سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۳۹۳ در ۱۱:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب

جلد دوم کتابم مهجور ماند/ بیشتر کتاب‌های سینمایی تکرار مکررات است

mohsen-damadi

یک فیلمنامه نویس تاکید کرد تکرار مکررات آفت کتاب‌های سینمایی موجود در بازار نشر است.

یک فیلمنامه نویس تاکید کرد تکرار مکررات آفت کتاب‌های سینمایی موجود در بازار نشر است.

محسن دامادی فیلمنامه نویس، کارگردان و پژوهشگر سینما درباره فعالیت اخیر خود به سوره سینما گفت: در زمینه آموزش و درک صحیح فیلمنامه نویسی خلاءهایی وجود دارد، در پی بازخورد مناسبی که از جلد اول کتاب «چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم» دریافت کردم، مبادرت به نگارش جلد دوم و نشر آن در اواسط سال گذشته کردم که متاسفانه به دلیل شرایط بد اقتصادی و اتفاقاتی که رخ داد، جلد دوم مهجور ماند.

دامادی با بیان اینکه تالیف در فیلمنامه نویسی عملی نیست ادامه داد: اغلب کتابهایی که در زمینه فیلمنامه نویسی وجود دارند، ترجمه است و آنهایی هم که تالیف شده ، تکرار مکررات و ارائه یکسری مفاهیم نظری و اطلاعات واضح و مشهود بوده که هیچکدام به طور جدی منجر به ورود علاقمندان به حوزه فیلمنامه نویسی نمی‌شود.

وی درباره ویژگی‌های کتاب خود و نقاط تمایز آن با دیگر تالیفات در حوزه فیلمنامه نویسی گفت: ویژگی بارز این اثر بررسی تطبیقی فیلمنامه و داستان و شناخت نقاط تمایز و تشابه آنها در جهت رسیدن به یک الگوی صحیح برای فیلمنامه نویسی است که به ساختار، شیوه نگارش و بعد محتوایی به همراه مثال هایی از رمان ها و فیلمنامه ها می پردازد و به همین دلیل اثر را یک کتاب نگارش عملی می دانم که می تواند به جوانان علاقمند در این زمینه کمک کند.

دامادی ادامه داد: زمانی من نسبت به تغییر فیلمنامه ها انتقاد می کردم، اما وقتی فیلمنامه های خودم را کارگردانی کردم ، دیدم که مجبور به این کار هستید و این در تجربه های عملیاتی به دست آمده است. به همین جهت تصمیم گرفتم این تجربه های عملیاتی را که در سال‌های حضور خود در این حوزه کسب کرده ام را به جوانان علاقمند منتقل کنم.

این کارگردان تصریح کرد: جلد اول کتاب را نشر چشمه وارد بازار کرد و به تجدید چاپ هم رسید، اما وقتی جلد دوم همین اثر آماده بود، نشر چشمه به مشکلات توقیف خورد و انتشار اثر به تاخیر افتاد و در نهایت توسط انتشارات گیسا به چاپ رسید، اما توزیع آن از طرف نشر چشمه صورت می گیرد و به همین دلایل جلد دوم مهجور ماند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>