سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ آذر ۱۳۹۳ در ۸:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب

نام فیلم باید سوال‌برانگیز باشد/ یک فیلمساز و دو فیلمنامه آماده ساخت

habib-kavosh

حبیب کاوش دو فیلمنامه متاثر از آثاری شاخص در حوزه ادبیات دارد و به زودی یکی از آن‌ها را جلوی دوربین می‌برد.

حبیب کاوش دو فیلمنامه متاثر از آثاری شاخص در حوزه ادبیات دارد و به زودی یکی از آن‌ها را جلوی دوربین می‌برد.

کاوش به سوره سینما گفت: اخیرا برای فیلمنامه «و» پروانه ساخت گرفتم که محتوای آن برداشت آزاد و در واقع ادای دینی است به کتاب عمیق و تاثیرگذار «جنایت و ماکافت» اثر داستایوفسکی. این کتاب رابطه بین انسان، تقدیر و عشق را مطرح کرده و نشان می‌دهد عشق چگونه می‌تواند به انسان کمک کند تا تقدیر را تحمل کند.

وی افزود: سال گذشته قرار بود «قرارمون مرز بازرگان، درسته؟» را بسازم اما شرایط فراهم نشد. این فیلمنامه اقتباسی مستقیم و به روز شده از کتاب «اگر می‌خواهی دریا را ببینی» نوشته واهه کاچا است و قصه دختر و پسری است که خارج از ایران تحصیل می‌کنند اما به خاطر گرفتاری‌هایی که دارند والدینشان مجبور به بازگشت می‌شوند.

این کارگردان ادامه داد: تولید «و» در ایران انجام می‌شود اما فیلم دوم یک کار جاده ای است که قصه از آلمان شروع می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه دارد. هر دو فیلمنامه پروانه ساخت دارد و با توجه به شرایط پیش‌تولید و پرداخت قصه و شرایط حضور عوامل تا ۱۰ روز آینده مشخص می‌شود که اول کدام فیلم را کلید خواهیم زد. البته با توجه به زمان محدودی که تا بهمن باقی مانده قطعا امسال در جشنواره فجر حضور ندارد.

کاوش همچنین در رابطه با دلیل انتخاب «و» به عنوان نام فیلم گفت: انسان، تقدیر و عشق. نام فیلم یعنی همین که به محض شنیدن و یا دیدن روی پوستر ایجاد سوال کند. به نظر این انتخاب چیز بدی نیست. ضمن اینکه «و» یک حرف است که به تنهایی معنا دارد و در ادبیات فارسی به عنوان حرف ربط استفاده می‌شود.