سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

معماری در «میهمان داریم» منطبق با احساس شخصیت‌های قصه است

mihman-darim1

طراح صحنه و لباس «میهمان داریم» این اثر سینمایی را در انطباق صحیح معماری صحنه با ابعاد حسی شخصیت‌ها موفق ارزیابی کرد.

طراح صحنه و لباس «میهمان داریم» این اثر سینمایی را در انطباق صحیح معماری صحنه با ابعاد حسی شخصیت‌ها موفق ارزیابی کرد.

کیوان مقدم درباره همکاری با منوچهر محمدی تهیه‌کننده «میهمان داریم» به سوره سینما گفت: طراحی صحنه و لباس فیلم اخیر آقای محمدی برای من تجربه‌هایی تازه داشت. درباره نوع تعاملی که بین من و ایشان به عنوان صاحب اثر برقرار شد، باید بگویم همه چیز بر مبنای همگرایی فکری شکل گرفت. اساسا یک طراح صحنه هرگز از شخص خاصی تأثیر نمی‌گیرد. آنچه باعث می‌شود بین سلیقه فکری تهیه‌کننده و سبک کاری هر کدام از عوامل و به خصوص طراح صحنه وجود یک نوع تناسب و هماهنگی مشاهده شود، به آن برداشت مشترکی برمی‌گردد که همه از یک فیلمنامه واحد داشته‌اند. اگر چیزی با عنوان تشابه سلیقه بین کار من و نگاه سازندگان فیلم دیده می‌شود، این موفقیت به انسجام کلی فیلم ربط دارد و این گونه نیست که من سلیقه و نگاه حرفه ای‌ام را تحت تأثیر هر چیز یا هر کس غیر از آنچه که صلاح اثر هنری است، قرار داده باشم.

وی افزود: فیلمنامه «میهمان داریم» به قدری خوب بود که همه ما را در اولین مواجهه به فکر فرو برد. هر کدام از عوامل در راستای وظیفه خودشان نسبت به اثر، به آن اندیشیدند. من هم احساس می‌کنم به آنچه که از فیلم می‌خواستم دست پیدا کردم. قبل از شروع کار، بسترهایی را مشاهده کردم که برای بروز خلاقیت‌های جدید، بسیار مناسب بود و مرا به وجد می آورد. برای مثال دریافتم که از نقش پررنگ معماری در این فیلم می‌توان بسیار بهره گرفت.

این طراح صحنه جوان اما باسابقه ادامه داد: معماری آن خانه قدیمی با احساسات نهفته در اثر بسیار منطبق بود و تلفیقی که از حال و هوای ظاهر خانه با درونیات آدم های آن انجام شد، مخاطب را سریع‌تر و بهتر به آن برداشت‌ها و باورهایی که باید در آنان زنده می‌شد، نزدیک کرد. نورپردازی آقای آلادپوش در درست پیش رفتن کار من بسیار موثر است. شیوه کاری ایشان در این بخش باعث شد جنبه‌های پنهان آن معماری نشان داده شود و تأثیرگذاری واقعی و مطلوب، اتفاق بیفتد.

mihman-darim2

مقدم همچنین با مروری بر کارنامه ۱۶ ساله خود در ادامه توضیح داد: کارم را در سال ۷۷ با فیلم «بال‌های سپید» شروع کردم، اما این تجربه با دومین تجربه ام یک فاصله زمانی چهار ساله داشت، چون در این مدت نزد ایرج رامین فر به شاگردی و آموزش پرداختم. این چند سال درست مثل گذراندن یک دوره دانشگاهی برای من مفید واقع شد و به طور کلی نگاه مرا نسبت به حرفه ای که به آن مشغول شده بودم، شکل داد. پس از این دوره بود که تصمیم گرفتم به کسب تجربه بپردازم، ضمن اینکه اندکی بعد فهمیدم تعداد بالای آثار نمی تواند دلیل خوبی برای برجستگی کسی باشد. از جایی به بعد تلاش کردم یک نگاه تازه را به هر پروژه ای که بر سر آن حاضر می شوم اضافه کنم و فیلم به فیلم، خودم کامل تر شوم. حالا اگر قرار باشد از این کارنامه ای که نزدیک به چهل عنوان تجربه سینمایی در آن ثبت شده، چند فیلم را به عنوان بهترین کارهایم انتخاب کنم، قطعا چند فیلم آخر را برمی گزینم، چون هر چه بیشتر کار کرده ام، به تجربه و مهارت من افزوده شده و طبعا کار بهتری ارائه داده ام.

این طراح صحنه و لباس درباره انتخاب‌های متعدد خود که بعضی به لحاظ نگاه ساختاری مشابه نیستند توضیح داد: یک هنرمند عموما در هر دوره تحت تأثیر اتفاقات شخصی و غیر شخصی قرار می‌گیرد. در این چند سال کار حرفه ای، دوره هایی فقط با تفکر جلو آمدم. دوره‌ای دیگر تنها به کار اندیشیدم و زمانی دیگر کارگردان بود که ملاک انتخاب من قرار می‌گرفت. هیج هنرمندی از ابتدا کامل نیست و وقتی به پشت سرش نگاه می‌کند می بیند کارهایی با سطوح کیفی مختلف انجام داده و گاهی در حد ایده‌آل ظاهر نشده. حالا اما به این نتیجه رسیده ام که باید برای مخاطب عام فیلم ساخت تا درصد بالاتری از مردم تحت تأثیر قرار داده شوند. نباید اینگونه باشد که خودمان را به یک گروه خاص محدود کنیم و صرفا مورد تشویق کسانی شبیه به خودمان قرار بگیریم و از بخش بزرگ جامعه غافل بمانیم.

کیوان مقدم درباره نگاه غیرمستقیم آثار امروزی در ژانر دفاع مقدس گفت: سینمای جهان در حال حرکت به سمت زبان غیرمستقیم است و اگر قرار باشد درباره جنگ فیلمی ساخته شود، بیشتر به حاشیه‌ها و تبعات بعدی واقعه پرداخته می‌شود تا اثر هنری تأثیرگذارتر باشد. خدا را شکر این اواخر فیلم های جنگی خوبی ساخته شده که همه آنها تلاش دارند با زبانی نرم، به مخاطبی که تا امروز جنگ را ندیده، این رخداد تاریخی ایران را بشناسانند. «میهمان داریم» یکی از همین فیلم هاست و امیدوارم تا پایان اکران عمومی موفق باشد.

کیوان مقدم طراحی صحنه و لباس فیلم‌های سینمایی «جدایی نادر از سیمین»، «ملبورن»، «متروپل»، «اخراجیها ۲» و … را بر عهده داشته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>