سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ خرداد ۱۳۹۳ در ۸:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

روایت داستان انقلابی تونسی در یک مستند/ شباهت‌های دو انقلاب

mohsen-barmahani

محسن برمهانی در یک مستند داستان پزشک انقلابی تونسی را روایت می‌کند.

محسن برمهانی در یک مستند داستان پزشک انقلابی تونسی را روایت می‌کند.

برمهانی کارگردان مستندهای «کریم» و «به پشت تابلو نگاه کن» به سوره سینما گفت: در حال ساخت مستند جدیدی هستم که تصویربرداری آن در تونس انجام شده و در مرحله تدوین این فیلم هستیم. این مستند راجع به یک شخصیت تونسی به نام فوزی عبدلی است. این شخص علاوه بر اینکه یک پزشک است، یک کاراکتر سیاسی به شمار می‌رود. او کاندیدای انتخابات در شهر سیدی بوزید، شهری که به خاستگاه انقلاب تونس مشهور است، بوده و حالا می‌خواهیم او را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: فوزی عبدلی سال‌ها قبل از انقلاب تونس برای تحصیل به عربستان می‌رود و در آنجا با گروه‌های مسلمان زیادی رفت و آمد می‌کند. به همین دلیل بعد از بازگشت به تونس توسط دولت تونس دستگیر می‌شود و نزدیک به ۱۰ سال در زندان‌های تونس می‌ماند.از نکات جالب فیلم می‌توان به نگاه انتقادی و موشکافانه برخی افراد که به ظاهر اسلامگرا هستند اشاره کرد. برای مثال تقابل اعتقادی فوزی عبدلی با سایر مردم تونس که حالا گویی از این انقلاب سر خورده شده‌اند باعث ایجاد چالش‌هایی در مستند می‌شود. همچنین این مستند علاوه بر اینکه یک مستند جهانی است، نگاهی به شرایط کشور ما بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ و شرایط خاص آن زمان دارد. یعنی تقابل بین انقلابیون وافرادی که نسبت به انقلابشان سست شده‌اند.

برمهانی درباره نامگذاری این فیلم گفت: هنوز به طور قطعی اسمی را برای آن انتخاب نکرده‌ایم گرچه تاکنون اسم‌های زیادی برای فیلم پیشنهاد شده است. برای مثال ابتدا اسم آن را «فوزی عبدلی» انتخاب کردیم و سپس آن را به «درست مثل خودمان» تغییردادیم اما هنوز اسم قطعی برای فیلم انتخاب نشده است. تلاش می‌کنیم تا این مستند به جشنواره فیلم فجر برسد.

محسن برمهانی مدتی قبل مستند «کریم» را ساخت. کریم یک مرد عامی است که با حضورش در تظاهرات تونس و انقلاب تونس به دنبال رویای زندگی در تونسی جدید است. این فیلم در جشنواره فجر سال ۹۱ به بخش مسابقه راه پیدا کرد و جایزه اول جشنواره فیلم «عمار» را دریافت کرد و در جشنواره‌های روسیه و شرم‌الشیخ مصر حضور داشته است.