سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ تیر ۱۳۹۳ در ۱:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب

فیلمی را برای جشنواره سفارش نداده‌ایم/ برگزاری نشست هم‌اندیشی مدیریت سینمای کودک و نوجوان

masood-shahi

نشست رسانه‌ای بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان امروز با حضور دبیر جشنواره در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

نشست رسانه‌ای بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان امروز با حضور دبیر جشنواره در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

سوره سینما- این نشسست امروز دوشنبه ۹ تیرماه برگزار شد. مهدی  مسعود شاهی دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم و تبریک به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و همچنین پیروزی تیم ملی والیبال ایران در رقابت در برابر لهستان گفت:امیدوارم با نظر به الگوهای موفق مدیریتی همچون والیبال کشور آنها را ارج بنهیم و طبق همان یک زیر سازی که نیاز فرهنگ و هنر ما بخصوص سینماست را شاهد باشیم.

وی ادامه داد:امیدوارم این نشست زمینه ای باشد تا با همراهی شما اهالی رسانه که در سال های طولانی بار انتقال عملکردها را بر عهده داشته اید ، به هدف خود نزدیک شویم و قدم های موثری را برداریم.

مسعود شاهی با اشاره به تداوم و استمرار برنامه ها گفت:باید برای پیشرفت در جریان سینمای کودک برنامه ریزی مستمر داشت تا این سینما که استحقاق بیش از اینها را دارد متحول شده و برای اصلاح این مسیر و رفع کردن مشکلات باید آنها را شناسایی کرده و راه حل های جدیدی را ارائه کنیم و مقررات جشنواره بحث دیگر جلسه ی امروز است که قرار بر این شد تغییراتی را در مقررات ایجاد نکینم تا ساختار بر هم نریزد و در آینده به نتیجه گیری مثبتی نزدیک شویم.

neshast2

وی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی مدیریت سینمای کودک و نوجوان در آینده ای نزدیک اظهار داشت:این نشست ها با دعوت و حضور دستگاههای مرتبط ، صاحب نظران ، فیلمسازان و اساتید در آینده برگزار خواهد شد و تشکیل کارگروه های تخصصی در برنامه قرار دارد تا جشنواره در طول سال متاثر از این هم اندیشی و خروجی های آن باشد.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان با بیان اینکه اسدالله اعلایی بعنوان دبیر این هم اندیشی برگزیده شده و بزودی برنامه های خود را اعلام خواهد کرد در ادامه افزود:این هم اندیشی ها درصدد ساماندهی مباحث و سرفصل های تولید ، اکران و جشنواره است تا در نهایت امر بتوانیم راه حلی را برای سینمای کودک داشته باشیم و در همین راستا بزودی از متخصصان و اندیشمندان این حوزه دعوت به عمل خواهد آمد.

مسعود شاهی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخش جنبی جشنواره گفت:در این بخش دست اندرکاران جشنواره برنامه هایی را که مرتبط با رشد و شکوفایی سینمای کودک باشد را برخواهند گزید و از برنامه هایی که باعث جلوگیری از جذابیت های اصلی سینمای کودک می شود پرهیز خواهیم کرد. باید جایگاه سینمای کودک را در همه ابعاد اقتصادی ، علمی و صنعتی مورد توجه قرار داد و بعنوان یکی از فرازهای مهم فرهنگ کشور به احیاء آن پرداخت ،چون سینمای کودک دچار سردرگمی است و ابزار و وسایل کافی برای تحول موجود نیست و باید یک نگاه مدیریتی صحیح برای آینده آن داشت.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان تصریح کرد:امروزه ابزار و امکانات مربوط به کودکان بدون نظارت صحیح در اختیار آنان قرار می گیرد که ما در حوزه نظریه پردازی و نشست هایی که در قالب همین کارگروهها برگزار خواهد شد به آنها می پردازیم که می تواند موثر باشد ، کما اینکه دنیا برای اشاعه فرهنگ خود با برنامه ریزی در بین نسل های ما از ابزار و امکانات فناورانه موجود بهره برده است. باید با استفاده از نظر متخصصان علوم مختلف ظرفیت های موجود را مبتنی بر علوم روز کنیم ، جرا که در بخش های دیگر این اتفاق افتاده ، در صورتی که در بخش های فرهنگی ما به درستی از محاسن تکنولوژی بهره نمی بریم.

neshast3

مسعود شاهی ضمن تاکید بر برنامه ریزی جامع در بحث تولید فیلمهایی درباره کودکان و آسیب شناسی اجتماعی در خلال این تولیدات ادامه داد:باید تحت عنوان یک مدیریت متمرکز کاری کنیم که آسیب ها کمتر شود ،به همین دلیل در بخش اکران بحث فرابخشی پیش بینی شده تا ظرفیت سالن های سینمایی را پیش بینی کنیم که با برنامه ریزی و همکاری نهادها این اتفاق خواهد افتاد و تلاش می کنیم تا سالن هایی را از لحاظ چیدمان و طراحی جذاب ، مخصوص کودکان داشته باشیم.

وی در ادامه بحث اکران در سینمای کودک با اشاره به کمبود و عدم تناسب سالن ها بعنوان دلایل فروش نکردن آثار گفت:در این راستا حتی باید سانس های اکران نیز برنامه ریزی شود و در مجموع سینمای کودک که می تواند همه ظرفیت های سینمایی کشور را متحول کند ، باید زیر نظر باشد که در این مسیر نهادی مانند آموزش و پرورش پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب دارد که در این راستا توافقاتی با آنها صورت گرفته است.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان درباره این مشارکت گفت:حرکت و مشارکتی با آموزش و پرورش آغاز شده و تعاملی برای تهیه یک شیوه نامه اکران صورت گرفته است ،یعنی اینکه بر این اساس فیلمی تولید نکنیم که با معیارهای آنها مغایر باشد و این تعامل از فیلمنامه خوانی تا تولید و به سمت ثبت یک پروتکل پیش خواهد رفت.

مسعود شاهی گفت: ما از بدو ورود و با تدابیری که مدیریت بنیاد فارابی داشتند توجه ویژه ای را به بحث تولید داشتیم و در همین راستا فیلمسازان مطرح سینمای کودک وارد شدند و برنامه و هدف به آنجا ختم شد که تحول کیفی را در آثار کودک شاهد باشیم و اگر شاهد باشید امسال هیچ فیلمی را برای تولید سفارش نداده ایم و خود هنرمندان پیشنهاد کرده اند و بنیاد فارابی اعتباراتی را تا ۵۰ درصد اختصاص داده و در بحث اعطای وام و تسهیلات هم با توجه به بودجه تخصیص یافته به بنیاد اقداماتی کرده که شامل ۱۲ فیلم در مرحله تولید و چند اثر در مرحله نگارش است.
دبیر جشنواره با اشاره به کمبود بودجه برای رسیدن به اهداف مورد نظر گقت:بودجه این دوره از جشنواره در تهران ۲ میلیارد تومان و در اصفهان هم تا جایی که من اطلاع دارم سال گذشته حدود ۵/۲ میلیارد بوده است که در مجموع مناسب نیست و باید راه حلی پیدا کرد تا جذب حمایت کنیم.

neshast4

وی با بیان اینکه برای هر فعالیت با هر شکل نیاز به بودجه است ادامه داد: امیدواریم با توجه اهالی رسانه جذب حمایت کنیم و بنگاههای سرمایه را برای هزینه کردن به بخش فرهنگ سوق دهیم ، چون بحث کمبود بودجه همیشه هست و ما هم به آن مبتلا هستیم و اجرای مباحثی که عنوان شد بودجه ای بیش از اینها می خواهد و از آنجا که بحث کودک با برنامه ریزی های مناسب بازگشت سرمایه مناسبی خواهد داشت باید به آن توجه کرد.
مسعود شاهی در ادامه گفت:تعداد فیلم های بین المللی که به دبیر خانه رسیده بسیار خوب است و کارگروهی تشکیل شده که به بازبینی آثار می پردازد و در کنار آن از دست اندرکاران و تولیدکنندگان بین المللی هم دعوت بعمل آمده ،چون این تعامل ضروری است و در آینده با تحمل و صبوری و تامین بودجه مناسب به اداف خود نزدیک خواهیم شود.