سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۳۹۳ در ۹:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب

ضربه شورای صنفی به آثاری چون «دربست آزادی» تعمدی است/ مافیا در بخش خصوصی و خانه سینما

mehrshad-karkhani

مهرشاد کارخانی از شرایط بد اکران در سینما و عملکرد شورای صنفی نمایش انتقاد کرد.

مهرشاد کارخانی از شرایط بد اکران در سینما و عملکرد شورای صنفی نمایش انتقاد کرد.

مهرشاد کارخانی کارگردان فیلم سینمایی «دربست آزادی» به سوره سینما گفت: من به هیچ وجه از شرایط اکران در سینما سر در نمی آورم، چون در هر صورت دست مافیای سینما در کار است و آسیبی که شورای صنفی نمایش به فیلمهای مستقل مانند «دربست آزادی» می‌زند، تعمدی است و در واقع خود آنها با سینمادار همدست هستند و فیلمهای سطحی و تجاری را به نفع خودشان و در زمان طولانی اکران می‌کنند.

وی با بیان اینکه با تمام آثار قبلی من هم همین کار را کردند ادامه داد: متاسفانه تهیه‌کننده‌ها در این مافیای صنفی لانه کرده اند و چند فیلم دارند که در مدت طولانی آن را در سینماهای مختلف اکران می‌کنند. در این شرایط طبیعی است وقتی به یک فیلم ۴۰ سینما در سه تا چهار ماه اختصاص می‌دهند، به فروش قابل توجهی دست پیدا کند و این جریان ارتباطی با کیفیت اثر ندارد.

کارخانی تاکید کرد: شورای صنفی بدلیل شرایط زمانی بد اکران «دربست آزادی» به رضا سلامی تهیه کننده این فیلم قولهایی داده بود تا از راههای دیگر اثر را حمایت کند، اما نه تنها این کار را نکردند، بلکه من روز گذشته متوجه شدم بیلبوردهای ما را هم از سطح شهر جمع کرده‌اند.

وی با اشاره به بحث کف فروش در سینماها گفت: برای من سوال است که چطور شورای صنفی بی سواد ما، کف فروش یک فیلم خاص پسند را با کف فروش یک فیلم تجاری و عام پسند در یک سطح قرار می‌دهد؟ این یک عمل غیرمنطقی است و این کارها و اعمال آنها رو شده است.

این کارگردان گفت: من و رضا سلامی تهیه کننده «دربست آزادی» که هزینه های تولید را شخصی پرداخت کرده بود، انتظار فروش بالایی برای فیلم نداشتیم، اما هدف ما شرایط طبیعی و بازگشت سرمایه تولید بود. ضمن اینکه فیلم ما حرف برای گفتن دارد و تجاری نیست، هر چند که در زمان بد و در میان هفت فیلم با هنرپیشه های معروف و پروداکشن سنگین تر از ما اکران شد.

کارگردان «ریسمان باز» با بیان اینکه بخش خصوصی و حتی خانه سینما هم مافیاست ادامه داد: این جریان مافیایی مدتهاست که به وجود آمده. آنها چهره انسان‌های موجه را به خود می‌گیرند و مدام در صحبتهای خود ناله می کنند و به محض پیدا کردن یک سرمایه و پول مفت شروع به ساخت فیلم‌های سطحی می کنند که سلیقه و دانش مخاطب را روز به روز پایین می آورد.

کارخانی ادامه داد: برای تلویزیون هم متاسفم که در کنار این همه تیزرهای تبلیغاتی که برای سینمای بخش دولتی پخش می‌کند، تیزر فیلم ما را به دلایلی که خود آنها مرتبط با مضمون فیلم می‌دانند پخش نمی کنند و می گویند که با معیارهای ما مغایرت دارد.

وی با اشاره به ریزش مخاطب در سینمای ایران گفت: مخاطب در سینمای ما کم شده و با ترفندهایی مانند بلیت نیم بها هم به سینماها نمی‌آید. مسئولان و اشخاصی که دم از سینمای فرهنگی و متعالی می‌زنند توجهی به این جریان ندارند و هر آنچه را که سطحی و بی‌ارزش است قبول دارند. در این شرایط سینمای ما پیشرفت نخواهد کرد.

مهرشاد کارخانی پیشتر فیلم‌های سینمایی «گناه من»، «ریسمان باز»، «کوچه ملی» و «اکباتان» را کارگردانی کرده است. در «دربست آزادی» سحر قریشی، امید علومی، حسام شجاعی، ذبیح افشار و … بازی کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>