سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

بازسازی افغانستان در ۱۷۰۰ متر سوله/ کاش دکورها را حفظ کنیم

mazar-sharif

ساخت دکورهای عظیم از ویژگی‌های فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری است.

ساخت دکورهای عظیم از ویژگی‌های فیلم سینمایی «مزار شریف» محصول حوزه هنری است.

سوره سینما- در سینمای ایران توجه به نظام استودیویی در تولید وجود ندارد، این موضوع باعث می شود روند تولید و نمایش آثار هرگز قانونمند نشود و تجربه هایی که در سینمای پیشرفته دنیا در زمینه تولید وجود دارد محقق نشود. در «مزار شریف» فیلم تازه حوزه هنری در بخش تولید سعی شده قواعد نظام استودیویی حاکم باشد. ساخت دکورهای عظیم راهی برای تسریع در فیلمبرداری و کم کردن هزینه ها بوده. لوکیشن های حسینه، خانه، پاسگاه مرزی و فضاهای داخلی و خارجی کنسولگری در محوطه یک سوله ساخته شد. گروه سازنده فیلم این روزها در الموت هم دکورهایی دیگر ساخته است. قطعا زمان اکران فیلم دکورهای این فیلم سینمایی مورد توجه قرار می گیرد. مشکین مهرگان مدیر هنری این پروژه درباره ساخت دکورهای این فیلم با سوره سینما صحبت کرد.

مشکین مهرگان مدیر هنری فیلم سینمایی «مزارشریف» که این روزها به همراه گروه فیلمبرداری در الموت به سر می برند به سوره سینما  گفت: متاسفانه سینمای ایران جایی که بتواند سرمایه‌های مربوط به دکور و صحنه را حفظ و بهره برداری کند ندارد. مهرگان در رابطه با شرایط طراحی و ساخت دکورهای فیلم سینمایی «مزارشریف» به سوره سینما گفت: ما در دو منطقه کمالشهر کرج و الموت قزوین فیلمبرداری داشتیم که با توجه به نوع داستان طراحی دکورهای این دو بخش متفاوت بود. در کمالشهر جز حیاط کنسولگری و کوچه های مجاور بیشتر فضاهای داخلی بود اما در الموت ۳ منزلگاه داریم که ۲ بخش آن فضای داخلی و خارجی همزمان است و بقیه گذرگاه است.

وی افزود: اگرچه این کار سختی های خود را دارد اما چون نتیجه بخش است همه از همکاری در آن لذت می برند. در حال حاضر مشغول ساخت ساختمان و پست بازرسی روی یک پل هستیم. برای این صحنه اجزایی چون ماشین های منهدم شده، سیم خاردار و سنگر و … در نظر گرفته شده است. اگرچه از نظر ساخت و ساز کارمان سبک تر از کرج است اما به لحاظ طراحی ، صحنه آرایی و تجهیزات به همان اندازه وقت گیر است.

مهرگان گفت: مشغول کارهای نهایی هستیم احتمالا ۴ روز فیلمبرداری در این مکان ادامه دارد. ما سوله‌ای در کمالشهر به وسعت ۱۷۰۰ متر تحت پوشش دکور داشتیم و در قزوین به خاطر شرایط اقلیمی جذاب و متنوع و هماهنگ با داستان طوری طراحی کردیم که هم از نظر جغرافیایی به فضای قصه نزدیک باشد هم با توجه به ماجراهای فیلم بتواند صحنه های جذاب و درام فیلم را راحت تر به تصویر بکشد.

مشکین مهرگان به تخریب کل دکورهای ساخته شده در کمالشهر اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سینمای ما چنین سرمایه هایی حفظ و نگهداری نمی شوند. امثال ما که درگیر سینما هستند طبیعی است که بعد از این زحمت از تخریب صحنه ناراحت شوند اما حتی افرادی که دورتر هستند و کمتر دغدغه های این چنینی دارند زمانی که شنیدند قرار است همه این سازه‌ها از بین برود ناراحت شدند.

وی افزود: الان هیچ اثری از آنچه پیش از این در کمالشهر کرج ساخته بودیم وجود ندارد و این مساله دو نکته مهم در بر دارد. اول اینکه امر تخریب خود باعث هزینه است و دوم بحث امنیت است که از این نظر برای عوامل و سازندگان ایجاد مسئولیت می کند. ما همیشه برای حل مشکلات دکور اعلام امادگی کردیم و اگر مسئولان کمک کنند حاضریم زحمات و هزینه هایش را هم خودمان متقبل شویم.

فیلم سینمایی «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری در حوزه هنری ساخته می شود. مهتاب کرامتی، حسین یاری، مسعود رایگان، عمار تفتی، بهرام ابراهیمی و … بازیگران این فیلم هستند.