سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

مهر مادری موضوع یک مستند/ محیط بانان چطور زندگی می‌کنند؟

reza-farahmand

کارگردان مستند «لطفا بوق بزنید» همزمان روی دو مستند تازه کار می‌کند.

کارگردان مستند «لطفا بوق بزنید» همزمان روی دو مستند تازه کار می‌کند.

رضا فرهمند کارگردان مستند «لطفا بوق بزنید» در گفتگو با سوره سینما آخرین وضعیت مستندهای جدید خود را تشریح کرد و گفت: امسال در حال ساخت دو مستند جدید هستم. مستند اول که تدوین آن به پایان رسیده ودر مرحله صداگذاری است درباره ارتباط بین دو انسان از دو نقطه جهان است. مستند دوم هم که در مرحله تحقیق است درباره‌ محیط بانان و شرایط  زندگی آنان در سه دهه‌ اخیر است. فیلم اول دو اپیزودی است و نشان دهنده‌ ارتباط بین دو شخص از دو نقطه متفاوت جهان است. در اپیزود اول ارتباط مادر و فرزند دختر به نمایش در می‌آید و در اپیزود دوم ارتباط بین یک فرانسوی و یک اردبیلی به تصویر کشیده می‌شود.

این مستندساز اضافه کرد: دراپیزود اول که حدود ۳۵ دقیقه است، یک مادر بوشهری را می‌بینیم که  ۳۰ سال از نعمت فرزند محروم است و حس مادری را تجربه نکرده است. در طرف مقابل یک دختر آلمانی است که به دلیل شرایط زندگی در اروپا از محبت مادری کمتری برخوردار بوده است. این دو شخصیت با این کمبودها در طی اتفاقاتی به هم می‌رسند واین دیدار باعث می‌شود که هردو کمبودهایشان در زندگی را به یاد آورده و نیاز خود را در طرف مقابل ببینند.

رضا فرهمند درباره‌ انگیزه خود برای ساخت این مستند گفت: همان طور که از دیگر فیلم‌های من هم می‌توان فهمید نزدیک شدن انسان‌ها به یکدیگر یکی از دغدغه‌های من است، حتی انسان‌هایی که زبان متفاوتی دارند. در حقیقت کم شدن محدودیت بین مرزها چیزی است که باید رخ دهد تا بدون توجه به اختلافات انسان‌ها در زبان و ملیت‌شان بتوانیم آنها را به هم نزدیک کنیم.

کارگردان مستند «لطفا بوق بزنید» خاطرنشان کرد: در بیشتر قسمت‌های این مستند دو نفر با زبان اشاره به همدیگر می‌فهمانند که نیاز به یکدیگر دارند. فقط در یک قسمت از داستان است که از دوربین می‌خواهند حرف‌هایشان را برای یکدیگر ترجمه کند که شاید ساخت این گونه مستند وجه تمایزی برای آن باشد. هنوز برای مستند اولم اسمی انتخاب نکردم. شاید اسم آن را «مهتاب» گذاشتم. وحید بیوته و کیومرث محمد چناری همکارانم در تولید این پروژه هستند.

رضا فرهمند پیشتر مستندهای «تقاطع»، «اتاق صعود» را کارگردانی کرده، مستند «لطفا بوق بزنید» از ساخته‌های این فیلمساز در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند دینی و آئینی و بهترین فیلم مستند نیمه بلند جشنواره شد. 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>