سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۳۹۳ در ۸:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

«تولد در زمین سوخته» روی آنتن شبکه یک/ ماجرای سلاح‎‌های شیمیایی و عوارض آن

vahid-faraji

کارگردان مستند «تولد در زمین سوخته» از پخش این مستند از شبکه یک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

کارگردان مستند «تولد در زمین سوخته» از پخش این مستند از شبکه یک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وحید فرجی به سوره سینما گفت: مجموعه  «تولد در زمین سوخته»  با موضوع اثرات منفی سلاح‌های اورانیومی در هشت قسمت ۲۵ دقیقه‌ای آماده پخش است. آمریکا در جنگ با عراق در سال ۲۰۰۳ از گونه‌ای جدید از سلاح های اورانیومی که به اورانیوم ضعیف شده مشهور است استفاده کرد.این سلاح به دلیل انهدام سنگر های دشمن در عمق زمین مورد توجه آمریکا قرار می گیرد. این سلاح اثرات زیان باری روی انسان و محیط زیست دارد. انواع سرطان ها به ویژه سرطان خون و تولد کودکان ناقص تنها گوشه ای از اثرات زیانبار این سلاح روی انسان است. حتی  اخیرا سربازهای آمریکایی به دلیل حضور در منطقه مسموم به این بیماری ها دچار شده‌اند.

وی ادامه داد: در مستند «تولد در زمین سوخته» به ۸ کشور دنیا سفر می‌کنیم تا باحدود ۵۰ نفر از متخصصان مختلف از کشور های مختلف صحبت کنیم .سعی میکنیم در طی صحبت هایمان با کارشناسان مختلف به دلیل استفاده ارتش آمریکا از این نوع سلاح ، عملکرد این سلاح در جنگ وآثار مخرب آن در جنگ پی ببریم. هم چنین به دنبال بحث حقوق بشر در این ماجرا و واکنش سازمان ملل در قبال استفاده از این سلاح توسط آمریکا هستیم . در یک کنفرانس سلاح های هسته‌ای که در کشور ژاپن برگزار می‌شد شرکت کردیم و سعی کردیم با کارشتاسان آمریکایی در این باره صحبت کنیم.

این کارگردان افزود: تمرکز تصویربرداری در کشور عراق و شهر فلوجه و بصره است. همچنین به لبنان سفر میکنیم تا اثرات استفاده از این سلاح را در جنگ ۳۳ روزه اسرائیل و لبنان بررسی کنیم. در این مناطق افراد زیادی به  خاطر این سلاح مبتلا به سرطان هستند و تعداد زیادی از کودکان ناقص به دنیا آمده اند. یک دو ماه است که شبکه یک سیما این مجموعه را از ما خریده است و گویا به زودی پخش می‌شود. البته امیدواریم که این مجموعه هر چه زودتر از رسانه ملی پخش شود

مستند «تولد در زمین سوخته» به کارگردانی وحید فرجی و تدوین امیر کیانی و احسان ضرغامی است. تهیه‌کننده این مجموعه  موسسه فرهنگی میثاق است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>