سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

اکران پر ستاره عید فطر/ امیدواری برای تداوم روزهای خوش سینما

ekran-fetr

نمایش ۵ فیلم متفاوت در اکران عید فطر می‌تواند روزهای گرم سینما را تداوم ببخشد.

نمایش ۵ فیلم متفاوت در اکران عید فطر می‌تواند روزهای گرم سینما را تداوم ببخشد.

سوره سینما – نمایش فیلم‌های سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «امروز»، «کلاشینکف»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و«رد کارپت» قرار است چراغ سینماها را که از ماه رمضان امسال با یک برنامه ریزی ویژه روشن شده، باز هم روشن نگه دارد. رقابت این آثار در دومین فصل خوب سال یعنی اکران عید فطر محکی است برای امتیازها و جذابیت این آثار برای مخاطبی که تشنه دیدن فیلم خوب است. نسل‌های مختلف کارگردانان در این رقابت بزرگ با آثاری متفاوت حضور دارند و این خود یکی از ویژگی‌های اکران عید فطر امسال است.

تحرک و پویای مقبول سینما در جریان اکران ماه رمضان

اکران ماه مبارک رمضان با تمام اینکه بیشتر برای صاحبان آثار دافعه دارد تا جاذبه با تنوع بسیار خوبی مواجه بود و توانست مخاطبان قابل توجهی را بسوی خود جلب کند . در این ماه آثار گوناگونی با فرم و ساختار متنوع به اکران درآمد. «رد کارپت» به کارگردانی و بازیگری رضا عطاران یکی از صدر نشینان و در واقع پرطرفدارترین اثر بود که توانست در این فصل رکود و بی رمقی سینما ، رکوردهایی را نیز از خود بجای بگذارد و ثابت کند که اگر فیلمی با معیارهای فروش به سینما بیاید در هر فصلی که باشد مخاطب خواهد داشت . فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» نیز با شمایل و لحنی متفاوت توانست بخش قابل توجه دیگری از مخاطبان را به تماشا بنشاند و باز هم معیارهای کافی و دقیقی را دارا بود تا شورای صنفی دست به انتخاب آن برای اکران ماه رمضان بزند و در مقابل هم بازخورد مناسبی را شاهد باشد.

فیلم دیگری که تا به اینجا از این کارزار فرهنگی موفق بیرون آمده «برف» به کارگردانی مهدی رحمانی است که ضمن برخورداری از فیلمنامه ای پرمحتوا و برخوردار از ساختاری مناسب با فرمی استاندارد و بازیهایی قابل توجه مسیر صعودی خود را طی می کند و به اکران خود ادامه خواهد داد . فیلم سینمایی « تجریش ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی هم به عنوان یک عاشقانه ستاره دار با بازی محمدرضا فروتن و شقایق فراهانی در اواسط ماه رمضان به این غافله پیوست و ویترین این فصل از سینما را تنوع دیگری بخشید و از سوی دیگر هم فیلم سینمایی «اینجا شهر دیگری است» در یک فضای تاریخی – دینی را شاید بتوان قریب ترین و همسو ترین اثر با حال و هوای ماه مبارک رمضان دانست که این روزها روی پرده سینماها قرار دارد تا علاقمندان به این ژانر را نیز به سوی سالن های سینما بکشاند.«دربست آزادی» ، «پنجاه قدم آخر» ، «رهاتر از دریا» ، «متروپل» و «پنج ستاره» هم در گروههای آزاد و تعداد سینماهای کمتر به اکران ادامه میدهند ، کما اینکه اکران برخی فیلم های خاطره انگیز سینمای ایران طی ۳۰ سال گذشته نیز یکی دیگر از برنامه های اکران ماه رمضان بود تا روزهای خوبی برای سینماداران ، صاحبان آثار و همچنین مخاطبان رقم بخورد.

emrooz

چرا باید این پنج فیلم را در اکران عید فطر ببینیم؟

حالا اکران ماه رمضان آرام آرام با قصه های همیشگی و گلایه های تکراری و از طرفی پاسخ های شورای صنفی نمایش به پایان راه نزدیک می شود و با توجه به شرایطی که درباره کیفیت آثار و حضور تماشاگران در سالن های سینما به آن اشاره شد کارنامه قابل قبولی را دریافت کرد و حالا همه خود را برای فصل جدید اکران ، یعنی عید فطر آماده می کنند. فصلی که بسیاری از منتقدان و کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل رکود سینماها نسبت به ایام عادی سال در ماه مبارک رمضان ، یک جهش قابل تامل به وجود می آید و هر فیلمی که در این لیست قرار بگیرد از شانس بسیار خوبی برای دیده شدن برخوردار است . حالا با بحث و بررسی های فراوان و کش و قوس شورای صنفی با صاحبان آثار از مدت ها پیش ، پنج اثر برای اکران در این فصل مشخص شده اند که به نظر می رسد کمابیش فاکتورهای لازم را دارا هستند تا فصلی موفق را برای سینماها شاهد باشیم.

پنج داستان و پنج جهان متفاوت

«امروز » – فیلم سینمایی «امروز» یک اثر ملتهب اجتماعی است که مخاطبان خاص خود را خواهد داشت . اثری که هر چند اتفاقات آن در فضای شهری به وقوع می پیوندد ، باز هم موتیف های خاص و مورد نظر میرکریمی را می توان در آن دید و بی شک علاقمندان به آثار او به تماشای آن خواهند نشست . «امروز» روایتگر داستان یک راننده تاکسی است که به واسطه شغلش با زنی رنج کشیده مواجه می شود و این تلاقی ، فصول مشترکی از سختی و درد و خلاء های عاطفی را میان این دو شخصیت ایجاد می کند و اتفاقات دیگری را منجر می شود .
«فرشته ها با هم می آیند» – ساخته حامد محمدی و با تهیه کنندگی منوچهر محمدی یکی از تهیه کنندگان نام آشنای سینمای کشور است که مخاطبان او را با آثاری همچون «مارمولک» و «زیر نور ماه» به خاطر دارند.از آن جهت به این دو اثر از محمدی اشاره کردم که آخرین فیلم او در مقام تهیه کننده دوباره سراغ زندگی یک روحانی جوان رفته و به لایه های مذهبی و اجتماعی زندگی زناشویی او می پردازد . این فیلم درباره طلبه جوانی به نام محمد است که در تگنای اقتصادی به همراه همسرش روزگار می گذرانند و در همین اثنا صاحب فرزندانی سه قلو می شوند که این اتفاق ماجراهایی را برای آنان به وجود آورده و دستمایه روایت برای ادامه آن می شود. با این وجود این اثر را نیز باید از لحاظ داستانی مستقل از بقیه رقیبان خود بدانیم.

«کلاشینکف» – فیلم دیگری که یکی از شانس های صدر نشینی برای اکران در برابر رقیبان خود محسوب می شود ، «کلاشینکف» سعید سهیلی است که از لحاظ داستان و قصه فضایی تلخ و جدی دارد . قصه ای تاثر برانگیز که همان لحن مهاجمانه و معترضانه در آثار پیشین کارگردان را با خود به همراه دارد و به قول خود سهیلی نزدیک به آخرین اثر او یعنی « گشت ارشاد» است که بسیار با استقبال مخاطبان مواجه شد و با همین تفاسیر است که باید «کلاشینکف» را یکی از پیشتازان اکران عید فطر دانست. «آذر ، شهدخت ، پرویز و دیگران» – یک فیلمنامه اقتباسی از داستانی به نویسندگی مرجان شیر محمدی با همین نام که توسط بهروز افخمی و با فرمی قابل توجه روایت شده است و توانسته بعنوان بهترین فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برگزیده شود . داستانی که یک بازیگر سینما و چالش های زندگی او را به واسطه ورود همسرش به دنیای بازیگری و مورد توجه قرار گرفتن از سوی منتقدان را به تصویر کشیده است .داستانی که جذابیت های خاص خود را دارد و می توان پتانسیل مناسبی را برای آن در نظر داشت.

«رد کارپت» – آخرین اثر رضا عطاران را بادی سفرنامه او به جزیره کن و داستان مواجهه او با ستاره های مشهور سینما دانست که به خودی خود جذابیت های فراوانی را به همراه دارد. یک هنرور سینما برای دستیابی به آرزوهای خود در زمینه بازیگری تصمیم به عزیمت به سوی یکی از معتبرترین جشنواره های سینمایی دنیا می کند تا آنجا با کارگردان مورد علاقه خود دیدار داشته باشد و برای پیشرفت از او کمک بگیرد. البته که این اثر که چند هفته ای روی پرده بوده آزمون خود را پس داده و همانطور که در بالا اشاره شد رکوردهایی را نیز به جا گذاشته و در اکران عید فطر نیز همچنان به یکه تازی خود ادامه خواهد داد .

Fereshteha-baham

کدام ستاره‌ها و بازیگران را در اکران عید فطر می‌بینیم؟

یکی از مهمترین عواملی که مخاطبان در تمام دنیا به آن توجه ویژه ای دارند تا به تماشای یک اثر در سینما بنشینند حضور بازیگران و ستاره های سینما است. در آثاری که به داستان آنها اشاره شد بازیگران و ستاره های بسیاری حضور دارند که نام برخی از آنها برای تائید بی درنگ یک اثر برای تماشا کفایت می کند و مابقی فاکتورها در درجه بندی های بعدی قرار می گیرند. پرستویی و گلستانی – «امروز» یکی از فیلمهایی است که بی تردید نام پرویز پرستویی مهر تائیدی برای آن محسوب می شود . این تایید برخاسته از حساسیت پرستویی در انتخاب فیلم و نقش و از طرفی هم ظرافت های او در اجرا است که در این فیلم علاوه بر او سهیلا گلستانی هم با تکیه بر توانایی خود و به مدد نقش آفرینی بعنوان نقش مقابل پرستویی ، حضوری متفاوت در عرصه سینما را تجربه کرده است.

جواد عزتی و نازنین بیاتی – حضور این دو بازیگر در کنار هم شاید در نگاه اول نتوانند مخاطب را به سمت سینما جذب بکنند ، اما به واقع بازی قابل قبولی را از خود ارائه کرده اند . جواد عزتی با توجه به اینکه پیش از این دو بار در نقش طلبه ظاهر شده بود ، باز هم این ریسک را پذیرفته و دوباره به ایفای نقش این شخصت پرداخته و خودش اعتقاد دارد که هر سه این نقش ها از لحاظ شناسنامه متفاوت است و او هیچ ترسی برای انتخاب چنینی نقشی نداشته است. از طرفی دیگر هم نازنین بیاتی با توجه به ویژگی های شخصی خود انتخاب درستی برای نقش لیلا محسوب می شود که تا حرور زیادی توانسته حس مادرانه مورد نظر را به مخاطب القا کند و در مجموع به نظر ترکیب بازیگران این اثر هم می تواند رضایت بخش باشد.

فیلمی پر از ستاره – یکی از نقاط قوت فیلم «کلاشینکف» تعدد بازیگران تاثیر گذار برای فروش و توجه زیاد به این اثر از سوی مخاطب است . ساعد سهیلی که پس از «گشت ارشاد» به خوبی استعدادهای خود را نمایان کرد و حالا در میان علاقمندان به عنوان چهره ای شناخته شده محسوب می شود و در جشنواره سی و دوم فجر هم بازی او مورد توجه منتقدان قرار گرفت. حضور فرهاد اصلانی ، رضا عطاران ، جمشید هاشم پور و شقایق فراهانی که هر کدام به تنهایی قابلیت به دوش کشیدن بار یک فیلم را بر عهده دارند ، گواه بر این مدعاست که «کلاشینکف» چندین برگ برنده را با خود به همراه دارد.

azar-shahdokht

فخیم زاده و گوهر خیراندیش – مهدی فخیم زاده که کمتر حاضر به بازی در آثار سینمایی کارگردانان دیگر می شود این بار در اثر افخمی نقش یک بازیگر سینما را برعهده دارد و با همان ویژگی هایی که از بازی او سراغ داریم در این نقش نیز ظاهر شده ، اما از سوی دیگر گوهر خیراندیش جذابیت های زیادی را به کار افزوده و در مجموع بالانس خوبی را با فخیم زاده برقرار کرده است ، اما فارغ از کیفیت بازیها ، به نظر نمی رسد که بتوان از آنها بعنوان عامل اصلی در مسیر استقبال از اثر افخمی یاد کرد ، هر چند که نباید حضور رامبد جوان ، مانی حقیقی ، علیرضا خمسه و مرجان شیرمحمدی را نیز در این اثر فراموش کرد. رضا عطاران – بدون هیچ تامل و تردیدی باید رضا عطاران را بعنوان پولسازترین بازیگر سالهای اخیر سینمای ایران نامید .کسی که در همین چند ماه گذشته توانسته در دو فیلم «طبقه حساس» و همین «رد کارپت» این جریان را به اثبات برساند و اگر نگاهی سر انگشتی به آمار فروش ۱۰ فیلم پایانی کارنامه او بیاندازید ، بی شک او یکی از موثرترین اهرم های فروش بوده که الحق نیز توانسته با توانایی خود نقش های متفاوتی را ایفا و جایگاه خود را بخصوص در سینمای کمدی تثبیت کند . این اتفاقی است که در چنین روزهایی با حضور عطاران در سینماها و ایفای نقش در آخرین اثرش «رد کارپت» رخ میدهد.

امیدواری برای تداوم روزهای خوش اکران

با توجه به تفاسیر بالا و تنوع داستان و قصه در آثار اکران عید فطر و از طرفی هم حضور ستاره های سینما در کنار بازیگران مستعد و تاثیر گذار به نظر می رسد که باید منتظر یک فصل درخشان در سینماها باشیم و مخاطبان بسیاری را در سینماها ببینیم تا با این شرایط روزهای بد و مایوس کننده رکود سینما را به دست فراموشی بسپاریم و با برنامه ریزی رقیق و انتخاب های صحیح و از طرفی هم با صعه صدر ، روند امیدوار کننده فروش و جذب مخاطب در سال جاری را که با آغاز خوبی همراه بود را ادامه دهیم و با همین روند به احیای دوباره سینما و آشتی آن با مخاطب بیاندیشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>