سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۳۹۳ در ۱۲:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب

نمایش فیلم‌های کودک، جشنواره فجر را به سطح جهانی نزدیک می‌کند

talebi1

یک کارگردان نمایش فیلم‌های «قول» و «فرار از قلعه رودخان» در جشنواره فیلم فجر را باعث جهانی شدن این رویداد فرهنگی دانست.

یک کارگردان نمایش فیلم‌های «قول» و «فرار از قلعه رودخان» در جشنواره فیلم فجر را باعث جهانی شدن این رویداد فرهنگی دانست.

محمدعلی طالبی درباره  حضور فیلم‌های برگزیده جشنواره کودک در جشنواره فجر امسال به سوره سینما گفت: حمایت‌هایی از این دست برای ما سازندگان فیلم‌های کودک و نوجوان بسیار خوب و امیدبخش است. آثار این ژانر سینمایی احتیاج دارند که بیشتر دیده شوند و به خصوص بعد از پایان جشنواره اصفهان، به فراموشی نروند. این اتفاق خوب امسال رخ داد و فیلم‌های ما بعد از جشنواره کودک رها نشدند ، چیزی که مشابه آن را قبلا هرگز شاهد نبودیم. حتی تلاش هایی در جهت اکران عمومی این فیلم ها صورت گرفته که امیدوارم زودتر به ثمر بنشیند.

وی افزود: من از بنیاد سینمایی فارابی و رویکرد جدیدی که در پیش گرفته بسیار متشکرم و حالا دبیر جشنواره فیلم فجر طرح ارزشمندی را به سود فیلمسازان سینمای کودک و نوجوان پیاده کرده و از این بابت از آقای رضاداد و تیم شان هم سپاسگزارم. خیلی از جشنواره ها و مراسم اهدای جایزه سینمایی در جهان، فیلم برگزیده خود را از میان آثار کودک و نوجوان انتخاب می‌کنند و البته این موضوع، نشانگر سطح کیفی بالای این آثار است، اما نفس این ارزش گذاری، نشان دهنده قدرت بالای این فیلم ها در جذب مخاطب برای سینماست. حال، ما که همیشه در تلاشیم رو به بهبود حرکت کنیم، چرا باید از چنین چیزی غافل بمانیم؟ جشنواره فیلم فجرمان با نمایش رسمی فیلم کودک و نوجوان خود را به سطج جشنواره های جهانی نزدیک تر کرده است.

طالبی در توضیح بیشتر سخنان خود افزود: برادران داردن فیلم ماندگار «دوچرخه سوار» را ساختند و دیدیم این فیلم کودکانه، چطور توانست از فستیوال های مختلف جایزه دریافت کند. این فیلمسازان اغلب در این ژانر کار کرده اند و همیشه موفق ظاهر شده اند. اسکورسیزی نیز فیلم کودک می‌سازد و آن را به اسکار هم معرفی می کند. بنابراین، هم مخاطبان حرفه ای سینما و هم مردم جامعه باید بپذیرند که اثر کودک و نوجوان می‌تواند با قوه تأثیرگذاری بالا، جدی گرفته شود و برای سینمای ایران، مخاطب ساز باشد. امسال جشنواره فیلم فجر در حالی به نمایش در می آید که دو فیلم کودک و نوجوان هم در بخش مسابقه دیده می‌شود و این یعنی جشنواره بزرگ کشورمان می تواند پذیرای همه اعضای یک خانواده باشد.

کارگردان «قول» گفت: حضور من در جشنواره فیلم فجر حتی در گذشته همراه با آثار مربوط به مخاطب کودکانه بوده است. «تیک تاک» اولین بار در این جشنواره به نمایش در آمد و سیمرغ هم گرفت. شرکت دادن یک فیلم کودک و نوجوان در جشنواره و در مرتبه بالاتر، جایزه گرفتن آن، باعث می‌شود کنجکاوی نسبت به آن برانگیخته شود و شرایط بهتری در اکران عمومی برای آن رقم بخورد. سینمای کودک اغلب مواقع مهجور بوده و وقتی با پیاده کردن چنین برنامه هایی می توان کاری برای رونق بیشتر آن انجام داد، چرا باید دریغ کنیم؟

کارگردان با سابقه سینمای کودک و نوجوان درباره مشغولیت این روزهای خود توضیح داد: در حال نوشتن دو فیلمنامه هستم که به محض دسترسی به بودجه مورد نیاز، آنها را می‌سازم. یکی از آنها در تهران می‌گذرد و درباره یک دختر ۱۵ ساله است و دیگری قصه اش را در پایتخت و شمال کشور دنبال می‌کند. معمولا در تلاش هستم خودم را تکرار نکنم و به تعبیری غمگین بودن این قصه ها به معنای آن نیست که مثلا «قول» را دوباره با پوشش دیگری ساخته باشم، هرچند که معتقدم این فیلم نیز، فیلم تلخی نبود بلکه در انتها با امید به پایان می‌رسید. سعی می کنم اگر هم تلخی و غمی در اثرم به چشم می‌خورد، گزنده و نچسب نباشد.

محمدعلی طالبی در جشنواره کودک امسال از «قول» رونمایی کرد. این فیلم داستان دو نوجوان را روایت می‌کند که مشکل اولی، دومی را هم درگیر می‌کند. این فیلم جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از جشنواره دریافت کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>