سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ در ۱۱:۳۸ ق.ظ چاپ مطلب

«یک شهروند کاملا معمولی» اول آذرماه کلید می‌خورد

amin-jafari

امین جعفری فیلمبردار ثابت فیلم‌های مجید برزگر از کلید خوردن پروژه جدیدشان در هفته اول آذر ماه خبر داد.

امین جعفری فیلمبردار ثابت فیلم‌های مجید برزگر از کلید خوردن پروژه جدیدشان در هفته اول آذر ماه خبر داد.

جعفری به سوره سینما گفت: مدتی است پیش‌تولید «یک شهروند کاملا معمولی» آغاز شده و حتی بخش های کوچکی را هم فیلمبرداری کرده ایم، اما شروع رسمی پروژه تا چند روز دیگر یعنی اول آذر اتفاق خواهد افتاد. این فیلم، بعد از «فصل باران های موسمی» و «پرویز» قسمت سوم یک تریلوژی به حساب می آید. برزگر در فیلم اول داستان یک نوجوان را روایت کرد، در فیلم دوم به سراغ یک مرد میانسال رفت و حالا در سومین قسمت، ماجرای یک پیرمرد را می گوید. همه این داستان ها نوعی پیوستگی با هم دارند و من هم به عنوان فیلمبردار تلاش می کنم این خط ربط را حفظ کنم.

وی افزود: البته «یک شهروند کاملا معمولی» به عنوان یک اثر مستقل با دو فیلم قبلی مجید برزگر تفاوت هایی دارد، در یک نگاه کلی اما خوشحالم از اینکه قرار است دوباره در راستای نگاه متفاوت کارگردانی فیلمبرداری کنم که مدت هاست با او همکاری می کنم و سبک ویژه اش را می پسندم. این فیلم قرار است درباره پدر سالخورده ای صحبت کند که در یک شرایط درونی و احساسی عجیب قرار می‌گیرد. نوع برخورد او با این اتفاق تازه ء شخصی و پیامدهایی که به دنبال دارد اساس قصه را تشکیل می دهد. این بار هم این قصه در یک شهرک در اطراف محله نظام آباد می گذرد و لوکیشن ما را فضاهای داخلی و خارجی شهر تهران تشکیل می دهد.

این فیلمبردار گفت: از ابتدای امسال با امیر ثقفی کار کردم و «مردی که اسب شد» را تیرماه به پایان رساندیم. این فیلم برای من تجربه جدیدی به حساب می آمد، چون اولین بار بود که از روش دوربین روی دست استفاده نکردم و همه سکانس ها روی پایه و ریل و سایر ابزارها فیلمبرداری شد. اساسا، ثقفی یک فیلمنامه کامل با دکوپاژی بسیار دقیق نوشته بود و همه چیز از قبل مشخص شده بود. شاید تنها اتفاق غیر قابل پیش بینی که رخ داد، همان تصادفی بود که به بعضی از بچه ها آسیب رساند. من هم سرم شکست و چند بخیه خورد، اما خدا را شکر مشکل حادی نبود. این روزها این فیلم در مرحله تصحیح رنگ قرار دارد و به طور همزمان صداگذاری آن نیز انجام می شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که چرا تا پیش از این اکثریت قریب به اتفاق فیلم هایش را به شیوه دوربین روی دست تجربه کرده گفت: برخلاف آنچه ممکن است برخی تصور کنند، دوربین روی دست، یک پز یا تلاش برای متفاوت بودن نیست. واقعیت این است که وقتی شما دوربین را روی دست تان می گیرید، آزادی و رهایی بیشتری دارید و همین ویژگی کار را برای شما ساده تر می کند. تا امروز از شیوه دوربین روی دست استفاده نکرده ام مگر اینکه نیاز به آن احساس شده است. فیلم آقای ثقفی اما یک فیلم متفاوت در کارنامه من بود که متن آن شیوه فیلمبرداری اش را تعیین می کرد.

امین جعفری فیلمبرداری فیلم‌های سینمایی «مردی که اسب شد»، «برف»، «پرویز»، «قاعده تصادف» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>