سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ مهر ۱۳۹۳ در ۱۱:۴۸ ق.ظ چاپ مطلب

تاثیر فعالیت سینمایی پوران درخشنده در انتشار یک کتاب/ «سینمای واژه‌ها» در راه است

morad-abbasi

مولف کتابی با موضوع «سینما و معلولیت» پوران درخشنده را شاخص‌ترین فیلمساز در عرصه نمایش زندگی معلولان در سینمای ایران می‌داند.

مولف کتابی با موضوع «سینما و معلولیت» پوران درخشنده را شاخص‌ترین فیلمساز در عرصه نمایش زندگی معلولان در سینمای ایران می‌داند.

مزدا مراد عباسی، نویسنده و پژوهشگر سینما در گفت و گو با سوره سینما از انتشار تازه ترین کتاب خود با موضوع بررسی سینمای معلولیت خبر داد. وی گفت: «بانویی از زاگرس» شامل ۳ فصل است. فصل اول(کرانه های امید:مضمون شناسی کم توانی در خاطره سینما)با نگاهی پژوهشی به بررسی نحوه بازتاب موضوع معلولیت در طول تاریخ سینمای داستانی می پردازد و از طریق بازشناسی آثار شاخص شکل گرفته در این بخش الگوهایی روایی و سیر تغییر و تحولات مضمونی این جریان مورد توجه قرار گرفته است.

مرادعباسی ادامه داد: بعد از آن، به بررسی کیفیت این جریان در سینمای ایران پرداخته شده و آثاری که به نوعی در ارتباط با این موضوع بوده اند ،معرفی و مورد بررسی قرار گرفته اند .در فصل نخست، مطالب و نقدهایی که در ارتباط با موضوع مورد بحث بوده اند از منابع انگلیسی زبان ترجمه شده و در کنار مطالب تالیفی قرار گرفته اند تا دیدگاه کاملتری نسبت به سیر این جریان در سینما به دست آید.

این نویسنده درباره فصل دوم کتاب گفت: در فصل دوم،(آوای پنهان زندگی:سینمای پوران درخشنده ) پوران درخشنده به عنوان تنها فیلمساز ایرانی که چهار اثر در ارتباط مستقیم با نگاه آسیب شناسانه نسبت به موضوع کم توانی در کارنامه خود به ثبت رسانده و در آخرین ساخته خود هیس!دخترها فریاد نمی زنند به دوران حساس رشد و بلوغ فرد در خانواده و شرایط ایجاد ناامنی های روانی پرداخته،معرفی شده و با  گفتگوی نویسنده با فیلمساز درباره زندگی و دیدگاه او در مسیر فیلمسازی اش تکمیل می شود. در فصل سوم(بررسی ویژه) ،چهار فیلم رابطه،پرنده کوچک خوشبختی،بچه های ابدی،خوابهای دنباله دار و هیس!دخترها فریاد نمی زنند به طور خاص مورد تحلیل قرار گرفته است.

morad-abbasi2

مزدا مرادعباسی درباره رویکرد پژوهشی خود در سینما گفت: اول به سراغ موضوع می روم و بعد از بررسی آن یکی از فیلمسازان ایرانی که در رابطه با موضوع مورد نظر صاحب اثر هستند را انتخاب کرده و به کار های او می پردازم. بنابراین انتخاب هیچ یک از فیلمسازان در کتاب هایم بی دلیل نیست.

او درباره انتخاب سینمای محمدعلی طالبی برای تحلیل در سینمای کودک و نوجوان گفت: در کتاب «رویاهاتو از دست نده» بررسی کردم و دیدم معتبرترین فیلمساز کودک و نوجوان این هنرمند است. او چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا از این نظر معتبر ترین فیلمساز ما است و گونه های مختلفی مثل عروسکی، مستند، داستانی را تجربه کرده است. در این زمینه هشت فیلم دارد. برای همین محمدعلی طالبی را انتخاب کردم.

مرادعباسی درباره علاقه پوران درخشنده به مقوله «معلولیت و سینما» نیز گفت: در این کتاب مصاحبه مفصل بنده با پوران درخشنده منتشر شده است. شاخص اصلی در فیلم های او استفاده از قهرمان هایی است که بازیگر نیستند بلکه به طور مستقیم در رابطه با معلولیت قرار دارند. درخشنده در آثار خود به این افراد کمک می کند به توانایی های خود پی ببرند. در این گفت و گو دوران مختلف زندگی درخشنده مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل توجه او به معلولیت، نگاه انسانی درخشنده در سینما است. در واقع معلول ها بهانه ای هستند که او بتواند بخشی از جامعه را به تصویر بکشد که مغفول مانده اند.

این پژوهشگر همچنین گفت: «بانویی از زاگرس» برای نخستین بار سه منبع انگلیسی زبان را به جامعه مطالعات سینمای ایران معرفی کرده است. «سینمای انزوا» اثر «مارتین اف نوردن»، «معلول، رسانه و عصر ارتباطات» اثر «جک. ای نلسون» و «مقالاتی درباره معلولیت و رسانه» تالیف و گردآوری «پل کی لانگ مور» نام این آثار است.

مزدا مراد عباسی در پایان از تلاش برای تالیف کتابی با موضوع سینمای اقتباس خبر داد و گفت: «سینمای واژه‌ها» حاصل نمایش و تحلیل ۳۲ فیلم اقتباسی در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان است که پیش از این برگزار شده بود.

banouyi-az-zagros

«بانویی از زاگرس» نوشته مزدا مرادعباسی از سوی انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در ۳۰۳ صفحه، یکهزار نسخه و با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است. این کتاب به بررسی موضوع معلولیت یا کم توانی و نحوه حضور شخصیت‌های کم توان در سینما می پردازد و در ادامه سینمای پوران درخشنده را از این منظر مورد بررسی قرار می دهد. کتاب های «واژه در قاب:ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران» (نامزد قلم زرین بهترین تالیف در سومین مراسم کتاب سال سینمای ایران) و  «رویاهاتو از دست نده: بررسی سینمای کودک و نوجوان محمدعلی طالبی» آثار قبلی این نویسنده هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>