سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۸:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب

از کوچه بازارهای مزارشریف تا اتاق‌های کنسولگری ایران/ کوتاه از پشت صحنه «مزار شریف»

mazar1

گروه تولید «مزار شریف» در سوله ۵۰۰۰ متری کمالشهر همچنان در حال فیلمبرداری این پروژه عظیم سینمایی هستند.

گروه تولید «مزار شریف» در سوله ۵۰۰۰ متری کمالشهر همچنان در حال فیلمبرداری این پروژه عظیم سینمایی هستند.

سوره سینما- محیا رضایی: محوطه ۵۰۰۰ متری سوله ای در کمالشهر نسبت به یک ماه قبل کمی تغییر کرده است. تکمیل لوکیشن کوچه و بازار، فضای خاکی و متروک را به محله‌ای تبدیل کرده که می توان در ذهن کوچه ای پرهیاهو با مردم و بچه‌های پرجنب و جوش را تجسم کرد. در این بین نوشته های روی شیشه مغازه ها با الفبا و ادبیات خاص افغان جلب توجه می‌کند. قرار است بخشی از نماهای شهری در فیلم تازه برزیده در این فضا فیلمبرداری شود. بازاری که بافتی سنتی دارد و شبیه بسیاری از بازارهایی است که در شهرستان‌های ایرانی دیده‌ایم. عمده دکورهای داخل سوله کامل شده، خانه و حسینیه، کنسلولگری و پاسگاه مرزی که از بیرون شبیه دژ به نظر می رسد. یک سه چرخه هم کنار سوله است که به سبک خودروهای افغانی رنگارانگ تزیین شده است.

حسین یاری و فرهاد اصلانی بازیگران سرشناس و اصلی «مزار شریف» محصول تازه حوزه هنری هستند، آنها طبقه پایین لوکیشن در اتاق گریم هستند. تقریبا کار چهره پردازی این دو بازیگر رو به اتمام است و سعید ملکان طراح چهره پردازی خوشنام سینمای ایران و همکارانش نظرات نهایی را اعمال می‌کنند. حسین یاری در این پلان چهره ای متفاوت از همیشه نقش شاهسون را دارد. فرهاد اصلانی نقش بازپرس را بازی می‌کند. انتظار این که آنها درباره نقششان صحبت کنند، بیهوده است. اصلانی بسیار کم مصاحبه می‌کند و حسین یاری کلا اهل مصاحبه نیست. هر دو با خوشرویی سلام و علیک می‌کنند و مشغول صحبت با هم می‌شوند. یاری در لباس افغانی با موهای از ته تراشیده هیبتی متفاوت دارد.

mazar3

منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده «مزار شریف» مثل همیشه خوش برخورد و خوش اخلاق است. او درباره روند فیلمبرداری امروز «مزار شریف» با عبدالحسن برزیده صحبت می‌کند. شاهسواری در فراغتی که به دست می‌آورد درباره گریم این بازیگر می‌گوید: امروز نوبت بازی حسین یاری است، در فصل‌هایی که شاهسون بعد از چند روز آوارگی و فرار بالاخره از مرز عبور کرده و خود را به خاک ایران می‌رساند. شاهسون صورتی آفتاب سوخته دارد با سری تراشیده و همین باعث می شود به او مشکوک شوند.

علیرضا زرین دست فیلمبردار این فیلم به لوکیشن پاسگاه مرزی رفته است. نور کم اتاقک مناره ای شکل، با پله های مارپیچ دور دیوار مدور، برج دیده بانی پاسگاه با پنجره هایی خاکی وکدر فضای کوچک اتاق را کمی مخوف کرده است. مدیر فیلمبرداری دوربین را روی یکی از پله های مارپیچ گذاشته و لنز را به وسط سقف جایی که منتها الیه پله هاست تست می‌کند.

سایر عوامل پشت صحنه در گوشه و کنار این سوله بزرگ پراکنده‌اند. منوچهر شاهسواری و حسن برزیده کارگردان فیلم قدم زنان در حال گپ و گفت دو نفره اند. فرهاد اصلانی و حسین یاری به طبقه بالا آمده و با دستیاران تصویربردار و منشی صحنه صحبت می‌کنند. در اتاق لباس صدای چرخ خیاطی لحظه ای قطع نمی شود. دوخت و دوز لباس‌های بازیگران در اتاقی که مملو از لباس رنگارنگ افغانی، کفش‌ها، کلاههای مختلف است ادامه دارد. همین طور ساخت وساز در گوشه گوشه دکور. گروه با انرژی و حوصله مشغول کارند. گاهی استراحت می‌کنند، گاهی با مشکین مهرگان مدیر هنری پروژه صحبت می‌کنند و گاهی شوخی می‌کنند.

mazar2

منوچهر شاهسواری درباره تغییرات دکور در این روزها می گوید:  دو حیاط با سردر ساختیم که در واقع یک فضا را نشان می‌دهد اما برای سهولت در فیلمبرداری هرکدام از یک زاویه طراحی شده اند.

با این تهیه کننده به سمت ساختمان کنسولگری می‌رویم وارد اتاقی می شویم که میز و صندلی و تلفن و خرده ریزهای دورو برمان فضای اداری را پیش نظرمان ترسیم می‌کند. این تهیه کننده می‌گوید: در این اتاق آخرین روز واقعه شاهسون به تصویر در می‌آید. او پس از ۱۹ روز فرار به اینجا می‌رسد و بازجویی می‌شود. فیلمبرداری این فیلم از اوایل اسفندماه ۹۲ شروع شده و تا اواخر خردادماه امسال ادامه دارد. طبق برنامه ریزی های انجام شده فیلم برای نمایش در سی و سومین جشنواره فجر آماده می‌شود.

***

فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری درباره شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف است. پس از پایان فیلمبرداری گروه در سوله، کار در کرمان ادامه پیدا می‌کند. به زودی یک بازیگر زن به این فیلم اضافه می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>