سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۹ ق.ظ چاپ مطلب

«خسته نباشید!» را چه کسانی ساختند؟/ جوانانی که رویاهاشان را عملی کردند

khaste-nabashid

فیلم سینمایی «خسته نباشید!» در راستای حمایت از سینماگران جوان در حوزه هنری تولید شد.

فیلم سینمایی «خسته نباشید!» در راستای حمایت از سینماگران جوان در حوزه هنری تولید شد.

سوره سینما- دیروز جمعه ۲۱ شهریورماه مصادف با روز ملی سینما، «خسته نباشید» محصول حوزه هنری دو جایزه مهم شانزدهمین جشن خانه سینما را دریافت کرد. این فیلم سال ۱۳۹۱ در سازمان سینمایی سوره به تهیه کنندگی سیدرضا میرکریمی ساخته شد. در قالب برنامه هایی که این سازمان برای فراهم کردن شرایط فیلمسازی جوانان داشت و مصر بود تا آثاری کم هزینه، اما باارزش تولید کند و دوربینش را خارج از تهران ببرد. «خسته نباشید!» یک فیلم بومی شیرین و دوست داشتنی است که فعلا مهجور مانده، اما هر چه می‌گذرد ارزش‌های فیلم بیشتر شناخته می‌شود.

رضا میرکریمی

کارگردان شناخته شده فیلم‌های سینمایی «به همین سادگی» و «زیر نور ماه» که پیشتر در «یه حبه قند» همکاری موفقی را با حوزه هنری پشت سر گذاشته بود در سال های اخیر فرصت تهیه کنندگی در حوزه هنری را به دست آورد که حاصل آن دو فیلم «خسته نباشید!» و «تاج محل» بود. دو فیلمی که جوانان فیلمساز را به سینمای حرفه ای معرفی کرد. در «خسته نباشید!» دو سینماگر جوان که پیشتر با میرکریمی همکاری کرده و این فیلمساز استعداد و توانایی‌شان را می شناخت، فرصت یافتند روی صندلی کارگردانی بنشینند. فیلم محسن قرایی دستیار میرکریمی و افشین هاشمی بازیگر و همکار این فیلمساز اثری است متفاوت، دلنشین و گرم. فیلمی که اگرچه در جشنواره فجر نادیده گرفته شد اما در جشن خانه سینما در کنار رقیبانی جدی و معتبر، دو جایزه بهترین کارگردانی و فیلم اول را نصیب سازندگانش کرد.

محسن قرایی  

محسن قرایی جوان پیش از ساخت «خسته نباشید!» دستیار میرکریمی در «یه حبه قند» بود. او در «لطفا مزاحم نشوید» با محسن عبدالوهاب همکاری کرد و پارسال در فیلم «امروز» باز هم به عنوان دستیار میرکریمی حضور داشت. قرایی به عنوان مشاور کارگردان در فیلم «حق سکوت» محصول سال ۱۳۹۲ حوزه هنری همکاری کرد.  قرایی جوان اگرچه همکاری مداوم و نزدیکی با میرکریمی داشته و حتی می توان در «خسته نباشید!» رد پای سلیقه سینمایی میرکریمی را هم دید، اما صاحب نگاه مستقل است و توانسته تجربیاتی که از همکاری با این فیلمساز به دست آورده، به شکلی قابل قبول عرضه کند.

افشین هاشمی

بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر و یکی از مستعدترین چهره های تئاتری سال‌های اخیر با نقش روحانی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» به سینمای ایران معرفی شد. او هم در «یه حبه قند» در گروه کارگردانی حضور داشت. هاشمی بازیگری حرفه ای است که در سینما و تئاتر صاحب اعتبار است و در پروژه هایی به عنوان بازیگردان حضور داشته است. نکته جالب در «خسته نباشید!» نزدیکی نگاه قرایی و هاشمی است و این که حضور دو کارگردان جوان به نظم و یکدستی این فیلم کمک کرده است. هاشمی قصد دارد فیلمسازی را به شکلی جدی ادامه دهد.

حسام محمودی و فرزاد باقری

زوج دوست داشتنی فیلم «خسته نباشید!» بخش مهمی از انرژی و جذابیت فیلم را بردوش می‌کشند. دو جوان با استعداد که با لهجه کرمانی صحبت می‌کنند، مثل همه جوان ها رویاهایشان را برای زندگی بهتر جستجو می کنند و می‌کوشند از امکانات کمی که دارند به شکلی مفید و موثر استفاده کنند. رابطه خوب این دو بازیگر جوان و تازه کار و بازی واقع گرایی که با فضای اثر همخوان است، فیلم را از خطر تکراری شدن و ملال آور بودن رهانیده است. اگر به جای این دو چهره تازه وارد و مستعد بازیگری، بازیگرهای حرفه‌ای در «خسته نباشید!» بازی می‌کردند، این فیلم درخششی به این اندازه نداشت. حسام محمودی و فرزاد باقری با این فیلم به سینمای ایران معرفی شدند و قطعا در آینده بسیار از آنها خواهیم شنید. بازیگرانی که هر کدام می‌توانستند سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به دست بیاورند.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>