سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۳۹۳ در ۱۰:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب

نظر توحیدی درباره سینمای دفاع مقدس/ سینما حماسه‌های دفاع را حفظ کرده است

farhad-tohidi

فرهاد توحیدی درباره برگزاری جشنواره مقاومت گفت: مشکل اصلی ادبیات و سینمای دفاع مقدس این است که از قرائت اصلی‌اش خارج شده است.

فرهاد توحیدی درباره برگزاری جشنواره مقاومت گفت: مشکل اصلی ادبیات و سینمای دفاع مقدس این است که از قرائت اصلیاش خارج شده است.

سوره سینما- توحیدی که در آستانه برگزاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفتگو می کرد با بیان این مطلب افزود: در کشور هشت سال جنگ داشتیم بنابراین موضوعات زیادی در زمینههای مختلف مانند اسرار جنگ و امثال آن وجود داشته است که امکان گفتگو درباره آن وجود نداشته است اما امروز مجال آن فراهم شده است. قرائت رسمی دفاع مقدس و مقاومت سد راه هنرمندان شده، ناگفتههای دفاع مقدس را می توان در قالب فیلم، سریال و ادبیات پیگیری کرد. جشنواره مقاومت اگر همین جریان را دنبال کند موفق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طول این سالها درباره مقاومت و دفاع مقدس غفلتهای زیادی شده است، افزود: در دوره ای کمال تبریزی با فیلم «لیلی با من است» به دنبال چابک سازی در این حوزه رفت و تابو را شکست. فیلمی ساخت که با برخورد طنزآمیز با زاویه جدیدی به ارزش های دفاع مقدس نگریست. البته آدم‌هایی مانند مرحوم رسول ملاقلی پور و محمدعلی باشه آهنگر هم به همین شکل عمل کردند. اگر میخواهیم ارزش های دفاع مقدس را به نسل های دیگر منتقل کنیم و اندیشه ها جاوید شود باید کسانی که رفتند و در این راه فداکاری کردند و جان خود را از دست دادند را فراموش نکنیم. کسانی که نگذاشتند حتی ذرهای از خاک کشور نصیب دشمن شود.

توحیدی ادامه داد: این حماسه ها باید در کشور جاری شود زیرا مایه افتخار و پیشرفت و اتکای ملت می‌شود. بدون شک، اگر جریان حامی ادبیات سینمای دفاع مقدس و اگر سلیقه های گوناگون تفسیرهای خود را درباره دفاع مقدس تغییر دهند جایگاه آن بازتر می شود ضمن اینکه پیام شهدا را می توانند بهتر انتقال دهند.

این فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه بخشی از مشکلات جشنواره مقاومت و سینمای دفاع مقدس مربوط به جنبه مادی و مالی آن می شود گفت: اداوات مورد نیاز برای ساخت این نوع فیلم ها در اختیار سپاه و ارتش قرار دارد که باید با شرایط آسان در اختیار فیلمساز قرار گیرد و این موضوع امری ناگزیر است.سازمان ها و نهادهای مربوطه باید آمادگی لازم برای کمک برای ساخت این نوع فیلم ها را داشته باشند زیرا باید توجه داشت که سینمای دفاع مقدس تا زمانیکه در رویکرد آن خانه تکانی نشده باشد ارتباط بایسته را با مردم برقرار نخواهد کرد. با خانه تکانی نسبت به موضوعات و دیدگاهها میتوان انتظار داشت تا این ژانر مورد توجه جدی قرار گیرد.

توحیدی با بیان اینکه دفاع مقدس گنجینه بزرگی است که در اختیار سینماگران قرار گرفته است افزود: اگر با آن برخورد درستی صورت گیرد میتواند موضوعاتی را از دل خود بیرون بکشد و بدین طریق سینمای دفاع مقدس سینمای خود بسنده میشود و نیاز به تزریق پول در آن نیست. جریانی که از این طریق بوجود میآید هیچ وقت  شعله آن خاموش نخواهد شد و مردم با رفتن به سینما پول ساخت این نوع فیلمها را میدهند.

وی با بیان اینکه شخصا منتقد تعدد جشنواره ها در کشور است گفت: برگزاری زیاد جشنواره در کشور در واقع، دور ریختن منابع مالی کمیاب است درحالیکه این بودجه می تواند در اختیار فراهم کردن زیرساختها باشد در واقع، باید از دور جشنوارهها بیرون آییم زیرا این امر به صلاح است. اما موضوع دفاع مقدس موضوع ملی است که باید به خوبی آنرا حفظ کنیم و با آن برخورد شایسته داشته باشیم و اگر موارد مربوطه لحاظ و رعایت شود میتوان برای آن جشنواره خوبی هم برگزار کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>