سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب

حوزه هنری در مراغه پردیس سینمایی می‌سازد/ ساخت فیلم سینمایی در تبریز

pardis-maragheh

ساخت مجتمع فرهنگی و هنری قدس مراغه به همت حوزه هنری تا پایان سال ۹۳ آغاز می‌شود.

ساخت مجتمع فرهنگی و هنری قدس مراغه به همت حوزه هنری تا پایان سال ۹۳ آغاز می‌شود.

سوره سینما- محمد حمزه‌زاده معاون هنری حوزه هنری، علیرضا معینی‌بخش معاون مالی حوزه هنری، سهیل جهان‌بیگلری مدیرعامل سازمان سینمایی سوره و محمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در دیدار با دکتر صادق نجفی شهردار تبریز درباره فعالیت‌های مشترک این نهاد و حوزه هنری در بخش سینماسازی و ارتقای فعالیت‌های فرهنگی فی مابین صحبت کردند.

معاونیان حوزه هنری در این سفر از سینماهای شهر تبریز دیدار کرده و مقدمات ساخت مجتمع فرهنگی، هنری قدس در شهرستان مراغه را ارزیابی کردند. ساخت این مجتمع فرهنگی قرار است تا پایان امسال به همت حوزه هنری آغاز  شود. در حاشیه این سفر معاونان حوزه هنری با شهردار تبریز دیدار کردند و درباره تولید یک فیلم سینمایی در این شهر به تواقفات اولیه دست یافتند.

معینی بخش معاون مالی حوزه هنری در جلسه دیدار با شهردار تبریز تاکید کرد: یکی از دغدغه های ما در حوزه هنری سامان دادن به وضعیت سینماها است، به شکلی که سالن‌های حوزه هنری در سراسر کشور دارای وضعیت مطلوب و در شان مردم خوب ایران باشند. ساختمان حوزه هنری در شهر تبریز در فضایی است که مناسب هنرمندان خوب این شهر نیست، امیدواریم با همکاری و مساعدت شهرداری و حوزه هنری، ساختمانی مناسب هنرمندان برای حوزه هنری تبریز در نظر گرفته شود.

محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری در این جلسه گفت: در دنیای امروز سالن‌های سینما و نمایش محدود شده و بخشی از فضاهای فرهنگی اختصاص به عرضه محصولات فرهنگی یافته است. کتابفروشی ها در دنیای امروز کمتر از ۳۰۰۰ متر نیستند، مجموعه هایی عظیم و چند منظوره اند که یکپارچه اداره می شوند و در کنار فروش کتاب به عرضه محصولات دیگر فرهنگی می پردازند.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب در ایران هر ساعت ۵۰ عنوان کتاب جدید وارد بازار نشر می شود و هر سال حدود ۲۵۰۰۰ کتاب جدید به بازار کتاب کشور اضافه می شود. اما با این وجود کتاب برای معرفی ویترین می خواهد. برای فروش و جذب مخاطب راهنما و مشاور می خواهد. آنچه ما در این سال ها در سوره مهر تجربه کرده ایم، کتاب باید در فضای محفلی معرفی شود، کتاب فروشی های کوچک به تنهایی نمی توانند به جذب مخاطب و ارتقای فرهنگ مطالعه کمک کنند.

حمزه زاده در بخش دیگری از سخنانش به دغدغه مقام معظم رهبری درباره کتابخوانی اشاره کرد و گفت: حضرت آقا توصیه جدی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در ایران دارند. ما برای محقق شدن خواسته فرهنگی ایشان باید تلاش کنیم. زمانی که به ساخت سالن سینما و تجهیز و بهسازی این مکان فرهنگی فکر می‌کنیم می‌توانیم بخشی از آن را هم به غرفه فروش کتاب اختصاص دهیم.

وی افزود: شهرداری تبریز می تواند فضایی را در اختیار حوزه هنری بگذارد و ما آمادگی هر نوع همکاری برای تدارک فضای مناسب برای عرضه کتاب را داریم.

دکتر صادق نجفی شهردار تبریز در این نشست ابراز امیدواری کرد همکاری حوزه هنری و شهرداری تبریز در جهت ارتقای فرهنگ کتابخوانی انجام شود. وی ادامه داد: شهرداری تبریز می تواند در محوطه یکی از میادین شهر فضایی گسترده را در اختیار سوره مهر قرار دهد تا غرفه های عرضه کتاب در آن مستقر شود.

سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره در بخشی از این ملاقات گفت: تبریز یکی از بزرگترین شهرهای تاریخی ایران است که در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حضوری موثر داشته است. شخصیت های آزادی خواه و متدین بسیاری در این خطه بالیده اند که می‌توان در قالب سینما، سریال و فیلم مستند به زندگی و مبارزات آنها پرداخت.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی سوره در سال‌های اخیر یکی از مهمترین اولویت‌هایش را تولید فیلم در خارج از تهران قرار داده است. «خسته نباشید» در کرمان و «تاج محل» در آبادان تولید شدند و ما همچنان علاقمندیم که در خارج از تهران فیلم‌هایی با توجه به مسائل، فرهنگ و تمدن آن منطقه بسازیم و تنها به ثبت مناظری از تهران محدود نشویم. ما از مدتی قبل روی این موضوع که درباره تبریز با محور دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یک فیلم بسازیم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

جهان بیگلری افزود: با توجه به بافت تاریخی تبریز و حضور شخصیت های مهم در این اقلیم، می توان در حوزه فیلم مستند بسیاری از این چهره ها را به نسل جدید معرفی و بستر ارائه آرا و افکار دینی و آزادی خواهانه شان را فراهم کرد.

دکتر صادق نجفی شهردار تبریز در بخشی از این دیدار گفت: شهرداری تبریز علاقمند است که فضاهای فرهنگی این شهر را تقویت کند. ساخت فیلم درباره شخصیت‌های اثرگذار و تاریخ افتخار آفرین این شهر هم می تواند مورد حمایت ما قرار بگیرد. البته به شرطی که این آثار با گروهی حرفه ای ساخته شوند و بتوانند حق مطلب درباره این شهر و مردان آزاده اش را ادا کنند.

وی ادامه داد: بزرگانی چون ثقه السلام، علامه جعفری، آیت الله مرعشی نجفی و متدین دیگری در این شهر قدیمی متولد شده، رشد کرده و همواره پرچم اسلام، علم و عدالت را افراشته‌اند. قطعا فیلمنامه هایی که بتواند این هویت و تاریخ ارزشمند را به تصویر بکشد در شهرداری تبریز حمایت می‌شود.