سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ در ۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب

فصل بد برای اکران وجود ندارد/ در حق «پنج ستاره» جفا شد

neshast-5-setareh-1

کارگردان فیلم سینمایی «۵ ستاره» از نحوه اکران فیلمش انتقاد کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» از نحوه اکران فیلمش انتقاد کرد.

سوره سینما- نشست خبری فیلم سینمایی «پنج ستاره» امروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با حضور عوامل این فیلم در دفتر تهیه‌کننده برگزار شد. ابتدای جلسه امیر سمواتی تهیه‌کننده این فیلم درباره شکل گیری این پروژه سینمایی گفت: اردیبهشت ماه سال ۹۱ که درگیر ساخت فیلم سینمایی «دربند» بودم با مهشید افشارزاده جلساتی برگزار کردیم که در نتیجه آن و با حضور نویسنده کار علی اکبر قاضی نظام و کامبوزیا پرتوی مشاور کارگردان بازنویسی روی فیلمنامه انجام شد و در مهر همان سال اقدام به ساخت این پروژه کردیم.

این تهیه کننده درباره حضور بازیگران فیلم توضیح داد: اتفاقی که در روند فیلمنامه رخ داد این بود که بازیگران طی مرحله بازنویسی بر اساس شاختی که از آنها و نقش ها داشتیم چیده شدند. به این معنی که در نیمه های راه نگام بازنویسی فیلمنامه شخصیت رضا را بر اساس بازی شهاب حسینی، ملیحه را با ویژگی های بهناز جعفری و … در نظر گرفتیم. همین امر باعث شد شخصیت ها به نوعی برای نقش تراشیده شوند و در قالب و فرم درستی جای بگیرند.

سمواتی با اشاره به اینکه فیلمبرداری کل کار در هتل های آزادی و هما انجام شد گفت: اگرچه از مدیرت هتل ها تا تمام کارکنان نهایت همکاری را با ما داشتند اما با توجه به اینکه چنین مکان هایی کاملا دولتی است درخواست چنین مبالغ هنگفتی جای گله مندی دارد و ما انتظار حمایت بیشتری داشتیم.

وی از عوامل پشت دوربین نام برد و سپس اضافه کرد: در زمان جشنواره اتفاقاتی رخ داد که آن زمان به خاطر مصلحت اندیشی ترجیح دادیم صحبتی نکنیم اما الان با اینکه زمان گذشته ولی لازم دیدم بحثی را مطرح کنم. اینکه در حق فیلم «پنج ستاره» و فیلم هایی از این قبیل اجحاف بزرگی صورت گرفته است. متاسفانه با بی انصافی این فیلم تنها به خاطر کار اول بودن از بخش مسابقه کنار گذاشته شد در صورتی که ارزش فیلم از بسیاری از آثار دیگر بالاتر بود اگرچه در همان زمان من اعتراض کردم اما راه بجایی نبردیم و ترجیح دادیم سکوت کنیم. ما امسال سه فیلم از کارگردانانی که اولین تجربه فیلمسازی شان را پشت سر می گذاشتند در جشنواره نمایش دادیم که متاسفانه این بی انصافی در حق همه شان صورت گرفت. تنها به این خاطر که فیلم های بخش مسابقه بر اساس یک سری اسامی انتخاب می شوند و کسی که نام و نشانی ندارد اما فیلم آبرومند می سازد در این جرگه جایی ندارد. ما باید از جوانانی که با انگیزه و تلاش به این عرصه وارد می شوند و اخلاق مداری را رعایت میکنند حمایت کنیم.

مهشید افشار زاده در ادامه این برنامه گفت: این فیلم بازیگر زن زیاد دارد و با توجه به فضا و محدودیت هایی که بازیگران زن کشور ما در سینما دارند و تنها با المان صورت باید ایفای نقش و بیان معنی کنند هنرمندان ما خیلی خوب از پس نقش شان بر می آیند. بر اساس همین توانایی ما به انتخاب بازیگر پرداختیم ضمن اینکه در فیلم مان از چهره های قابل اعتنا و محبوب استفاده کردیم چون معتقدم مخاطب در درجه اول به دنبال فیلمی است که بازیگر مورد علاقه اش در آن بازی کرده است. این مساله الته کمی دلهره آور بود. مثلا برای من خیلی سخت بود به بازیگران باتجربه ای مثل شهاب حسینی یا شیرین بینا تذکر بدهم اما به عنوان کارگردان باید این مسوولیت را قبول می کردم.

neshast-5-setareh-2

وی افزود: من برای رسیدن به چنین جایگاهی واقعا جنگیدم تا ثابت کنم ما هم می توانیم در صف مردان در سینمای ایران جای قابل دفاعی داشته باشیم. تمام سال هایی که ممنوع الکار و از فضای سینما دور بودم خودم را به روز نگهداشتم. به دانشگاه رفتم و مدرک کارگردانی گرفتم و در کنارش مطالعاتم را همیشه ادامه می دادم تا حرفی برای گفتن داشته باشم. اما آنچه در این بین اتفاق افتاد بی انصافی ها در حق فیلم بود. با اینکه تنها ۱۱ روز از اکران فیلم می گذرد اینکار ۱۲۲ میلیون تومان تا روز جمعه فروش داشت اما آنچه در اخبار منتشر شد اکران ۲۶ روزه با فروش ۸۰ میلیونی بود. امیدوارم این قبیل مسایل در حوزه کاری ما حل شود. من این روزها با نهایت وجودم شاهد برخی رقابت های بی مورد و بی عدالتی هستم.

در ادامه تهیه کننده این فیلم سینمایی اضافه کرد: من زمانی که یک کارگردان را برای پروژه ای قبول می کنم افکار او را به نظرات خودم ترجیح می دهم اما مشکل اصلی ما در سینما نبود استاندارد در هیچ یک از شاخه های این حوزه است. به همین خاطر ما همیشه به مشکل بر می خوریم . از همه مهتر حضور مدعیانی است که هیچ مطالعه ای در فیلمنامه نویسی یا کارگردانی ندارند اما نوشته ای دست ما می دهند و می گویند نظرتان را بگویید. در این شرایط باید از فیلم هایی مثل «پنج ستاره» و «خط ویژه» که نیروهای جوان اما اهل مطالعه که مسیر سینما را به درستی پیش می روند باید حمایت کرد. این افراد سینما را می شناسند و از دغدغه و سلیقه های مخاطب آگاهند.

سمواتی همچنین دررابطه با زمان اکران این فیلم گفت: اصلا چنین فرضیه ای را قبول ندارم اکران فصل خوب و بد دارد. اگر فیلمی مورد توجه مخاطب باشد هر فصلی برایش خوب است. به نظر من الان بهترین زمان برای اکران فیلم ما بود. بیشتر از زمان نمایش ، فیلم هایی که همزمان با ما اکران می شوند مرد اهمیت هستند. مثلا شاید این فیلم اگر به اکران نوروز می رسید شرایط خوب الان را نداشت. بر اساس همین دلایل بود که ترجیح دادیم فیلمی مثل «با دیگران» را به جای اکران آزاد و بدون سرگروه در کنار فیلم های نوروز به نمایش درآوریم تا مخاطب های خود را در زمان مناسب جذب کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>