سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب

هنرمندانی که سینما را با حوزه هنری شروع کردند/ نام‌هایی که ستاره شدند

majidi-kasebi-bahrani

تعدادی از فیلمسازان شاخص این روزهای سینمای ایران سال‌های جوانی‌شان را در حوزه هنری گذرانده‌اند.

تعدادی از فیلمسازان شاخص این روزهای سینمای ایران سال‌های جوانی‌شان را در حوزه هنری گذرانده‌اند.

سوره سینما – بی شک در طول دهه های گذشته نظام های سیاسی و حاکمان آنها  به مقوله فرهنگ بعنوان یکی از نفوذپذیرترین و انسان سازترین عوامل در جهت تکامل حیات بشری توجه داشته اند و پایگاه هایی را برای تربیت و رشد و تولید فرهنگ بوجود آورده اند. نظام جمهوری اسلامی ایران نیز پس از تثبیت خود در پی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با هدف گسترش اندیشه های اسلامی و پایداری ارزش ها دست به اقداماتی فرهنگی و ایجاد پایگاه هایی برای پیشبرد مقاصد ارزشی خود کرد. در همین راستا در همان اوایل انقلاب اسلامی بود که کانون نهضت فرهنگ اسلامی بوجود آمد و پس از چند ماه به حوزه اندیشه و هنر اسلامی تغییر نام داد و در اوایل دهه شصت با هدف حمایت از تولیدات فرهنگی در زمینه های ادبی ، سینمایی و همچنین پرورش نیروهای خلاق و متخصص به سازمان تبلیغات اسلامی پیوست. در میان فعالیت های بیشماری که در حدود سه دهه فعالیت حوزه هنری به چشم می خورد ، تحرکات سازنده در زمینه هنر سینما است که در بخش ها و سطوح مختلف تولید و سینما داری و … سهم عمده ای را به خود اختصاص داده است. این گزارش قصد دارد در مروری برگزیده به فعالیت های مهم حوزه هنری در سه دهه گذشته بپردازد که این تقسیم بندی براساس تولیدات مهم ، فیلمسازان ،تهیه کنندگان و بازیگرانی که در این آثار نقش داشته اند ، صورت می گیرد. در بخش ابتدایی این گزارش قصد داریم به کارگردانانی که در دهه ابتدایی حضور حوزه هنری در عرصه فرهنگ فعالیت های چشمگیری داشته اند بپردازیم.

مجید مجیدی

شاید یکی از شناخته شده ترین سینماگرانی که فعالیت های قابل توجهی با حوزه هنری داشته ، مجید مجیدی است که او هم پس از گذران روزهای جوانی در عرصه بازیگری تئاتر ، راه را برای ورود به سینما هموار کرد و به نقش آفرینی در فیلم های مختلفی پرداخت. نکته جالب در دوران بازیگری مجیدی این است که از ۱۰ فیلم سینمایی که او در آنها به نقش آفرینی پرداخته است ، ۹ اثر محصول حوزه هنری بوده و تنها یکی از این فیلم ها خارج از حوزه هنری تهیه و تولید شده است. مجیدی در فیلمهای سینمایی «توجیه» ، « استعاذه» ، «دو چشم بی سو» ، «بایکوت» ، «تیر باران» ، « شنا در زمستان» ، «در جستجوی قهرمان» ، «قاصد» و «مرگ دیگری» به ایفای نقش پرداخته که می توان از او بعنوان یکی از ستاره های سینمایی که مسیر خود را از حوزه هنری آغاز کرد و شناخته شد ، نام برد.مجیدی در ادامه فعالیت خود و پس از ساخت چند فیلم مستند و کوتاه در سال ۱۳۷۰با حمایت حوزه هنری و  با ساخت فیلم سینمایی «بدوک» گامی جدی در عرصه فیلمسازی برداشت و علاوه بر درخشش در دوره دهم جشنواره بین المللی فیلم فجر و استقبال منتقدان ، در عرصه بین المللی نیز حضوری چشمگیر داشت. این اثر باعث تداوم کارگردانی این هنرمند شد که در ادامه به موفقیت های بزرگتری دست یافت ،تا جایی که علاوه بر دریافت ۴ سیمرغ بلورین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر برای فیلم های «باران» ، «بچه های آسمان» ، «بید مجنون» و «آواز گنجشک ها » در جشنواره های مختلف خارجی نظیر کن و برلین نیز درخشید و اولین کارگردانی بود که نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. سیر صعودی مجیدی در عرصه سینما و تثبیت جایگاه او در این هنر بر کسی پوشیده نیست. او اکنون فیلم سینمایی « محمد (ص) » را ساخته که با برخورداری از عواملی حرفه ای و مراحل تولید عظیم ، از بزرگترین پروژه های دینی در تاریخ سینمای ما محسوب می شود.

majidi-tirbaranمجید مجیدی در نمایی از فیلم سینمایی «تیرباران»

محمد کاسبی

محمد کاسبی یکی از شناخته شده ترین هنرمندان تئاتر ، سینما و تلویزیون است که همکاری بسیاری با حوزه هنری داشته است. او فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. وی فعالیت هنری را با تئاتر آغاز کرد. از دیگر فعالیت های جنبی او میتوان به مسئول واحد نمایش های رادیو، بنیانگذاری مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد ، عضویت در شوراهای فیلمنامه حوزه هنری، عضویت در شوراهای بازبینی فیلم و نوار ویدئویی وزارت ارشاد، عضویت در گروه تخصصی نمایش شورای انقلاب فرهنگی، عضویت گروه تخصصی نمایش فرهنگستان هنر، مسئولیت واحد تئاتر حوزه هنری، مسئولیت امور شهرستان های حوزه هنری اشاره کرد.علاو بر این همکاری ها در سمت های اجرایی که در حوزه تئاتر و فیلمنامه بوده است او در کنار ایفای نقش در محصولات بسیاری از حوزه هنری ، با حمایت این سازمان فیلم های «قاصد» و «خواب در زمستان» را نیز کارگردانی کرد.کاسبی که در بیش از ۲۵ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است ، در آثاری چون «حمله به اچ۳ » ، «بدوک» ، «بحران» ، «بایکوت» ، «زنگها » ، «استعاذه» «دو چشم بی سو» ، «توبه نصوح» و «مرگ دیگری» که از محصولات حوزه هنری است ، حضورهای درخشانی داشته است.

فرج الله سلحشور

فرج الله سلحشور از آغازین روزهای فعالیت حوزه هنری کار خود را به عنوان بازیگر آغاز کرد. او در فیلم هایی چون «توبه نصوح » مخملباف ، «گورکن» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و فیلم سینمایی «ایوب پیامبر» که نخستین فیلم او در مقام کارگردان هم بود ایفای نقش کرد و در آثار دیگری نیز که از محصولات حوزه هنری نبود به بازیگری پرداخت. اما اینجا آغاز ورود سلحشور به دنیای کارگردانی و در واقع قطع رابطه او با حوزه هنری بود. قطع ارتباط به این معنا که دیگر آثاری را برای حوزه هنری در سینما نساخت و در اصل راه تلویزیون را پیش گرفت و در سال ۱۳۷۶ با ساخت سریال «اصحاب کهف» خود را در میان مخاطبان تلویزیون مطرح کرد. سلحشور این راه را ادامه داد و باز هم در مسیر سریال سازی خود این بار پروژه ای بزرگتر را براساس زندگی یوسف پیامبر ساخت که یکی از پرهزینه ترین آثار قرآنی و دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. سلحشور در سالهای اخیر نیز با تکیه بر همان تفکرات دینی و ارزشی خود با دوری از سینما یکی از منتقدان سرسخت شرایط فعلی هنر هفتم است و خود مشغول تحقیق و نگارش فیلمنامه ای براساس زندگی حضرت موسی (ع) است که قرار است در قالب حدود بیش از ۷۰ قسمت از سیمای جمهوری اسلامی پخش شود.

salahshoor-donyaye-varoonehفرج الله سلحشور در نمایی از فیلم سینمایی «دنیای وارونه»

محمدرضا هنرمند

محمدرضا هنرمند که فعالیت کارگردانی خود را از حوزه هنری آغاز کرد و پا به عرصه فیلمسازی گذاشت ، در رشته مهندسی الکترونیک مخابرات تحصیل کرده و سابقه فعالیت در حوزه کارگردانی نمایش را داشته است.هنرمند که با بازی در فیلم « روز فرشته » بهروز افخمی بازیگری در سینما را هم تجربه کرده است ، سال ۱۳۶۱ با کارگردانی فیلم سینمایی «مرگ دیگری» وارد عرصه سینما شد و همکاری خود با حوزه هنری را در آثار دیگری چون «زنگها » ، «ردپایی بر شن» ، «دیدار» و «مرد عوضی ادامه داد ،اما او نیز آرام آرام به سمت مخاطبان انبوه تلویزیون رفت با ساخت چند مجموعه تلویزیونی در بین مخاطبان بیشتر شناخته شد.مجموعه های «زیر تیغ» و «آشپزباشی» از تولیدات پرطرفداری بودند که به کارگردانی او در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. هنرمند در سال های اخیر فعالیتی در زمینه کارگردانی نداشته است.

شهریار بحرانی

شهریار بحرانی نیز یکی دیگر از کارگردانانی است که آثار قابل توجهی را در سینمای ایران به جا گذاشته و ۳ فیلم از کارنامه هنری او با حمایت حوزه هنری ساخته شده است.او فارغ التحصیل انیمیشن از مدرسه سینمایی لندن است و کار خود را با گروه تلویزیونی سپاه آغاز کرد و پس از مدتی فعالیت در سینما و ساخت اولین فیلمش با عنوان «پرچمدار» ، در سال ۱۳۶۵ دومین اثر خود را بنام «گذرگاه» و سومین فیلمش با نام  «هراس» را در سال ۱۳۶۶ با حمایت حوزه هنری ساخت و پس از فیلم سینمایی «آب را گل نکنید» در سال ۱۳۶۸ دوباره با همکاری حوزه هنری در سال ۱۳۷۳ فیلم معروف کارنامه کاری خود یعنی «حمله به اچ ۳» را ساخت که با استقبال مخاطبان روبرو شد و بعنوان یکی از فیلمهای دفاع مقدس و جنگی در میان اهالی سینما شناخته شد. بحرانی در سال‌های اخیر با فیلم های سینمایی «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» در راستای تفکرات دینی خود بیشتر در میان مخاطبان شناخته شد.


One thought on “هنرمندانی که سینما را با حوزه هنری شروع کردند/ نام‌هایی که ستاره شدند”

  1. شیرین حسینی می‌گه:

    درود بر استاد بزرگوار که نامش مستدام باد و یادش در دلها تا ابد ماندگار استادحاج فرج الله سلحشور رحمت الله علیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>