سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۰۲ ق.ظ چاپ مطلب

«برف»‌ها یک روز آب می‌شوند

barf1

سومین فیلم بلند سینمایی مهدی رحمانی اثری جدی و قابل تامل در سینمای واقع گرای اجتماعی است.

سومین فیلم بلند سینمایی مهدی رحمانی اثری جدی و قابل تامل در سینمای واقع گرای اجتماعی است.

سوره سینما- میثم محمدی: مهدی رحمانی از سینماگران مستقلی است که در این سال‌ها و با کارگردانی «دیگری»، «پنهان» و «برف» گرایش خاصش را به فیلمسازی و روایت قصه‌هایی درباره زوایای پنهان روابط انسانی نشان داده است. «برف» پخته‌ترین اثر او فضایی واقع‌گرا دارد و تصویری از جامعه امروز است.

خلاصه داستان :«برف» داستان یک روز از زندگی خانواده ای است که در اوج بحران اقتصادی قرار دارد و پدر خانواده بدلیل ضامن شدن برای چک های پسرش مجید (افشین هاشمی) به دادسرا رفته و در این بین قرار است برای سارا ، تنها دختر خانواده (آناهیتا افشار) که پیش از این یکبار ازدواج کرده خواستگاری متمول بیاید . امید پسر کوچک خانواده (محمدرضا غفاری) هم از پادگان می رسد و تازه با اتفاق ها و مشکلات مواجه می شود و مادر (رویا تیموریان) و مادربزرگ خانواده هم درصدد رفع مشکل بر می آیند و همه با هم غرق در این پستی و بلندی ها داستان «برف» را روایت می کنند.

چند نکته درباره فیلم : «برف» فیلم قابل تاملی است و شاید در مواجهه با لحظات ابتدایی ، ذهن مخاطب را به سمت موج رایج آثار رئال بی قاعده و عاری از منطق روایی و ساختاری ببرد ، اما این اتفاق نمی افتد و فیلمنامه را می توان بعنوان یکی از نقاط قوت این اثر سینمایی به حساب آورد که به لحاظ ساختاری همه اجزا را به اندازه و با قاعده ارائه می کند و اجرای مهدی رحمانی با توجه به شرایط ویژه ای که از لحاظ فضا و لوکیشن با آن مواجه بود در مجموع جایی برای خرده گرفتن های آنچنانی نمی گذارد . نگاهی به نام و جایگاه واژه برف در ادبیات و در عرف رایج جوامع مختلف است که تعابیر بسیاری از جمله ظلمت و اندوه و از طرفی نوعی پوشش و پاکی را حاصل می کند . مفاهیمی که کاربرد آنها را در این اثر شاهد هستیم . در زمینه اندوه و تشویش درونی که همه چیز مشهود و قابل درک است و از سوی دیگر هم پوشش ها یک به یک کنار می رود و بحران ها عیان می شود که مصداق بارز آن در جمله ای است که امید پشت شیشه شکسته به خواهرش می گوید که «برف آب شد و رفت» «برف» داستان یک روز از زندگی یک خانواده در حال فروپاشی و در واقع راوی زندگی انسان هایی است که می توان هر یک از آنها را حلقه ای از یک زنجیر در حال گسست دانست که در بطن وجودشان تلاش می کنند تا این گسستگی به وجود نیاید .

«برف» از همان ابتدا خوب پیش می رود و به موقع بحران ایجاد می کند و در این راستا شخصیت های خود را به خوبی پرورش می دهد تا در یک کلیت منسجم روایتی باورپذیر را به مخاطب ارائه کند . برخلاف آنچه که در ابتدا با عنوان موج رئالیسم بی قاعده به آن اشاره کردم ، «برف» تکلیفش با خودش و مخاطب روشن است و همراه با آن پیش میرود. خبری از پیچیدگی ها و تعلیق های بی مناسبت و تمهیدات و ابتکارات خلق الساعه و دور از فضای داستان نیست که در نهایت منجر به یک آشفتگی و پارگی ذهن و ابهام در هسته اصلی می شود . فیلمنامه مهکام با وجود اینکه یک بحران اجتماعی پیچیده و روابطی سرشار از خلاء را به نمایش می گذارد ، اما لحن خود را غامض نمی کند و با وجود پتانسیل موجود در شخصیت ها و فضای داستان در ورطه ابزوردیسم تظاهرگرانه نمی افتد و براساس اصول ساختاری و فرمال صحیح ، فضای داستان را شکل می دهد . در همین راستا هم رحمانی با توجه به جهان داستانی موجود و حس ذاتی آن و در واقع شخصیت کلی فیلمنامه که تعریف مشخصی دارد ، در انتخاب لوکیشن و طراحی صحنه و رنگ و اتمسفر کار به خوبی در جهت منطبق کردن با مساله اصلی و حس درونی اثر عمل کرده و نتیجه ای قابل قبول را حاصل کرده است. «برف» قضاوت و نصیحت نمی کند و شعار نمی دهد ، به خوبی طرح موضوع و به مرور شخصیت هایی سرپا را به مخاطب معرفی می کند و بی دلیل قطعه گمشده ای را تا پایان به همراه نمی آورد تا به مخاطب ضربه ای آنچنانی بزند و همین ها باعث می شود که اثر ادعای خاص بودن و سینه سپر کردن بعنوان یک اثر آنچنانی را نداشته باشد .

barf2
نکاتی درباره نقش آفرینی های «برف»:  پرداختن موردی به نقش آفرینی تک تک بازیگران این فیلم به دلیل تعدد شخصیت ها موجب اطاله کلام می شود و فقط به چند نکته در این زمینه بسنده می کنم . با توجه به شرایط اجرایی اثر و اتمسفر حسی موجود ، در گام ابتدایی انتخاب ها باید با درستی صورت می گرفت که نتیجه حاصل شده از کار گواه بر این امر است و بازیگران فارغ از نام و شهرت با هدایت صحیح به انسجام و تداوم لحن و ایجاد یک هارمونی حسی کمک بسیاری کرده اند که بخشی از این موفقیت حاصل وجود شخصیت خلق شده در فیلمنامه و ابعاد مختلف آن است و بخش دیگر نیز محصول تجزیه و تحلیل و شکل و جان دادن به این شخصیت ها براساس قابلیت و توانایی بازیگرانی است که در این اثر حضور داشتند و در مجموع متناسب با فضای فیلمنامه به ایفای نقش پرداخته بودند.

آمار فروش: فیلم سینمایی «برف» که تهیه کنندگی آن را هم مهدی رحمانی بر عهده دارد ، توسط موسسه نسیم صبا در ۱۵ سینمای تهران به اکران درآمده و در مدت ۹ روز نمایش خود به فروش بالای ۴۰ میلیون تومان دست پیدا کرده است . به نظر نمی رسد که عوامل این فیلم با توجه به تعداد سالن ها و همچنین عوامل و فاکتورهای موجود انتظار فروش بالایی را داشته باشند ، ولی «برف» با برخورداری از ویژگی های مثبت دراماتیک ، پتانسیل جذب مخاطب بیشتر و در حد و اندازه های خود در روزهای آینده را دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>