سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب

خواسته سمواتی از مجید مجیدی/ رقابت بین باسابقه‌ها و تازه‌واردها جذاب است

amir-samvati

تهیه‌کننده «دربند» از داوران جشنواره فیلم فجر خواست بدون توجه به تیتراژ آثار سینماگران را قضاوت کنند.

تهیه‌کننده «دربند» از داوران جشنواره فیلم فجر خواست بدون توجه به تیتراژ آثار سینماگران را قضاوت کنند.

امیر سمواتی در رابطه با استقلال بخش بین‌الملل از جشنواره فیلم فجر به سوره سینما گفت: علیرضا رضا داد به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، فستیوال، سینما، معاونت سینمایی و فارابی را به خوبی می‌شناسد و از طرفی با همه سینماگران هم آشنایی دارد. به نظر من امسال تفکر درستی را در این دوره پیاده کرده است. بخش بین‌الملل کنار سودای سیمرغ و نگاه نو و سایر بخش ها اصلا دیده نمی‌شد و ثمری هم نداشت.

این کارشناس سینما ادامه داد: جدا شدن این بخش خود به خود هویتی مستقل به دنبال دارد. از این به بعد فیلم‌ها در جشنواره بین المللی عرصه تازه تری برای رقابت پیدا خواهند کرد و فرصت خودنمایی بیشتری دارند. ضمن اینکه عملا کارکرد آن به خاطر همزمانی با جشنواره برلین زیر سوال می‌رفت و بیشتر تحت الشعاع قرار می‌گرفت. از طرفی فیلم‌هایی که تا زمان جشنواره فجر ممکن است آماده نشوند شانس دیگری برای حضور خواهند داشت و از این بابت هم به نفع فیلمسازان خواهند بود.

وی گفت: در صورت استقلال قطعا رقابت منصفانه تری هم بین آثار ارسالی ایجاد می‌شود. از طرفی آثار فیلمسازان ایرانی در جشنواره فیلم فجر برای مردم اهمیت ویژه ای دارد کسی به فیلم های کشورهای دیگر که در این بخش اکران می شد توجه چندانی نمی کرد اما اگر بین الملل جداگانه برگزار شود سینمای جهان هم بیش از پیش مورد توجه مردم و سینماگران قرار می گیرد و از این بابت مسئولین نگاه ویژه به جشنواره بین الملل دارند. امیدوارم برگزاری این بخش در اردیبهشت با فستیوال کن همزمان نباشد و آنطور که شایسته است برگزار شود.

سمواتی ادامه داد: ضمن اینکه علاوه بر عدم توجه لازم در دوره جشنواره حتی مراسم اختتامیه هم آنطور که باید و شاید برگزار نمی‌شد و به همین علت فیلم های منتخب بخش بین‌الملل چندان حائز اهمیت نبودند و داوری این بخش اصلا مورد بحث و بررسی لازم قرار نمی گرفت. به طور کل ارتباطی بین این بخش با مردم و رسانه ها وجود نداشت. از دیگر محاسن این استقلال حضور بیش از یک مراسم رسمی سینمایی در کشور است. اینکه همه فیلم‌ها در یک مراسم رو نمایی شوند مثل ضیافت مهمانی است که به صورت رسمی و تشریفاتی انگار فقط باید برگزار شود. این جداسازی عرصه را برای بخش های دیگر هم بازتر می‌کند و همانطور که جداسازی بخش ویدیویی هم برای جشنواره فیلم فجر و هم برای فیلم‌های بخش ویدیویی مفید بود بین الملل هم اینگونه باشد.

این تهیه‌کننده درباره حضور بیش از پیش فیلم اولی ها و ظرفیت محدود بخش نگاه نو گفت: من همیشه به دنبال ایده و تفکر نو هستم. بیش از اینکه از کارگردانان کار اول حمایت کنم از نگاه‌های تازه استقبال می‌کنم. اینکه یک جوان ۲۵ ساله فیلمنامه‌ای می آورد و کارش نشان از درک درست جامعه دارد. به نظرم باید مورد توجه قرار گیرد، نه کارگردانی که ۲۰ سال است روی یک فیلمنامه کار کرده و آخر هم کار قابل اعتنایی از آب در نیامده چون هنوز در تفکر کهنه و پوسیده خود دست و پا می زند. اخیرا فیلم های زیادی روی پرده می‌روند که از هر نظر بیش از کار پیشکسوتان قابل توجه هستند و حرفی برای گفتن دارند. بزرگان سینما بهتر است بزرگی کنند و اجازه بدهند کسانی که اندیشه ای نو به سینما تزریق می کنند عرصه ظهور داشته باشند و خودشان اگر واقعا حرفی برای گفتن ندارند بهتر است تلویزیون را انتخاب کنند. سینما باری به هر جهت نیست و به همین خاطر هر حرفی هم خریدار ندارد. ضمن اینکه هم در جشنواره و هم در سینما واژه فیلم اولی را پاک کنید.

تهیه‌کننده «۵ ستاره» افزود: به نظر من اصلا اهمیتی ندارد که کارگردان ، فیلم اولش باشد یا بیستم. این ادبیات اصل کار را زیر سوال می برد. چرا در جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو فقط به ۴ بخش جایزه تعلق می گیرد و زحمت سایر گروه دیده نمی شود؟ چرا یک فیلمساز اول نباید با کارگردان پیشکسوت در شرایط یکسان رقابت کنند و فیلم شان کنار هم سنجیده شود؟ من به شدت با این تفکیک مخالفم و فکر می کنم اگر این دو بخش تلفیق شوند اتفاقا رقابت ها هم جذاب تر می شود. چون هر دو گروه سعی می کنند ویژگی خاص تر و ارزش بیشتری برای کارشان قائل شوند تا جایگاه شان را در سینما به درستی ثبت کنند. انتخاب مجید مجیدی به عنوان رییس کمیته انتخاب بسیار درست و بجا بود. من از ایشان دو درخواست دارم و اینکه از اعضای کمیته بخواهند فیلم ها را بدون توجه به تیتراژ نگاه کنند. برای ساخت یک فیلم همه زحمت می‌کشند چرا باید صرف اولین تجربه کارگردان بقیه گروه دیده نشوند؟ این اسامی به شدت بر قضاوت اعضا تاثیر می‌گذارد و قطعا سرنوشت فیلم زمان اکران به همین دیدگاه‌ها بستگی دارد.

سمواتی گفت:خواسته دیگرم این است که کمیته انتخاب که همه از سینماگران خوب و شریف ما هستند بدانند حرفی که درباره فیلمها می‌گویند به شدت روی سرمایه و سرنوشت فیلم‌ها موثر است. ممکن است یک اثر سینمایی مورد سلیقه و علاقه ایشان نبوده اما فیلمی قابل اعتنا باشد. در این شرایط نقطه نظر فنی این افراد که در شرایط جشنواره قطعا حرف شان تاثیرات زیادی بر مردم و رسانه ها دارد با اظهار نظرات شخصی سرنوشت فیلم ها را زیر و رو می کنند. این همان اتفاقی بود که سال گذشته داشت برای فیلم «۵ستاره» می افتاد. فیلمی که چون به مذاق صاحب نظران خوش نیامد در جشنواره مهجور واقع شد اما در اکران عمومی دومیلیارد تومان فروش داشت. امیدوارم امسال دوستان به این موضوعات حواس شان باشد و بحث و نظرهایشان به بیرون درز نکند تا فیلمی که با سرمایه و زحمت فراوان ساخته شده تحت تاثیر این نظرات قرار نگیرد. چرا که اولین مخاطبان دفاتر پخش هستند وقتی فیلمی مورد تایید قرار نگیرد هیچ دفتری قبول نمی کند اما فیلمی که در صحبت های چند نفر مورد توجه قرار میگیرد همه دفاتر به دنبال جذب آن هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>