سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ شهریور ۱۳۹۳ در ۱:۱۶ ب.ظ چاپ مطلب

«راویان جنگ» به تلویزیون می‌روند/ خاطره‌بازی با فیلم‌های شاخص دفاع مقدس

download

مجموعه «راویان جنگ» همزمان با آغاز سی و چهارمین سالگرد شروع جنگ تحمیلی پخش می‌شود.

مجموعه «راویان جنگ» همزمان با آغاز سی و چهارمین سالگرد شروع جنگ تحمیلی پخش می‌شود.

سوره سینما، علیرضا عزیزی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این مجموعه گفت: این مجموعه که ساخت و آماده سازی آن حدود هشت سال به طول انجامیده شامل دو بخش است. بخش نخست به فیلم های شاخص دفاع مقدس که در سال ۸۵ تولید شده‌اند اختصاص دارد و در این بخش ما به تحلیل گسترده فیلم‌های «اتوبوس شب»، «دستهای خالی»، « اخراجیها»، «روز سوم »، « پاداش سکوت »  و « میم مثل مادر» پرداخته‌ایم . در این بخش علاوه بر گفتگوی تفصیلی با عوامل اصلی تمامی این آثار و پخش تصاویری از فیلم و پشت صحنه ، نشست های برگزار شده در جشنواره فیلم فجر،  دکتر امید روحانی و  فریدون جیرانی به تحلیل و واشکافی این فیلمها پرداخته اند. با توجه به الهام برخی از این آثار از رویدادهای واقعی ما به سراغ شخصیتهای واقعی این فیلمها نیز رفته و با آنها به گفتگو پرداخته ایم به عنوان مثال در بخش تحلیل فیلم « روز سوم» گفتگوی مفصلی با محمد نورانی در خصوص خاطرات او از روزهای مقاومت خرمشهر داشته ایم.

وی افزود: در بخش دوم این اثر به تحلیل و بررسی ۴ فیلم «لیلی با من است» ، «اشک سرما»، «مزرعه پدری» و «به نام پدر» که مربوط به سالهای دورتر هستند پرداخته ایم که نتیجه این کنکاش و واکاوی مجموعه ای ۸۰۰ دقیقه ای است که در بخشهای مجزا از تلویزیون پخش می‌شود. حاصل این تحقیق و تحلیل در قالب ۸۰۰۰ صفحه کتاب همزمان با هفته دفاع مقدس به صورت رسمی رونمایی می‌شود.

عواملی که با این مجموعه همکاری داشته‌اند عبارتند از ناظر کیفی : رضا شریفیان، تصویربرداران: مانی سنگلجی، محسن گودرزی و شهاب حاجی مشهدی، تدوین: استودیوی اندیشه، صداگذار: استودیو رسا ساز، مجری طرح: انتشارات توفیق آفرین، گوینده متن : ناصر مدقالچی. راویان جنگ در گروه معارف ، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم تهیه شده است.