یک منتقد سینما تاکید کرد آمارهای غیرواقعی فروش، تاریخ سینمای ایران را تحریف میکند.
منوچهر اکبرلو منتقد سینما و تلویزیون درباره اعلام آمارهای غیرواقعی فروش فیلمها به سوره سینما گفت: متاسفانه معیار و مرجع مشخصی برای آمارهای مختلف مربوط به فروش سینماها نداریم، بنابراین آمارهای مبهم و مشکوک همواره ابزاری میشود برای مسائل دیگر مانند ادعای فروش بالاتر یا برعکس سوددهی نداشتن برای یک فیلم در جهت اینکه پخش کننده امکانات و تسهیلاتی را در اختیار بگیرد. در پی این جریان و در نهایت بخشی از تاریخ سینمای ما براساس این آمارها بصورت تحریف شده ثبت خواهد شد و آدمهای مختلف سینما را صاحب ادعاهای گوناگون خواهد کرد. ضمن اینکه در حالت فعلی متاسفانه مرجع فروش یا تکثیر نسخه های دی وی دی این فیلمها در شبکه نمایش خانگی هم وجود ندارد.
این کارشناس رسانه ادامه داد: با کمال تاسف در حال حاضر میزان فروش فیلم معیار اصلی برای سنجش سلیقه مخاطب محسوب میشود، در حالی که حتی به فرض صحیح بودن ارقام فروش فیلمها، باز هم ملاک درستی برای مطابقت با سلیقه مخاطب نیست، چرا که عوامل دیگری مانند تعداد سالنهای یک فیلم ، میزان و کیفیت تبلیغات، تعداد و نوع فیلمهای رقیب، فصل اکران و حواشی مربوط به فیلم در میزان استقبال یا عدم استقبال تاثیر مستقیم دارد. با وجود این شرایط نامتعادل نمیتوان فیلم هایی را که امکان عرضه بهتری دارند را به عنوان سلیقه مخاطب تایید کرد. به همین دلیل است شاهدیم که حتی بر فرض صحت آمار فروش موجود، تماشاگران همزمان از یک فیلم تجاری، مذهبی و روشنفکرانه استقبال میکنند.
وی ادامه داد: چنین شرایطی نشانگر این است که سلیقههای گوناگونی همزمان علاقمندی خود را به تماشای فیلم نشان دادند، اما هیچگاه این سلیقه های متنوع تفکیک نشدهاند. این کار وظیفه رسانهها، پژوهشگران و منتقدان است که در حال حاضر به دلایل مختلف به این گونه مسائل نمیپردازند. در نتیجه امروز مرجع آماری فیلمها فقط روابط عمومی و مشاوران رسانهای آنها هستند که براساس منافع فردی فیلمساز و تهیهکننده آمار میدهند و سلیقه مخاطب را اعلام میکنند تا زمینه ساز فروش بیشتر فیلم و بسترساز ادامه فعالیتهای فیلمساز و تهیه کننده برای دریافت حمایت های مالی از نهادهای دولتی و غیردولتی باشد.