سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ خرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۴۸ ب.ظ چاپ مطلب

داوری فیلم‌های نمایش داده شده ۳ سال اخیر در جشن خانه سینما/ غیبت «حوض نقاشی» در بخش کارگردانی

neshast-khaneh-cinema1

اولین نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن خانه سینما با حضور محمد بزرگ‌نیا دبیر و مازیار میری دبیر اجرایی جشن در خانه سینما برگزار شد.

اولین نشست مطبوعاتی شانزدهمین جشن خانه سینما با حضور محمد بزرگ‌نیا دبیر و مازیار میری دبیر اجرایی جشن در خانه سینما برگزار شد.

سوره سینما- در این نشست که صبح امروز دوشنبه ۲۶ خردادماه در تالار سیف الله داد برگزار شد محمد بزرگ نیا گفت: بعد از ۳سال قرار است شانزدهمین جشن خانه سینما طبق تصویب شورای سیاست گذاری با بررسی و داوری فیلم های اکران شده از خرداد ماه سال ۹۰ تا نیمه تیرماه سال ۹۳ برگزار شود. با توجه به حجم بالای کار و تعداد زیاد فیلم ها مشکلاتی در رابطه با نمایش و زمان اکران فیلم ها برای داوران سر راه مان است که امیدواریم با کمک دوستان این مسیر هرچه را حت تر تا زمان برگزاری طی شود.

وی افزود: تا ۲۱ شهریور که جشن اصلی برگزار شود ما جلسات زیادی برگزار خواهیم کرد تا به یک جمع بندی درست و منطقی برای این مهم برسیم. در گذشته زمانی که جشن به صورت سالانه بگزار می شد تقریبا ۱۴ فیلم مورد قضاوت و داوری قرار می گرفتند. امسال ما با عدم شرایط برگزاری جشن در سال های ۹۱ و ۹۲ بحث و بررسی های زیادی داشتیم که در نتیجه با اصرار شورای سیاست گذاری تصمیم بر حضور فیلم های هر سه سال در این دوره از جشن شد.

این کارگردان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم شکلی ممکن به برنامه موجود بدهیم تصمیم گرفتیم به قضاوت فیلم هایی بپردازیم که به صورت عمومی اکران شده اند. و تولیداتی که در این سه سال فرصت نمایش نداشتند با صحبت های ایوبی مبنی بر مجوز نمایش برای فیلم های توقیفی سال های پیش این آثار در سال بعد مورد بررسی و داوری قرار بگیرند. امسال به هر ترتیب جشن را برگزار خواهیم کرد اما از سال بعد به صورت آکادمی هیاتی انتخاب خواهند شد تا از انتقاداتی که گاهی به شرایطی داوری و صنف ها وارد می شود جامه عمل بپوشانیم. این جشن از نظر روانی ، اجتماعی و فرهنگی تاثیر بسزایی در فضای هنری کشور دارد .

وی همچنین در رابطه با شرایط داوری فیلم های مستند افزود: در این بخش تنها فیلم هایی مد نظر قرار می‌گیرند که در خانه سینما ثبت شده باشند این به منزله اعتبار بخشیدن به خانه سینماست. البته اگر فیلمی الان در این جرگه جای نداشته اما صاحبش تمایل به حضور در بخش رقابت دارد ما شرایطی فراهم می کنیم که در همین مدت کم امکان ثبت را برای اثر فراهم کند.  این تصمیم به عهده شورای برگزاری سیاست فیلم های مستند بوده و من به عنوان دبیر جشن دخالتی در این زمینه نداشتم.

neshast-khaneh-cinema2

در ادامه نشست مازیار میری فراخوان آثار در بخش های مختلف را اعلام کرد و افزود: آثار مستند از ۲۰ خرداد فراخوان داده شده و تا ۵ تیرماه فرصت دارند. فیلم های کوتاه از ۲۴ خرداد تا ۹ تیر مهلت دارند و آثار انیمیشن از ۳۱ خرداد فراخوان شان آغاز می شود. آثار بلند سینمایی هم از روز گذشته فرم تقاضای شرکت برای تمام اهالی سینما با امضای دبیر ارسال شد که تا ۱۲ تیر ماه مهلت دارند آثار شان را ارسال کنند.

وی افزود: در رابطه با حضور فیلم های مستندخارج از خانه سینما هم سیمون سیمونیان به عنوان مسئول دبیر خانه این امادگی را دارد تا هر مستندسازی که تمایل دارد فیلمش را نمایش دهد اما این آثار در بخش رقابت ها شرکت نخواهند کرد.

همچنین محمدبزرگ نیا با اشاره به شرایط داوری جشن گفت: با توجه به ۱۱ صنفی که در خانه سینما وجود دارد هر کدام شان ۵ داور معرفی خواهند کرد که در نهایت برای داوری و انتخاب هر بخش همه صنوف اظهارنظر خواهند کرد.همچنین امسال برای کارگردانان فیلم اولی و فیلم های اول هم بخشی در نظر گرفته شده است.  در کنار ۳۰ تندیسی که تا به حال اعطا می شد ۱۸ تندیس دیگر نیز اضافه شد تا این جشن در بخش های عکس، تیزر و آنونس و پوستر هم شرکت کننده داشته باشد.

وی افزود: ما از ۸ شهریور ماه ۴ جشن به فاصله چهار شب برای فیلم های کوتاه، مستند ، تجربی و انیمیشن برگزار خواهیم کرد تا به جشن اصلی خانه سینما در ۲۱ شهریور برسیم . جشن خانه سینما کاملا صنفی است این تنها جشنی است که کمیته انتخاب ندارد و کل تولیدات نمایش داده شده به صورت حرفه ای مورد قضاوت قرار می گیرند . اعضای صنوف از بین خودشان داور انتخاب می کنند و درباره کار دوستان شان نظر می دهند شاید همین باعث می شود که اگثر فیلمسازان تمایل حضور در این جشن را داشته باشند.

مازیار میری که به عنوان دبیر اجرایی جشنواره در این جشن حضور دارد درباره فیلم «حوض نقاشی»  و فیلم اولی هایی که طی سال مشغول تولید آثار دیگر بودند توضیح داد: در دوره پانزدهم فیلم «سعادت آباد» به خاطر من از بخش کارگردانی کنار کشیده شد این دوره هم «حوض نقاشی» در این بخش حضور نخواهد داشت. ضمن اینکه فیلم اولی هایی که ۳ سال پیش اول تجربه بلند سینمایی شان را رقم زدند و ممکن است آثار دیگرشان هم در این جشن حضور داشته باشد ما کار نخست شان را در بخش فیلم اولی ها و تولیدات دیگر را در بخش های رقابتی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در پایان محمد بزرگ نیا در رابطه با حامیان مالی این جشن گفت: تا به حال چند شرکت برای حمایت مالی اعلام امادگی کردند اما از آنجا که تصمیم مهم و قابل بحثی است هنوز در این زمینه نتیجه قطعی مشخص نشده و ما در حال بررسی بیشتر هستیم.

اسامی داوران سینمایی شانزدهمین جشن خانه سینا به شرح زیر است:

آهنگسازان: فریدون شهبازیان، آریا عظیمی، ناصر چشم آذر، مهدی بزرگمهر و بیتا بهشتیان

چهره پردازان: سودابه خسروی، محمد قومی، عباس افشاریان، علی بهرامی فر و امیر ترابی

صدابرداران:بهمن حیدری، سید مازیار شیخ محبوبی، آرش قاسمی ، ناصر انتظاری هروی و بهروز شهامت

طراحان هنری: بهزاد آدینه زاده، ملک جهان خزاعی، محسن شاه ابراهیمی، پروین صفری و عبدالحمید قدیریان

فیلمنامه نویسان: رضا مقصودی، بهمن زرین پور، سید سعید رحمانی، مسعود احمدیان و سعید عقیقی

بازیگران: هنگامه قاضیانی، مسعود رایگان، فرهاد اصلانی، همایون ارشادی و سروش صحت

انجمن جلوه های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، اکبر محمدی، عباس شوقی، ایمان کرمیان و حسن راستگو

تدوینگران: ژیلا ایپکچی، معصومه شاه نظری، مصطفی خرقه پوش، احمد ضابطی جهرمی و شیرین وحیدی

کارگردانان: سیامک شایقی، بهرام توکلی، محسن امیر یوسفی، محمدعلی باشه آهنگر و حمید نعمت اله

انجمن جلوه های ویژه بصری: حسن ایزدی، بهزاد رجبی پور، امیر سحرخیز، بهنام خاکسار و امیررضا معتمدی

فیلمبرداران: محمود کلاری، همایون پای ور، علیرضا زرین دست، علی لقمانی و محمدرضا سکوت

برنامه ریزان و دستیاران کارگردانان: فاطمه زیوری و کاوه سجادی حسینی


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>