سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ خرداد ۱۳۹۳ در ۲:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین جلوه‌های مقاومت است

neshast-moghavemat-1

نشست پژوهش علمی جشنواره فیلم مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

نشست پژوهش علمی جشنواره فیلم مقاومت با حضور شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

سوره سینما- این نشست صبح امروز یکشنبه ۲۵ خردادماه برگزار شد، در ابتدا یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به وقایعی که اخیرا علیه جهان اسلام صورت گرفته است، گفت: جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اظهار نگرانی خود را از وقایعی که درچند نقطه از جهان اسلام در حال وقوع است را اعلام می دارد . امیدوارم  به زودی شاهد واکنش ها، بیانیه ها و اعتراض ها نسبت به فجایعی که به علیه دین اسلام اتفاق می افتد باشیم.

جشنواره فیلم مقاومت خواستگاه فیلمسازان صاحب نام است

وی در ادامه افزود: همانطور که می د انید امروز جریاناتی با نگاه تندرویانه،تکفیری و با تحریف و تخریب اسلام چهره منطقه و جهان اسلام را لکه دار کرده است و تصویر زشت و وحشیانه ای را از اسلام به جهان ارائه داده است که جشنواره فیلم مقاومت این نگاه و تفکر افراطی را محکوم می کند.

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: بنده معتقدم این لحظات باید توسط مستندسازان ثبت شود زیرا این فجایع وجدان بیدار بشری را به درد می آورد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت یکی از قدیمی ترین و ریشه دارترین جریانات فرهنگی کشور استکه از سالهای آغازین دفاع مقدس شکل گرفته است، افزود: جشنواره فیلم مقاومت در سیزدهمین دوره خود به موضوع جریانات تکفیری در سوریه و منطقه که امروز خودش را در مقیاس بالاتر نشان داده است اشاره داشته تا از این طریق با همگرایی بشریت، این تفکر ریشه کن شود.

مدیر روابط عمومی جشنواره مقاومت خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم مقاومت خواستگاه بسیاری از فیلمسازان صاحب نام کشور بوده است که از طریق این سینما به کاروان سینمایی کشور پیوسته اند و درخشیدند.

عشیری با بیان اینکه جشنواره فیلم مقاومت از بزرگترین رویدادهای جهان اسلام است ، گفت: جشنواره فیلم مقاومت امسال در مقیاس ملی، بین المللی و استانی برگزار می شود و از نظر جغرافیایی بزرگترین رویداد جهان اسلام است که همزمان با تهران در بیش از ۴۰۰ شهر و ۷ کشور برگزار خواهد شد تا با تعامل دستگاه های فرهنگی و سیاسی شامل دستاوردهای ماندگاری در آن باشم.

neshast-moghavemat-2

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیزدهمین رویکرد جشنواره؛ مقاومت، بصیرت و شکوفایی است ضمن اینکه یکی از مهمترین بخش های آن کمیته علمی و پژوهش جشنواره و همایش علمی است.این بخش از جمله خلاء های جشنواره بوده که امسال در سیاست های جشنواره تعریف شد و بخش کمیته علمی در همین راستا در جشنواره شکل گرفته است.

عشیری ادامه داد: در بخش سینمای ایران جشنواره مقاومت ۵۲۶ فیلم شرکت کرده اند که با هیات انتخاب با برنامه ریزی های دقیق در این بخش کارشان را آغاز کرده اند و نتایج آن هفته اول تیرماه اعلام می شود. از دیگر بخش های جشنواره جلوه ها نور است که با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان انجام می شود و فراخوان آن نیز تا ۲۵ تیرماه ادامه خواهد د اشت.

گفتمان سازی انقلاب بر دوش اهالی رسانه بوده است

وی در ادامه افزود:  بخش بین الملل جشنواره تاکنون کار خود را آغاز نکرده و تا ۳ تیرماه سال جاری مهلت دارد ضمن اینکه با استقبال آمریکا و اروپا و منطقه روبرو بوده است.

عشیری همچنین گفت: بخشی از گفتمان سازی انقلاب بر دوش اهالی رسانه بوده است که امیدواریم با شکل گیری این همایش شاهد حضور طیف های دیگری نیز باشیم.

تاریخ پیدایش سینما با تاریخ استعمار عجین شده است

در ادامه این نشست شهاب اسفندیاری مدیر کمیته علمی و پژوهشی جشنواره نیز درباره ضرورت های برگزاری جشنواره فیلم مقاومت نیز گفت: مفهوم سینمای مقاومت در ادبیات د انشگاهی سینمای جهان بیشتر از ایران جا افتاده است.

وی با بیان اینکه مفهوم مقاومت از دهه ۶۰ میلادی در سینمای آرژانتین با نام سولانس و گتیو بروز کرده است، گفت: سینمای مقاومت در برابر سینمای هالیوود و اروپا شکل جدیدی از سینما بود که مخصوص سینمای جهان سوم است که می خواست خودش را از سینمای هالیوود و اروپا جدا کند.

اسفندیاری همچنین خاطرنشان کرد: در دانشگاه یوسی ال لندن درسی به نام سینمای مقاومت تدریس می شود بنابراین آنها با مقوله مقاومت به خوبی آشنا هستند و کشور ما ایران نیز باید زودتر از اینها به مفهوم سینمای مقاومت می پرداخت و آنرا تبیین می کرد.

وی ادامه داد: بنده به عنوان عضوی از دانشگاه از اینکه در این جشنواره بخشی را تحت عنوان پژوهش علمی اضافه کردید تشکر می کنم و امیدوارم دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز از این رویداد استقبال کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تاریخ پیدایش سینما با تاریخ استعمار عجین شده است، گفت: تا به امروز شاهد فیلم هایی بودیم که تاریخ کشورهای مستعمره شده را نشان دادند ضمن اینکه در مقابل سینمای استعماری شاهد سینمای استقلال طلب نیز هستیم که یکی از تجلی های مبارزه با استعمار است.

اسفندیاری خاطرنشان کرد: در دوره معاصر نیزشاهد شکل های دیگری از مقاومت بوده ایم ضمن اینکه در کشورهایی هم که حکومت دیکتاتوری دارند در ذیل آنها سینمای مقاومت شکل گرفت تا آنجا که خود آنها زمینه سازی برای پیدایش سینمای مقاومت می شوند.

وی در ادامه افزود: در سال های اخیر شاهد بحران های اقتصادی نظام سرمایه داری نئولیبرالیسم بودیم ضمن اینکه در ۲ سال اخیر نیز شاهد ماجرای افشاگری ها و لو رفتن و شنود گسترده از حکومت های دوست و متحد آمریکا بودیم که به واسطه آن بسیاری از آزادیخواهان با توهم دموکراسی مواجه شدند.

neshast-moghavemat-3

سینمای مقاومت یک پدیده جهانی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز با یک پدیده جهانی تحت عنوان سینمای مقاومت مواجه هستیم گفت: باعث تاسف است که در کشور جشنواره با این گستردگی و عظمت برگزار می کنیم اما آنطور که باید به جشنواره و آثارش توجه نداریم.

اسفندریاری درباره ارتباط ایران با مفهوم سینمای مقاومت نیز گفت: انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین جلوه های مقاومت است که نه تنها در برابر استعمار و امپریالیسم و نظام های سلطه قد برافراشته است بلکه در برابر گفتمان نظام سکولار (تفکراتی که دین را از ساحت اجتماع به حاشیه برده است) هم مقاومت کرده است.

وی در ادامه افزود: در هر فضایی از هر جامعه ای گفتمان هایی مسلط هستند و در فضای فرهنگ و هنر کشور نیز گفتمان هایی که قالب محسوب می شوند لزوما همگن نیستند.

اسفندیاری با بیان اینکه سیطره گفتمان های قالب گاهی افراد را به سمت هایی سوق می دهد که در آن مفهوم مقاومت معنا پیدا می کند، گفت:  باید شرایطی را فراهم کنیم تا اگر جوانان فیلمساز خواستند در زمینه مقاومت آثاری را تولید کنند با مشکل مواجه نشوند و تحت فشار قرار نگیرند. وی با اشاره به اینکه هویت فرهنگی باید به عنوان یک هویت اصلی در سینمای ایران تداوم داشته باشد، خاطرنشان کرد: امروزبسیاری از هنرمندان انقلاب از محله انقلاب رفته اند و امروز به نوعی گفتمان انقلاب گفتمان اقلیت است.

باید راهکارهای مبارزه با آفات مقاومت را داشته باشیم

این استاد دانشگاه درباره محورهای همایش جشنواره فیلم مقاومت نیز گفت: در این همایش تلاشمان بر این بود تا از حرفهای شعاری به دور باشیم و نقد آکادمیک از سیاست های مدیران فرهنگی در موضوع سینمای دفاع مقدس کمتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید سعی مان بر این باشد تا در این همایش فضایی برای نقد فرهنگی وجود داشته باشد. سینمای مقاومت دارای آفاتی مانند فرصت طلبی، ریاکاری داریم که برای جلوگیری از این آفات باید راهکارهایی برای آن بیاندیشیم.

اسفندیاری همچنین گفت: بازنمایی زنان در سینمای مقاومت مقوله ای است که کمتر توجه شده است البته در سال های اخیر با فیلم هایی که ساخته شده نقش زنان بیشتر دیده شده است.

وی در ادامه افزود: الگوهای کهن در ادبیات سینما از جمله محورهایی است که با حضور اساتید در این همایش به آن پرداخته خواهد شد همچنین نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی برای دانشجویان سینما و جلسات نقد و بررسی فیلم های مربوط به اسلام هراسی نیز برگزار خواهد شد. مهلت ارسال مقالات در همایش علمی جشنواره فیلم مقاومت تا ۱۰ تیرماه سال جاری تمدید شده است.