سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۳ در ۲:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب

آمارهای فروش ابزار مغالطه شده‌اند/ کارشناسان مسئولیت بررسی آمار فروش را بپذیرند

shajari-kohan

یک منتقد سینما اعلام آمارهای نامتعارف فروش فیلم‌ها را ابزاری برای مغالطه و سودجویی برخی افراد دانست.

یک منتقد سینما اعلام آمارهای نامتعارف فروش فیلم‌ها را ابزاری برای مغالطه و سودجویی برخی افراد دانست.

شاهین شجری کهن منتقد و روزنامه نگار به سوره سینما گفت: بحث اعلام رقم فروش فیلم های سینمایی در سال‌های اخیر مناقشه بر انگیز بوده است. پیش از این وقتی فارابی مسئولیت کار را بر عهده داشت همیشه آمار دیر بروز می‌شد و شامل اطلاعات تخصصی نبود .جزییات کافی نداشت. ما سال‌هاست که در تصمیم گیری و نتیجه گیری که متکی بر دانش اقتصادی باشد مشکل داریم و در بهترین حالت به رقم هایی رجوع می کردیم که آنهم مختص به آمار تهران بود.

وی در ادامه افزود : به عنوان مثال وقتی به یک آنالیزور تیم فوتبال اطلاعات غلط داده شود نتیجه بدی به دست می‌آید. در سینما هم چنین اتفاقی می افتد و این آمار در واقع زمانی بروز می‌کند که یک فیلم با هزینه بسیار بالا و کیفیت پایین تولید می‌شود و به سازندگان نقد وارد می شود .اینجاست که صاحبان اثر برای پاسخ دادن به منتقدان از آمار دستکاری شده فروش استفاده می کنند و یک جمله معروف می گویند که مخاطب از فیلم ما استقبال کرده است.

شجری کهن ادامه داد: یکی از ملاک ها و المان هایی که بسیار مهم است و در سری سازی و استنباط مخاطب بسیار تاثیر دارد ، آمار فروش فیلم است که متکی به عدد و رقم هایی می شود که آمارهای مالی دقیق و کارشناسانه نیست. اساسا ساز و کار اعلام رقم فروش در گذشته در بهترین حالت متکی بر فارابی و آمار سینماهای تهران بوده است و از همان زمان فیلمسازان و تهیه کنندگان معتقد بودند که فیلم ما مظلوم واقع شده و آمار با شیطنت اعلام شده است.

salam-cinema

این منتقد سینما گفت: در کشور ما حالتی وجود دارد که برای انتخاب یک اثر در زمینه های مختلف فرهنگی از روی دست هم نگاه می کنیم و در اصل جماعت کپی کاری هستیم. به عنوان مثال وقتی روی جلد یک کتاب نوشته می شود چاپ چهاردهم ، آن را به سرعت می خریم و یا اینکه از فروشنده سراغ پرفروش ترین کتاب را می گیریم. این نشان دهنده اهمیت اعداد و ارقام است. وقتی اعلام می‌شود بلیت فلان فیلم کمیاب شده است، همه به سوی سینما سرازیر می شوند. در کل تبلیغات شفاهی در چنین رویکردی بسیار مهم است و یکی از کارکردهای خبرسازی درباره فروش یک فیلم همین است.

وی در ادامه افزود: آمارهای فروش تبدیل به بازی اعداد و ارقام و ابزاری برای مغالطه در سینمای ما شده است. یک عده در این بین پول های کلان می‌گیرند و ذی نفع هستند. چنین جریانی در سینما رایج شده و نمونه این امر را در فروش هایی که در ماههای اخیر در سینما اکران شده است و آثاری که از جشنواره تا به امروز مورد انتقاد بوده اند ، می بینیم که بدون داشتن ملاک های فروش به رقمی غیر متعارف در مقابل رقیبان سرسخت خود دست می یابند و بر همین اساس اتفاقات اقتصادی بدی خواهد افتاد.

شجری کهن ادامه داد: اکنون جریان کاملا بو دار شده و من احتمال می دهم صاحبان بعضی از فیلم هایی که در یکی دو ماه اخیر به فروش های غیر متعارف رسیده‌اند، براساس این آمار ساختگی صلاحیت خود را نزد ارگان‌های دولتی به تایید می‌رسانند و در ادامه بودجه و حمایت های مالی دریافت می کنند. در این شرایط باید یک ساز و کار واحد تعریف کنیم و اهل سینما در آن شرکت کنند و این آمارگیری‌ها سامان پیدا کند.

این منتقد در ادامه گفت: من به نظارت دولتی در این زمینه قائل نیستم و معتقدم نباید به این معضل ساده نگاه کرد. کار از شوخی و بازی گذشته است. به نظرم باید تشکیلات سازمانی متشکل از کارشناسان سینمایی زمام این امور را دست بگیرند و آماری را که دفاتر اعلام می کنند را بررسی کنند و زمانی که آمار مشکوکی اعلام می‌شود با بررسی و ارائه سند صحت ادعا را تایید کنند تا با این مشکلات مواجه نباشیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>