیگری را در نظر بگیریم.

چند نفر در گروه طراحی صحنه و لباس با شما همکاری می‌کنند؟ تا به حال به خاطر ساخت دکور کار به تعویق افتاده؟

تعداد اعضای گروه دکور متناسب با شرایط و موقعیت تغییر می‌کند. اعضای ثابت گروه من ۱۰ نفر هستند اما در مقاطع مختلف تا ۷۰ نفر هم به ما اضافه شدند.  ما احتساب زمان برای هر لوکیشن را از ابتدا در نظر داشتیم حتی بعضی وقت‌ها به خاطر شرایط ، کار را زودتر انجام دادیم.

تجربه متفاوتی که شما و گروه سازنده «مزار شریف» داشتید قطعا لزوم ساخت شهرک سینمایی و استفاده درست از این فضا و دکورهایی که با این کیفیت ساخته شده را به یاد می آورد.

ما به عنوان عناصر درگیر در بخش صنعتی همیشه اعلام آمادگی کردیم و بارها صنف ما این مساله را مطرح کرده که شهرک سینمایی مجهز و با امکانات گسترده فنی از ملزومات سینمای ایران است. ما ظرفیت های انسانی قابل اعتنایی در اختیار داریم. باید مدیران ما لزوم ساخت این مرکز را احساس کنند تا هرچه زودتر به عملیاتی شدن این طرح دامن زنند. جامعه ما نشان داده در هر زمینه که به تخصصشان اهمیت داده شد موفقیت‌های چشمگیری را رقم زدند. اگر در این زمینه هم مدیران توجه خاص به مقوله مجهز کردن امکانات فنی و ساخت و ساز سینمای کشور داشته باشند اتفاقات چشمگیری رخ خواهد داد.

***

فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری به کارگردانی عبدالحسن برزیده، با بازی حسین یاری و فرهاد اصلانی در مرحله فیلمبرداری است. منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده این فیلم است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>