سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ مرداد ۱۳۹۳ در ۹:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

توجه به کانون خانواده را وظیفه خود می‌دانم/ جسارت در نمایش تصویر یک روحانی خاکستری

hamed-mohamadi

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می آیند» ساخته حامد محمدی سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می آیند» ساخته حامد محمدی سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

سوره سینما- این نشست با حضور حامد محمدی نویسنده و کارگردان، جواد عزتی، نازنین بیاتی و شبیر پرستار بازیگران فیلم و سحر عصر آزاد منتقد سینما برگزار شد. در ابتدای این نشست سحر عصر آزاد منتقد سینما گفت: «فرشته‌ها با هم می آیند» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به نمایش در آمد و جز فیلم اولی هایی بود که نظر من را به خود جلب کرد. این فیلم با توجه به ساختار و موضوعی که مطرح می کند جای بحث و گفتگو دارد.

در ادامه حامد محمدی در پاسخ به این سوال که چرا در آثارش کانون خانواده به عنوان مهمترین عنصر دیده می شود، عنوان کرد:من به عنوان یک ایرانی وظیفه دارم به موضوع خانواده بپردازم چرا که ما می بینیم هر روز آمار طلاق در این جامعه بیشتر می شود. تک فرزندی به شدت باب شده و سن ازدواج بالاتر رفته است. این در حالی است که مسئولین باید به این موضوع بیشتر توجه کنند و ما شاید به سهم خودمان این خلع کم توجهی را پر کنیم. چرا که فقط با نصب چند پوستر و شعارهایی از این دست نمی توان چنین معضلاتی را حل کرد. بیشتر تلاش می کنم در آثارم به وظیفه ای که احساس می کنم در این ارتباط دارم، بپردازم.

نازنین بیاتی بازیگر «فرشته ها با هم می آیند» در ادامه درباره انتخاب نقش مادر در این فیلم افزود:وقتی در همان ابتدا حامد محمدی موضوع حضور این سه قلوها در فیلم را مطرح کرد برای من خیلی جذاب شد. اما از طرفی از اینکه تا کنون تجربه ای در این زمینه نداشتم برای حضور در این نقش می ترسیدم. سعی کردم تحقیقاتی در این ارتباط انجام دهم. البته خانم گلستانی بازیگردان فیلم نیز کمک زیادی در اینباره به من کرد. خوشبختانه از همان ابتدای فیلم این سه نوزاد همراه ما بودند و من توانستم خیلی زود با آنها ارتباط برقرار کنم.

جواد عزتی هم درباره حضور در نقش یک روحانی و چندین تجربه ای که در این زمینه تا کنون داشته است، گفت: در «فرشته ها با هم می آیند» در ابتدا این شخصیت برای من به عنوان یک پدر خانواده اهمیت داشت و بعد روحانی بودن برایم نقش پیدا می کرد. او پدری است که مسئولیت اداره یک خانواده را دارد. پس از آن وجه روحانی بودن نقش برایم اضافه شد و رفتارهایی که به واسطه این وجه به او ارتباط پیدا می کرد.

شبیر پرستار بازیگر نقش روحانی این فیلم گفت: من در این فیلم نقش روحانی خاکستری را ایفا می کنم. فکر میکنم شاید حامد بهداد برای حضور این شخصیت جسارت کرد چون تا کنون چنین نقشی دیده نشده بود. از این جهت فکر میکنم خیلی متفاوت است. سحر عصر آزاد با اشاره به صحبت های پرستار تاکید کرد: بله این موضوع کاملا درست است. اتفاقا ما تا کنون در سینما برخورد فیزیکی از دو شخصیت روحانی ندیده بودیم. از این جهت هم متفاوت به نظر می‌رسد.

محمدی در تایید این صحبتها گفت:این شخصیت روحانی فیلم برای خانواده اش همه کار انجام می دهد. مثل سکانس راننده موتوری که در پیاده رو از کنار آنها می گذرد و مزاحمت ایجاد می کند و او می خواهد با این راننده درگیر شود. اما از طرف دیگر شخصیت روحانی خاکستری فیلم دردسرهایی برای او درست کرده است تا جایی که به دلیل خبرچینی که انجام داده که اتفاقا درست هم نبوده، برای ا.و ایجاد مزاحمت می کند. چون شخصیت روحانی فیلم ما اهل منبر رفتن و صحبت کردن یکسویه نیست. تصمیم می گیرد به او درس اخلاق دهد. اما دیگر کار آنها به بحث و برخورد فیزیکی می رسد.

در ادامه سحر آزاد گفت: در «طلا و مس» و «فرشته ها با هم می آیند» که فیلمنامه آنها متعلق به شما است و اتفاقا در «زیر نور ماه» و «مارمولک» که به تهیه کنندگی منوچهر محمدی ساخته شده، روحانیون نقش اصلی خود را که همان ارتباط  دو سویه با مردم است ایفا می کنند و این از ویژگیهای آثار شما و پدرتان است. قطعا همانطور که اشاره کردید این دغدغه برایتان اهمیت دارد.

محمدی درباره نمایش ارتباط حسی ها زوج ها در زندگی شخصیشان در آثارش عنوان کرد:من همیشه سعی می کنم در حدی که قوانین اجازه می دهد و با رعایت موازین به این موضوع بپردازم. حتی در «حوض نقاشی» هم تلاش کردم این ارتباط حسی را نشان دهم. عزتی هم درباره شخصیت روحانی فیلم توضیح داد:برای من این وجه شخصیت در فیلم مهم بود که آدم خوبی است. این بخش قطعا برایم مهمتر از لباسی است که بر تن این شخصیت است.

محمدی ادامه داد: من یک قصه عاشقانه ساختم. فکر کردم با انتخاب این شخصیت می توانم به روند قصه کمک کنم. در فیلم «طلا و مس» دغدغه اصلی این است که شخصیت اصلی فیلم در پایان می آموزد که باید به همسرش ابراز محبت کند و به او بگوید دوستت دارم. اما در این فیلم شخصیت مااز همان ابتدا راحت تر چنین مسائلی را مطرح می کند. همیشه تلاش میکنم در آثارم شخصیت ها را به تکاملی برسانم که قابل باور باشند.

بیاتی درباره نقش لیلا در «فرشته ها با هم می آیند» گفت:من اگر قرار بود دوباره نقش لیلا را بازی کنم قطعا همین گونه بازی می کردم. چون فکر میکنم یک شخصیت کاملی است. وقتی با کارگردان درباره این شخصیت صحبت می کردم به شدت تاکید داشتیم لیلا زن تاثیرگذاری باشد و فکر میکنم مخاطب نیز درباره او به همین باور رسیده باشد.

در پایان حامد محمدی در ارتباط با بیان شخصیت روحانی عنوان کرد: این شخصیت روحانی فیلم مانند همه مردم است و مثل همه آنها صحبت می کند. قرار نیست او مدام در حال خواندن احادیث باشد. اتفاقا روحانی که جنس خود مردم حرف بزند، بهتر می تواند با آنها ارتباط برقرار کند. عزتی نیز دراینباره توضیح داد: قطعا این هدف کارگردان بوده که شخصیت روحانی فیلم اینگونه باشد. این شخصیت با بقیه مردم فرقی نمی کند. من خودم در همین فضا بزرگ شدم. قطعا خودم هم در اینباره و نوع بیانی که او دارد تحقیق کردم و با روحانیون برخورد کردم که اینگونه هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>