سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

مستندسازان به مخاطب آثارشان توجه کنند/ پخش رایگان مستند از تلویزیون افتخار نیست

morteza-razagh-karimi

یک تهیه‌کننده و سینماگر تاکید کرد مستندسازان باید به جذب مخاطب برای آثارشان اهمیت بدهند.

یک تهیه‌کننده و سینماگر تاکید کرد مستندسازان باید به جذب مخاطب برای آثارشان اهمیت بدهند.

مرتضی رزاق کریمی درباره اولویت‌های مستندسازی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سوره سینما گفت: در چند ماه اخیر پرداختن به ساخت مستندهایی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اولویت کاری مرکز گسترش قرار گرفته است. البته باید گفت از نظر موضوع، پرداختن به موضوعاتی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد مطلبی که مهمتر از انتخاب موضوع برای مستندسازی است، ساخت مستند در قالب استاندارد آن است. یعنی پرداخت به قواعدی که موجب ساخت یک مستند استاندارد می‌شود. هر محصولی از نقطه آغاز تا انتها باید به صورت حرفه ای کار شود . برای مثال می‌توان گفت که هر ایده الزاما یک طرح نیست. یک ایده زمانی می تواند به عنوان یک ایده مطرح شود که دارای روایت دراماتیک و ساختار تصویری باشد.

رزاق کریمی درباره اینکه مستندسازان باید به ساخت مستند با چه موضوعاتی اهمیت بیشتری بدهند گفت: مهمتر از انتخاب موضوع، شیوه ساخت مستند است که باعث تمایز می شود ما در منطقه ای هستیم که از لحاظ فرهنگی بسیار غنی است. هم چنین منطقه ما به لحاظ شرایط سیاسی و اجتماعی حاوی اتفاقات زیادی است که هر کدام می‌تواند موضوعی برای ساخت یک مستند باشد. در حقیقت از نظر موضوعی کمبود نداریم. ولی مستندسازان باید به موضوع انتخابی خود در لایه های عمیق تری بپردازند. مستندساز باید مختصات دقیق روانشناسی مخاطب خود را به خوبی بشناسد. می توان گفت برای ساخت مستند با ویژگی‌های مخاطب پسند نیازمند دو چیز هستیم: شیوه ساختار و تحقیق موشکافانه قبل از ساخت.

معاون فرهنگی مرکز گسترش درباره اهمیت پخش مستند از رسانه ملی گفت: در همه جای دنیا تلویزیون به عنوان بهترین رسانه برای پخش مستند است. به خصوص در کشور ما که  تلویزیون به عنوان رسانه ملی و فراگیر معرفی می‌شود . اما باید گفت که تعامل تلویزیون با مراکز مستندسازی که خصوصی هستند، تعامل درستی نیست و بین این مراکز ارتباط مناسبی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بودجه و منابع مالی که تلویزیون در اختیار دارد بسیار زیاد است. در نتیجه نگاه تلویزیون به مستندسازی باید نگاه حمایتی به ویژه حمایت مالی باشد. پخش مستند از تلویزیون ارزش زیادی دارد و گاهی اوقات این ارزش تا چندین دهه باقی می‌ماند. برای مثال مستند حسین ترابی درباره انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ تولید شد و بعد از سه دهه و در زمان مدیریت مهندس ضرغامی از تلویزیون پخش شد. پخش رایگان مستند از تلویزیون نمی‌تواند افتخاری برای این ارگان باشد، بلکه باید از مستندسازی حمایت مالی کرد. به همین دلیل ممکن است مستندهای ما از شبکه‌های دیگری پخش شوند که وجاهت ندارند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>