سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۲:۵۳ ب.ظ چاپ مطلب

داوری در جشنواره‌ها سلیقه‌ای نیست/ فیلم‌های امیدوارکننده نظر منفی خارجی‌ها را عوض می‌کند

roya-teymoorian

بازیگر فیلم «کافه ستاره» داوری در جشنواره‌های سینمایی را مطابق با معیارهای حرفه‌ای دانست.

بازیگر فیلم «کافه ستاره» داوری در جشنواره‌های سینمایی را مطابق با معیارهای حرفه‌ای دانست.

سوره سینما- رویا تیموریان در حاشیه دومین جشنواره بین المللی فیلم های ویدئویی در مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدیوئی، این جشنواره را فرصت مناسبی دانست که می‌تواند سبب دورهم جمع شدن هنرمندان برای بحث، تبادل نظر و اعتلای کیفیت آثارشان شود و به نگاه‌هایشان جلای بیشتری ‌دهد.

وی افزود: مطرح شدن آثار جوانان‌ترها از قابلیت‌ جشنواره‌ها به عنوان محافل فرهنگی است. همچنین جشنواره فرصتی را ایجاد می‌کند که مردم و علاقمندان به سینما در سراسر کشور به فیلم‌ها دسترسی داشته باشند، البته این در شرایطی ایجاد می‌شود که امکان اکران فیلم‌های جشنواره نه فقط در سینماهای اختصاص یافته بلکه در فضاهای باز عمومی مثل پارک‌ها یا سواحل ایجاد شود که خوشبختانه این یکی از مزیت‌های جشنواره فیلم یاس است که چنین فرصتی را برای مردم ایجاد می‌کند.از طرفی دیگر برگزاری جشنواره در مناطق مختلف ایران، ارتباط هنرمندان  را با مردم  نزدیک می‌کند. اتفاقی که در اواخر دهه هفتاد و اوایل هشتاد تجربه شد و بازخوردهای بسیار مناسبی داشت.

بازیگر «شیفتگی»  در بخش دیگری از صحبت‌هایش  اظهار کرد: بسیار خوب است که در جشنواره یاس بخشی به نام «رویش یاس» با حضور کارگردانان جوان وجود دارد که اولین فیلم‌هایشان را ارائه داده اند. معتقدم سینمای ما احتیاج به نیروهای بالقوه جوانی دارد و این  قبیل بخش‌ها در جشنواره‌ها فرصتی را به آنان می‌دهد تا فیلم‌های بعدیشان را بهتر و با امکانات بیشتری بسازند.

بازیگر فیلم «بید مجنون» با اشاره به اینکه سلیقه‌ای دانستن قضاوت داوران در جشنواره‌ها اشتباه بزرگی است که افراد را دچار سوتفاهم می کند، گفت: اساس داوری سلیقه نیست بلکه نظر آنان برای ارتقای سطحی کیفی کارهاست. داوران با نگاهی کاملا تخصصی به تمامی عوامل تصویر می‌پردازند و در نهایت هنگامی که رقابت تنگاتگ می‌شود، آنها  دچار چالش می‌شوند و آنجاست که تا حد کمی سلیقه به میان می‌آید. وظیفه ما به عنوان یک هنرمند این است که تماشاچی را از نا امیدی بیرون آوریم و لذت بصری به او دهیم تا زمانی را که با ما صرف می‌کند برایش سودمند باشد.

تیموریان در ادامه خاطر نشان کرد: در سفرهایم به خارج از کشور، فیلم‌های برجسته سینمای ایران را با نسخه نمایش خانگی‌ با خود همراه می‌کنم تا به دوستانم هدیه دهم. معتقدم فیلم هایی امیدوارکننده می‌تواند در تغییر نگرش منفی مردمان کشورهای دیگر نسبت به ایران بسیار موثر واقع شود. نباید با فیلم‌ها مانند محصولات نازل برخورد کرد و واجب است که برای فروش و نحوه رسیدن آنها به دست مخاطبان چاره‌ای جدی اندیشید.  لازم است دقت بیشتری برای کیفیت آثار در تمام مراحل پروژه‌هایی که خود موسسه رسانه‌های تصویری، ساخت آنها را بر عهده دار   د صوت گیرد.

این بازیگر در پایان ابراز امیدواری کرد: هر جشنواره‌ای باید آزمون و خطاهای بسیاری را پشت سر گذارد تا به حد کمال برسد. با توجه به اینکه جشنواره یاس هم  جشنواره‌ای کاملا نوپاست و فقط دو سال از عمرش می‌گذرد، امیدوارم در آینده نزدیک بزرگان بیشتری از سینمای ایران و جهان به آن بپیوندند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>