سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ شهریور ۱۳۹۳ در ۸:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

«دوباره زندگی» در اسپانیا/ حقایقی درباره مرگ در یک مستند

dobare-zendegi

مستند «دوباره زندگی» به کارگردانی سیدعلی سجادی به موضوع مرگ و دنیای پس از آن می‌پردازد.

مستند «دوباره زندگی» به کارگردانی سیدعلی سجادی به موضوع مرگ و دنیای پس از آن می‌پردازد.

سیدعلی سجادی درباره ساخت این مستند به سوره سینما گفت: در ادامه موضوع مستند «دوباره زندگی» این بار به اسپانیا رفتم تا این موضوع را در کشوری خارج از ایران ادامه دهم . با ساخت این مستند قصد داشتم تا عقیده افراد دیگری را هم درباره مسئله مرگ بدانم. در حقیقت ما می‌خواستیم علاوه بر نمایش عقیده افراد درباره این موضوع ، افرادی را به تصویر بکشیم که به حقیقت موضوع مرگ پی برده اند. در ساخت این مستند با تعدادی از اسپانیایی ها از مردم عادی گرفته تا شخصیت های اجتماعی این کشور صحبت کردیم و سوالاتی را راجع به زندگی ، مرگ و زندگی پس از مرگ پرسیدم که جواب آنها به این سوالات سوژه ای جدید برای ساخت مستند « دوباره زندگی » بود .

وی ادامه داد: برای من پرداختن به موضوع مرگ فراتر از یک موضوع برای ساخت مستند است، این موضوع به عنوان یک پژوهش برای من محسوب می‌شود . پژوهش درباره بزرگترین اتفاق زندگی. به همین دلیل به خارج از ایران رفتم. دلیل انتخاب اسپانیا برای ساخت این مستند این بود که مردم اسپانیا، شادترین مردم دنیا هستند. در نتیجه این مردم کمتر به  مسئله مرگ فکر می‌کنند این موضوع در جواب‌های آن‌ها مشهود بود. برای مثال تعدادی از اسپانیایی‌ها که مسیحی یا مسلمان بودند به زندگی پس از مرگ اعتقاد داشتند و پاسخ‌شان متناسب با همین موضوع بود. اما افرادی که فقط زندگی مادی برایشان اهمیت داشت و اعتقادی به آخرت نداشتند.

سجادی درباره روند ساخت این مستند گفت: تصویربرداری سه هفته طول کشید. در ۵ شهر اسپانیا از جمله مالاگا، مادرید و بارسلون تصویربرداری داشتیم. بزرگترین سختی کار در ساخت این مستند غیر هم زبان بودن ما با اسپانیایی‌ها بود . بیشتر آنها به انگلیسی مسلط نبودند. البته از افرادی که انگلیسی بلد بودند برای ارتباط با اسپانیایی‌ها کمک گرفتیم. این مستند در ۴ قسمت تنظیم شد و اخیرا از شبکه هیسپان تی وی برای مخاطبان اسپانیایی پخش شد که مورد استقبال قرار گرفت. 

 ساخت مستند «دوباره زندگی» با فکر و طرح اولیه سیدعلی سجادی و با نگاهی به مسئله مرگ در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. سری اول این مستند در ۲۶ قسمت در ایران ساخته شد که در آن به گفتگو با امین حیایی، شهره سلطانی، سردار طلایی، احسان علیخانی، علی انصاریان و… پرداخت.