سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۳۹۳ در ۹:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

می‌خواهیم مردم را با سینما آشتی دهیم/ حرف‌های مدیر سینما بهمن شهرکرد

cinema-bahman

مدیر سینما بهمن شهرکرد توجه دادن مردم این شهر به فیلم دیدن را وظیفه خود می‌داند.

مدیر سینما بهمن شهرکرد توجه دادن مردم این شهر به فیلم دیدن را وظیفه خود می‌داند.

سوره سینما- مهدی حسن‌زاده مدیر امور سینمایی شهر کرد و مدیر سینما بهمن که مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی دارد، حرف‌های تلخی درباره میزان علاقه مردم این شهر و مدیران بخش‌های مختلف آن به سینما می‌زند. البته این موضوع باعث نشده او دلسرد و مایوس از جذب مخاطب بیشتر برای تنها سینمای شهرش باشد. حسن‌زاده تلاش می‌کند با تمهیداتی چراغ سینما را روشن نگه دارد و مردم و مسئولان را با سینما آشتی دهد.

سینما «بهمن» تنها سینمای شهرکرد است. این سینما نیازهای شهری با وسعت شهرکرد را برآورده می‌کند؟

مهدی حسن‌زاده: متاسفانه مسئولان و مدیران این استان علاقه زیادی به سینما ندارند. شاید آشنایی با این هنر ندارند و مسائل دیگر شهری و رفاهی آن قدر وقتشان را می گیرد که سینما را خدمت و تفریحی می دانند که می تواند به نفع دیگر خدمات از سبد خانوار حذف شود. متاسفانه به دلیل این نوع نگاه سینما «بهمن» سال ها است تنها سینمای شهرکرد باقی مانده است.

قدمت این سینما به چند سال پیش می‌رسد؟

این سینما سال ۱۳۴۲ تاسیس شده و سال ۱۳۸۶ بازسازی داشته است. سیستم صوتی و تصویری سینما و فضای آن الان مشکلی ندارد و کاملا مجهز است. ظرفیت تک سالن این سینما ۴۸۳ صندلی است.

هیچ وقت به فکر بازسازی سینما نیفتادید؟

مدت ها است روی این موضوع فکر و برنامه ریزی شده، حتی دوستانی که در بخش سینماداری حوزه هنری حضور دارند بازدیدها و برنامه هایی برای این سینما داشتند. اما هنوز این برنامه ها محقق نشده است. مشکل بودجه و همکاری نکردن دیگر نهادهای شهر برای احداث یک سینمای مدرن و جدید هم مزید بر علت شد.

عجیب است که حتی سینما را دو سالنی هم نکرده‌اید.

قدمت بنا مشکلاتی برای این موضوع به وجود می آورد و ریسک تبدیل کردن بالکن به یک سینما زیاد بود. ترجیح دادیم این کار را عملی نکنیم.

با توجه به این که سینما بهمن یک سالنی است، از برنامه اکران عقب نمی‌افتید؟

برای این کار مجبوریم زمان نمایش فیلم ها را چند روزی کم کنیم تا به اکران برسیم و البته برنامه ریزی برای چنین ماجرایی ساده نیست. مثلا اگر فیلم کودک در برنامه اکران داشته باشیم، سعی می کنیم نمایش آن را به صبح ها محدود کنیم و در سانس‌های بعد از ظهر فیلم دیگری را نشان بدهیم. اما اگر زمانی فیلمی مثل «معراجی‌ها» یا «رد کارپت» که پرفروش و پر مخاطب است اکران شود، مشکل پیدا می کنیم.

ماه رمضان امسال فروش سینمایتان چطور بود؟

پس از سال‌ها خوشبختانه روزهایی پررونق در ماه رمضان داشتیم و وضعیت سینما از حالت رکود خارج شده بود. تنوع فیلم‌ها و حضور فیلم های جذاب برای مخاطب باعث شد طرح بلیت نیم بها پس از اذان مغرب با موفقیت در سینما «بهمن» اجرا شود. اولین سه شنبه ماه رمضان با بلیت نیم بها یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروش داشتیم و برای «رد کارپت» سانس‌های فوق‌العاده داشتیم.

سینما بهمن نزدیک بازار و محلی پرتردد قرار دارد، این موقعیت جغرافیایی به نفع شما است؟

شاید در نگاه اول حضور در فضایی پر تردد مثبت باشد، اما واقعیت این است که سینما در چنین فضایی قرار گرفته و تردد مخاطبان به آن دشوار است. بسیاری از سینما دوستان با مشکل پارک کردن ماشینشان مواجه هستند. شلوغی و ازدحام محیط تجاری و کسب و کار به نفع رونق سینماداری  نبوده است.

مخاطب سینمای شما چه قشری هستند؟

بیشتر خانواده‌ها. ما البته با تمهیداتی سعی کردیم دانشجویان و سایر اقشار را هم در جریان برنامه‌های سینما قرار داده و آنها را تشویق به فیلم دیدن در این سالن کنیم. این برنامه ها شامل رایزنی با مراکز دانشگاهی و ادارات بوده. با خوابگاهها صحبت کرده‌ایم و تسهیلاتی برای دانشجویان و کارمندان در نظر گرفته‌ایم تا برای فیلم دیدن با کمترین مشکل مواجه شوند. به دلیل فضایی که شهر دارد به نظرم یکی از وظایف ما این است که ابتدا مردم را با سینما رفتن آشتی دهیم. بسیاری از جوان ها و خانواده ها فیلم ها را در خانه می بینند، ما باید به یاد آنها بیاوریم که سینما رفتن یک تفریح جذاب و خانوادگی است.

از این برنامه های ویژه برای مخاطب صحبت کنید.

ما از طریق فرم‌هایی که طراحی کرده و در اختیار تماشاگران قرار دادیم، تماشاگران ثابت یا آنهایی که بیشتر به سینما می‌آیند را شناسایی کرده ایم. به شماره تلفن همراه آنها پیامک می فرستیم، تغییر برنامه ها را اعلام می کنیم، اگر برنامه یا سانس ویژه داشته باشیم اطلاع می دهیم. به نوعی یک کلوپ هواداران تاسیس کردیم. وبلاگ هم داریم که اطلاعات فیلم ها و سینما در آن مندرج شده است. قرار است به زودی یک سایت هم راه اندازی کنیم تا جوان‌ها که بیشتر با فضای مجازی مانوس هستند، راحت‌تر با ما در ارتباط باشند. در شهرکرد یک سایت به  نام دهکده اینترنتی بام ایران وجود دارد که ما در آن ۱۰ هزار عضو داریم و همین موضوع می تواند بستری فراهم کند که سینما به زندگی جوان ها و خانواده ها ورود پیدا کند.

شما هم مثل بسیاری از سینماداران، سالن را در اختیار نهادها و سازمان‌ها برای برگزاری همایش‌ها قرار می‌دهید؟

ما مجبور به این کاریم، معمولا سینماها در ساعات اولیه روز مخاطب ندارند. در این زمان‌ها با استفاده از کرایه سالن بخشی از هزینه‌های نگهداری سینما را تامین می کنیم. از سویی دیگر رفت و آمد کارمندان و فعالان در حوزه‌های مختلف سینما به محیط امن و آرام و مرتب سینما تصویر ذهنی تازه ای از سینما به آنها می دهد و در نهایت به نفع ما و سالن داری است.

هیچ وقت با مسئولان شهر درباره ساخت یک سینمای دیگر صحبت کرده اید؟ شاید رقابت بین دو سینما بتواند به افزایش مخاطب کمک کند.

بخشی از کار ما نشان دادن و بیان کردن اهمیت سینما برای مسئولان و مدیران شهرکرد است. همان طور که گفتم گاهی مسائل آن قدر زیاد است که مسئولان مجبور به انتخابند و شاید در این فضا، سینما تبدیل به تفریح و اولویت درجه دو می‌شود. من با مدیراداره کل ارشاد، اعضای شورای شهر و سایر دوستان و مسئولان شهری گفتگوهایی مفصل داشته ام، اما بسیاری از آنها معتقدند صرف بودجه برای سینماسازی بازگشت ندارد و به همین دلیل ترجیح می دهند به دیگر مسائل مردم بپردازند. به نظر نمی رسد فعلا شرایط و تمایل از سوی مسئولان برای ساخت یک سینمای دیگر در این شهر وجود داشته باشد. تنها کاری که من می توانم بکنم جذب کمک و حمایت از سوی نهادها برای زنده ماندن سینما «بهمن» و تربیت مخاطب برای آینده سینمای این شهر است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>